Acasa Planeta HR Organisational Development Esti pregatit sa fii HR Leader?

Esti pregatit sa fii HR Leader?

10 min citire
0
0
37

de GIANINA TOMA

Cum isi doreste un profesionist in HR sa-si dezvolte cariera? Ce-si doreste sa devina? HR Manager sau HR Leader? Este HR Managerul si Leader in acelasi timp sau vorbim de doi specialisti diferiti?

Raspundem la aceste intrebari daca gasim raspunsul la o alta intrebare: Cum ajunge profesionistul in resurse umane intr-o pozitie de leadership? Cred ca intr-o proportie covarsitoare, task-urile profesionale asociate non-managerilor HR sunt de natura administrativa: contracte de munca, gestionarea dosarelor de personal, inregistrarea angajatilor in Revisal, calcularea salariilor si alte asemenea sarcini de rutina. Chiar si recrutarea devine uneori parte din aceasta enumerare, intrucat in multe organizatii specialistul in resurse umane are rareori un cuvant de spus in luarea deciziei finale de angajare.

Si chiar daca ei raman in postura de specialisti, valorosi organizatiei, nu pot sa nu ma intreb daca ei nu cumva isi doresc mai mult decat atat… sau poate ca organizatia din care fac parte nu le-a putut capitaliza EXTRA-abilitatile astfel incat sa le utilizeze in mod strategic. Iar daca doar acestea sunt sarcinile din portofoliul lor atunci poate un asemenea specialist sa devina HR Manager? Cu siguranta! Dar oare ar fi noul HR Manager si Leader in acelasi timp?

Companiile de astazi sunt nevoite sa se uite la functiunea de HR dintr-un unghi diferit. Mediul de afaceri din zilele noastre este foarte activ, imprevizibil, iar organizatiile simt nevoia mai mult ca niciodata de mai multi lideri decat manageri care sa conduca functiile de HR. Cum? De ce? Manifestarea principala a leadership-ului in HR consta in dezvoltarea oamenilor, capitalizand toate abilitatile, competentele si cunostintele lor, si creand astfel matricea lor de utilizare in concordanta cu strategia de business.

Iar aici punctez faptul ca o companie poate sa aiba cele mai stralucite strategii de business, cele mai minutioase planuri de afaceri si conditii financiare impecabile, dar fara dezvoltarea culturii organizationale niciunul din dezideratele sale financiare nu va fi indeplinit. Cum sa-ti atingi tintele de vanzari fara o echipa motivata, care are incredere in produsele/serviciile pe care le vinde? Cum sa te ridici la nivelul de calitate cerut de clienti daca oamenii tai lucreaza pe principiul „lasa ca merge si asa”? Cum sa iti cresti cota de piata daca oamenii tai nu stiu cum sa plece mai repede din organizatie?

„Oamenii il accepta mai intai pe lider si abia apoi accepta viziunea sa”, John Maxwell

HR Leader-ul este cel care transpune viziunea de business in planuri de dezvoltare a fortei de munca astfel incat aceasta sa poata fi motivata.

Cum iti dai seama daca o persoana este potrivita pentru a prelua pozitia de HR Leader? Am cunoscut cativa HR Leaderi si am observat ca abilitatile de care dau dovada sunt destul de asemanatoare cu cele ale unui CEO.

Profilul sumar al HR Leader-ului demonstreaza siguranta de sine, abilitatea de a lua decizii rapide, cunoasterea conditiilor de business ale organizatiei si ale mediului de afaceri in care aceasta actioneaza, abilitatea de a citi cu usurinta un P&L (Profit & Loss –n.r.), spiritul oratoric dezvoltat, capacitatea de a fi un bun ascultator, optimismul. Toate acestea pot fi evaluate cu siguranta in timpul sesiunii de intervievare.

„Nu-ti poti conduce oamenii ‘dandu-le castane’ – aceasta este violenta, nu leadership”, Dwight Eisenhower

Cu siguranta nu poti fi lider daca comportamentul tau este autoritar, daca tu vrei sa controlezi totul, daca tu nu vrei/poti sa delegi, daca tu iti arogi meritele pentru ceea ce de fapt fac altii. HR Leader-ul isi desfasoara activitatea, intai de toate, corect – atat legal, cat si moral. Prin urmare, recunoaste intotdeauna meritele echipei tale, fa-le cunoscute celorlalti. Permite-le celor din jurul tau sa creasca macar la nivelul tau sau sprijina-i in a te depasi.

„Prima responsabilitate a unui lider este sa defineasca realitatea. Ultima responsabilitate este sa spuna multumesc. Intre aceste doua responsabilitati, liderul este cel care se pune in slujba celor pe care-i conduce”, Max DePree

Unii oameni de HR nu inteleg ca misiunea lor de baza este sa-i ajute pe ceilalti, sa-i sprijine si sa-i motiveze. Daca esti specialist in HR si iti doresti sa devii lider atunci este cazul sa iesi din birou! Stai de vorba cu oamenii… Asculta-i!… Permite-le sa te intrebe, chiar daca unele intrebari s-ar putea sa nu-ti convina.

Pregateste-te pentru aceste vizite! Gandeste-te dinainte cam ce te-ar putea intreba, cauta raspunsurile la acele intrebari! Nu fi intepat, fii binevoitor, intreaba-i ce mai fac. Construieste o punte de comunicare cu oamenii din compania ta. Si nu in ultimul rand, zambeste-le!

„Leadership-ul inseamna influenta”, John C. Maxwell

Simtul tau oratoric trebuie sa fie bine dezvoltat, clar si convingator. Trebuie sa ai impact asupra celorlalti in timp ce interactionezi cu ei. Daca consideri ca discursul tau nu este suficient de bine articulat, exista zeci de cai pentru a-l perfectiona. Participa la sesiuni de coaching sau la ateliere create exact pentru dezvoltarea abilitatilor verbale. Gestioneaza fiecare situatie in mod spontan, cu incredere si curaj.

Organizatia, care nu dezvolta un mecanism pozitiv de evolutie a filozofiei sale de business, nu poate beneficia de forta creativa si de dedicarea angajatilor sai. Ca oamenii sa aiba cele mai bune rezultate, liderul de HR trebuie sa joace un rol crucial in organizatie.

Este misiunea HR Leader-ului sa creeze programe de coaching si mentoring continuu pentru angajatii organizatiei.

 

 

 

 

 

Gianina Nicoleta Toma
HR Director, Ethics & Compliance Officer,
URS Engineers & Constructors Romania

Articol publicat in revista HR Manager, nr. 27, iunie 2013. Va asteptam sa va abonati la revista HR Manager.

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Roxana Maxim
Incarcati mai multe in Organisational Development

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Câteva noi tendințe în L&D – The Learning Tipping-Point

De Mihai Zânt Activez de peste zece ani în domeniul formării adulților și am avut nenumăra…