Planeta HR — 01 August 2014

de ROXANA MAXIM

Multe companii urmaresc sa inoveze, dar nu reusesc. Poate HR-ul sa ajute cu ceva la schimbarea situatiei? Cel putin cat inovatia va depinde de oameni, HR-ul isi va gasi cu siguranta locul in mecanismul care sustine, promoveaza si asimileaza inovatia la nivel de business. Dar cum? Cum facem efectiv sa „avem parte” de inovatie?

„Inovatia” este unul dintre cele mai puternice cuvinte din lumea business-ului de azi. Multe sedinte, conferinte, discutii, articole, carti despre semnificatia acestui cuvant si impactul sau in afaceri. Ceea ce ne bucura pentru ca inovatia este cea care impinge lucrurile inainte. Dar de altfel, preocuparea pentru inovatie nu este o noutate in societate, nu?!

„Sincer, tot incerc sa inteleg discutiile astea despre inovatie. Este ca si cum cineva a inlocuit un bec ars dupa care ne-a spus ca a inlocuit intreaga lustra! In managementul resurselor umane vorbim despre empowerment si gandirea ‘outside the box’ de decenii intregi si provocam fortele de munca sa treaca de limitele a ceea ce stim. Acum (dincolo de cinismul meu), chiar daca cred ca inovatia a facut parte din business si pana in acest moment, schimbarile de business sunt atat de rapide astazi incat inovarea a devenit imperativa, de unde si actualul buzzword. Astazi auzim lucruri precum ‘inoveaza sau vei muri’ si deodata toata lumea sare in ‘trenul inovatiei’ inainte sa plece din statie! Doar ca lucrul asta este complicat si consumator de timp. Si mai necesita si o schimbare radicala in modul in care functioneaza organizatiile noastre”, ne-a explicat dr. Leslie Szamosi, Directorul Academic al Programului de Executive MBA Sheffield University.

Prin urmare, agitatia curenta legata de inovatie a fost determinata, in mare, de:

  • ritmul alert (chiar „nebunesc”) in care se intampla astazi lucrurile;
  • criza economica prin care am trecut si care ne-a impins spre desprinderea de pietele traditionale si modelele de business mostenite;
  • tehnologia si tot ceea ce numim Social Media, care au ridicat miza in materie de acces la informatie, volum si calitate a ofertei.

…dar si de succesul companiilor din Sillicon Valley – Google, Facebook, Apple, ale caror produse si servicii au revolutionat lumea versus companii mari care au disparut in doar cativa ani.

Discutii despre inovatie? Rezervat C-level
In acest moment voi cititi despre inovatie (sper eu!). Probabil ca si colegii vostri citesc sau discuta despre inovatie din cand in cand. Poate chiar la urmatoarea sedinta veti aborda subiectul. Problema este ca multe organizatii nu transmit preocuparea pentru inovatie si in randul angajatilor lor, si ne referim aici la marea masa. In timp ce managerii discuta despre cum ar putea sa fie mai inovatori, despre cum ar putea sa sustina o cultura a inovatiei, angajatii isi vad de treaba la birou. Probabil vor auzi „cate ceva” despre inovatie la sedinta urmatoare, cand li se va spune ca pot sa propuna idei noi, ca pot sa isi dedice o parte din timp incercarii unor proiecte noi, ca pot fi creativi… toate acestea transmise mai degraba ca o sarcina, fara sa se mearga in profunzime, acolo unde se activeaza adevaratii driveri. Mai ales ca unii dintre noi, din postura de angajati, credem ca inovatia este ceva mult prea maret, care nu are cum sa faca parte din agenda noastra zilnica… why bother?!

Pe scurt si mai putin metaforic, managerii ar trebui sa-i incurajeze pe angajati sa se intrebe: Cum pot eu, prin munca mea de zi cu zi, sa inovez? Cum pot eu sa particip la inovarea produselor noastre, a serviciilor, a abordarii, astfel incat sa ne servim mai bine clientii si sa ajut compania sa mearga inainte? Cum pot eu sa fac ca prin munca mea sa evoluez ca om si ca profesionist? etc.

„Exista pareri conform carora inovatia are loc doar in departamentul de cercetare si dezvoltare al unei companii. Un produs sau serviciu este dezvoltat si apoi oferit utilizatorilor in forma finala. La Google, de exemplu, credem ca inovatia este un proces continuu si ca utilizatorii sunt participanti activi in acest proces. Abordarea noastra este bazata pe deschidere, pe incorporarea constanta a feedback-ului utilizatorilor, pentru a intelege ce trebuie schimbat, cum produsul initial trebuie sa evolueze pentru a fi cu adevarat valoros. Este un angajament pe care ni-l asumam, acela de a nu permite stagnarea evolutiei serviciilor noastre, asigurandu-ne astfel ca ramanem relevanti pentru utilizatorii nostri”, a spus Dan Bulucea, Country Manager al Google Romania.

Prin urmare, daca ar fi sa luam aminte de cum este asumata inovatia intr-una dintre cele mai inovatoare companii din lume, ar trebui sa reflectam asupra faptului ca inovatia este ceva asumat de fiecare om din organizatie, ceva la care participa, direct sau indirect, toti stakeholderii. Cum se intampla asta? Dan Bulucea explica: „As sublinia, in primul rand, faptul ca ne dam seama cat de mult loc pentru inovatie este in viata noastra de zi cu zi si ca fiecare angajat Google se simte responsabil si, in acelasi timp, motivat sa schimbe status-quo-ul. Este o cultura organizationala ce ne caracterizeaza si ce este activ sustinuta prin libertatea de-a lucra 20% din timp pe proiecte ce nu tin de responsabilitatile specifice rolului. Ideile noi sunt importante, dar inovatia nu are loc fara implementare de succes, de aceea acest cadru este esential. Este important ca atitudinea oamenilor sa fie una deschisa iar structura companiei sa permita inovatiei sa vina de la orice nivel al organizatiei, nu doar de la management. Google investeste foarte mult in a crea aceasta structura, atat prin profilul cautat la viitorii angajati, cat si prin modul in care ulterior ei sunt incurajati sa vina constant cu idei noi” …(continuarea in revista HR Manager, nr.34)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cititi articolul integral in noua editie a revistei HR Manager, nr.33. Va asteptam sa va abonati la revista, in format digital sau print. 

Comentarii

Share

About Author

Roxana Maxim

(0) Readers Comments

Leave a Reply