Agenda HR — 15 December 2011

de DELIA ONIGA

Un procent de 60,9% dintre specialistii in resurse umane spun ca rolul lor primar in compania in care activeaza este sa implementeze instrumentele si sistemele HR-ului modern, in timp ce 56,5% cred ca rolul lor este sa ajute organizatia sa supravietuiasca in timpul crizei prin sprijinirea reducerii cheltuielilor, arata rezultatele primei editii a studiului ,,Unde se situeaza HR-ul in Romania”, realizat de compania de consultanta Ensight Management Consulting, pe un esantion de 63 de companii din piata.

“Este foarte placut sa observam ca realizarea unui HR modern pare a fi cel mai important rol al HR-ului in companiile din Romania! Mult mai usor de inteles (avand in vedere mediul economic) este faptul ca a doua mare prioritate este (a fost) suportul oferit pentru depasirea crizei. Tinand cont de cerintele administrative rigide din Romania, personalul de suport (permiteti-ne sa fim “vizionari”) va juca intotdeauna un rol important. Cu toate acestea, intiativa de a renunt?a la cartile de munca si de a opta pentru evidentele electronice ne da o usoara speranta ca situatia se va imbunatati si in acest domeniu”, noteaza consultantii Ensight in studiul mentionat.

Pe de alta parte, 45,7% dintre HR-i spun ca rolul lor consta in administrarea personalului, iar 41,3% se descriu ca fiind cei care sprijina cresterea firmei. ,,Sa fim optimisti: toate eforturile (atat ale business-ului, cat si ale HR-ului) s-au axat, conform rezultatelor, pe gestionarea crizei, ca efort comun al business-ului si HR-ului. Urmatorul studiu speram sa reflecte o alta imagine, cu o nevoie diferita de prioritizare si cu dorinta de a elibera intregul potential al HR-ului”, potrivit Ensight.

Un prim indiciu despre important?a aparent crescuta a functiei HR se reflecta in faptul ca mai mult de 2/3 din respondenti raporteaza direct la CEO. Daca extindem perimetrul, mai mult de 3/4 dintre liderii HR raporteaza direct Board-ului.

“Membrii Board-urilor i-au invitat pe managerii de resurse umane sa ia un loc la aceeasi masa. Este acesta un parteneriat de afaceri? Sau este doar inceputul? Ramane a fi dovedit de ambele parti: cat de serios vede Board-ul acest parteneriat, dar, de asemenea, cat de bine se achita HR-ul de sarcinile sale? Oricum, este un bun inceput!”, se mai arata in studiu.   

Gata cu restructurarile?
Un procent de 30% dintre companiile care au participat la studiu nu au fost afectate de criza economica intr-o masura suficient de mare pentru a vedea necesitatea unor masuri drastice de restructurare.

“Nu este prea usor sa judeci acest lucru in negru sau alb, ca rezultat pozitiv sau negativ. Avand in vedere amplitudinea discutiilor despre criza, am putea observa ca fiind pozitiv faptul ca aproape o treime dintre companii nu au avut nevoie (nu au vrut?) sa efectueze masuri de restructurare. Pe de alta parte, procentajul de 70% poate fi interpretat astfel: <<majoritatea>> companiilor au avut nevoie de masuri de restructurare – cu consecinte care ne sunt prezentate <<in fiecare zi>> in presa, la TV si in numeroase <<conferinte de criza>>”, conform echipei Ensight Management Consulting.

Articol publicat in revista HR Manager, nr. 18, noiembrie 2011.

Comentarii

Share

About Author

Roxana Maxim

(0) Readers Comments

Leave a Reply