Dezvoltarea abilităților digitale ale angajaților nu este o opțiune, ci o necesitate pentru a rămâne competitivi pe piața muncii dinamică și complexă în care trăim. HR-ul are un rol esențial în acest proces, care presupune o viziune strategică, o abordare integrată și o colaborare strânsă cu toate părțile implicate: managementul organizației, furnizorii externi de formare și dezvoltare, partenerii sociali și nu în ultimul rând angajații înșiși. Despre abilitățile digitale am vorbit cu Alina Perrin, Head of People AMBER STUDIO, în Revista HR Manager cu numărul 74.
Cum poate dezvoltarea competențelor digitale ale angajaților să aducă valoare adăugată organizației și să îmbunătățească performanța companiei?
Lumea Amber este eminamente digitală. Produsul, competențele, munca ne sunt digitale. Folosirea instrumentelor digitale ne permite să lucrăm și să susținem echipe multidisciplinare, adesea în scenarii remote, prezente pe mai multe continente.
Utilizarea platformelor digitale de date ne ajută la extragerea informațiilor și la construirea analizelor de diferite naturi, la menținerea eficienței și la optimizarea producției. Toate aceste instrumente contribuie în egală măsură la evitarea duplicării eforturilor în cadrul diferitelor procese. În plus, media interactivă este o parte crucială a tuturor activităților pe care le desfășurăm. În consecință, competențele digitale sunt indispensabile.
Ce programe de formare și dezvoltare a abilităților digitale aveți în vigoare și cum vă asigurați că acestea sunt relevante și eficiente pentru angajați?
Este esențial de subliniat faptul că învățarea este una dintre valorile-cheie ale Amber. Independent de domeniul în care activăm în companie, cu toții încercăm să creștem, să învățăm cât mai mult, să fim cât mai buni în ceea ce facem. Este ceea ce ne-a determinat la nivelul echipelor de resurse umane să ne concentrăm foarte mult pe maparea skillurilor necesare pe fiecare domeniu în parte, astfel încât toate celelalte procese de HR să fie alimentate automat: evaluarea performanței cu scopul foarte clar de creștere, crearea planurilor individuale de dezvoltare, identificarea parcursurilor de carieră adaptate etc. Modul în care ne asigurăm că toate aceste abilități sunt dezvoltate la nivelul întregii organizații se sprijină pe mai mulți stâlpi.
În primul rând, credem foarte mult în feedbackul continuu, iar procesul nostru de evaluare a performanței este puternic focusat pe creștere. Managerii din Amber joacă un rol-cheie în susținerea dezvoltării membrilor echipelor lor.
În Amber, avem o rețea internă solidă de experți (subject matter experts), care face mentoring și își formează colegii. Învățarea skillurilor necesare colaboratorilor noștri se face printr-un mix de programe de training structurat, proiecte de învățare și împărtășirea cunoștințelor în cadrul comunității prin evenimente informale etc. Iar această investiție în dezvoltarea abilităților se îndreaptă nu doar către colaboratorii noștri, dar și către comunitățile din care facem parte.
Amber a creat un ONG în România și unul în Mexic, a căror misiune este de a permite accesul la resurse de învățare oricui este interesat să își ducă mai departe pasiunea pentru dezvoltarea de jocuri. Experții noștri sunt în egală măsură prezenți în universități ținând cursuri și făcând workshopuri pe temele noastre de predilecție, poziționându-se ca mentori pentru viitoarele generații de dezvoltatori de jocuri. De multe ori, în birourile noastre, pot fi văzuți liceeni sau chiar elevi de gimnaziu care visează la lumea jocurilor lor și vin să asiste la prezentări făcute de experții noștri.
Cum vă asigurați că toți angajații, indiferent de nivelul de experiență sau departamentul în care lucrează, au acces la oportunități de dezvoltare a abilităților digitale?
Fiind ceea ce noi numim o organizație bazată pe învățare – „a learning organization“ –, facem tot ce ne stă în putință pentru a da tuturor angajaților noștri oportunități de dezvoltare. Modul în care suntem structurați intern cu rețelele de mentori, cu experți în diferite domenii ale dezvoltării de jocuri și o organizație ce crește în mod constant, cu instrumentele pe care lucrăm și proiectele la care suntem expuși, fiecare poate învăța și își poate dezvolta nivelul de cunoștințe pe care îl are. Rezultatul este evoluția constantă a cunoașterii la nivel colectiv, un factor motivațional important și la nivel de individ. Iar noi, la nivelul departamentului de resurse umane, lucrăm strâns cu liderii din business pentru a structura cât mai eficient acest proces de învățare și, prin platforma de learning pe care o implementăm chiar în momentul de față, dorim să dăm acces tuturor la cât mai multe resurse ce accelerează și ușurează dezvoltarea individuală și cea colectivă.
Cum puteți utiliza noile tehnologii pentru a îmbunătăți procesele de recrutare și selecție a angajaților cu abilități digitale avansate?
Pe o piață atât de competitivă ca a noastră, viteză de recrutare este esențială pentru a găsi cei mai buni candidați. Aplicațiile performante și configurabile devin astăzi extrem de importante în modul în care gestionăm procesele de identificare a talentelor de pe piață, de selecționare și integrare a lor. Inteligența Arti- ficială, Big Data, Realitatea Virtuală și chat-boturile ne oferă posibilitatea de a revoluționa aceste procese.
Realitatea virtuală este o altă modalitate extrem de interesantă pentru a împărtăși cu candidații realitatea internă a companiei, ranforsând în același timp imaginea de angajator. Chatboturile în special reprezintă una din cele mai eficiente metode de reducere a costurilor și de economisire a timpului în procesul de recrutare și selecție atât pentru viitorul angajat, cât și pentru angajator.
Cum gestionați provocările automatizării/dezvoltării tehnologiilor?
În realitatea noastră de zi cu zi, ne bucurăm de dezvoltarea noilor tehnologii care, pentru noi, reprezintă o constantă oportunitate de învățare și de actualizare a propriului nostru bagaj de cunoștințe. Automatizarea și dezvoltarea noilor tehnologii sunt vitale pentru noi și stau la baza creșterii noastre.
Cum putem utiliza Inteligența Artificială pentru a optimiza procesele de lucru și a îmbunătăți eficiența la locul de muncă?
Există cel puțin două modalități prin care putem utiliza Inteligența Artificială pentru a optimiza procesele de lucru și a îmbunătăți eficiența la locul de muncă. În primul rând, aceasta ne poate ajuta să automatizăm o anumită serie de procese. În al doilea rând, AI ne poate ajuta în limitarea riscurilor și, bazându-se pe istoricul datelor noastre, în identificarea potențialelor incoerențe cu o rapiditate și o acuratețe net superioare. Trebuie însă avut în vedere faptul că AI este la stadiul copilăriei. Pe de o parte, fiabilitatea rezultatelor pe care le furnizează este încă redusă, iar siguranța și confidențialitatea datelor introduse nu este încă la parametrii necesari pentru a ne „lăsa în mâinile ei“.
Totodată, nu trebuie să uităm că în munca pe care o facem noi, factorul uman va fi întotdeauna necesar. Putem cere IA să ne facă o imagine frumoasă – de folosit într-unul dintre jocurile noastre –, dar tot un artist va trebui să supervizeze procesul și să se asigure că acea imagine se integrează într-un mod coerent cu conceptul de ansamblu.
Care sunt competențele viitoare importante (inclusiv digitale, dacă există) pentru sectorul dv. de activitate și cum vă pregătiți angajații pentru a le îndeplini?
Independent de departamentul din care facem parte, cred că adaptarea la schimbare este una dintre competențele cele mai importante pe care fiecare dintre noi va trebui să o dezvolte. O adaptare care să fie mai ușoară, mai rapidă, mai conștientă. Comunicarea, creativitatea și rezolvarea de probleme sunt intim legate de schimbare și vor continua să joace un rol important în industria noastră. Competențele digitale vor fi și mai departe cruciale în ceea ce facem – AI, UX (User Experience), Design (inking și Digital Project Management fiind doar câteva.
Acest material a fost preluat din Revista HR Manager cu numărul 74.
Pentru un scurt preview, click aici.
Pentru abonare, click aici.