Acasa Legal Riscurile neefectuarii pregatirii profesionale a angajatilor

Riscurile neefectuarii pregatirii profesionale a angajatilor

4 min citire
0
0
2,136

de IULIAN PATRASCANU

Sub aspectul evaluarii competentelor profesionale, trebuie inteles ca orice program de formare profesionala trebuie sa includa cel putin elementele prevazute de articolul 14 din Ordonanta Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, republicata.

A. Implicatiile pregatirii si evaluarii profesionale a angajatilor in procedura concedierii pe motiv de necorespundere profesionala si a concedierii colective

Codul Muncii prevede expres faptul ca nu se poate dispune o concediere fara o evaluare prealabila a cunostintelor profesionale ale angajatului. Cu toate acestea, pentru a se aprecia ca un angajat nu corespunde profesional locului de munca, este necesar ca, anterior, angajatului sa-i fi fost asigurata din partea societatii pregatirea profesionala cel putin la intervalele de timp prevazute de articolul 194, alineat 1 din Codul Muncii.

Prin urmare, pentru a putea concedia un angajat pe motiv de necorespundere profesionala, trebuie sa existe:

(i)   pregatirea profesionala continua asigurata de societate;

(ii)    evaluari periodice ale rezultatelor profesionale;

(iii)    evaluare profesionala inainte de a se dispune concedierea.

Atentie! Evaluarea mentionata la punctul (iii) este necesara si in situatia in care exista elementul de la punctul (i), iar in urma evaluarilor periodice s-a constatat necorespunderea profesionala a angajatului

B. Procedurile interne necesare la nivel de societate cu privire la pregatirea profesionala a angajatilor

In primul rand trebuie subliniat faptul ca planul de pregatire profesionala a angajatilor trebuie elaborat in urma consultarii de catre societate a organizatiilor sindicale sau, dupa caz, a reprezentantilor angajatilor. Consultarea va consta doar in ascultarea opiniilor organizatiei sindicale sau a reprezentantilor angajatilor, dupa caz, si nu in negocierea aspectelor referitoare la pregatirea profesionala a angajatilor.

In ceea ce priveste mentiunile referitoare la evaluarea profesionala a angajatilor in documentele interne ale societatii, acestea trebuie prevazute intr-un mod transparent si aduse la cunostinta angajatilor prin contractul colectiv de munca la nivel de unitate si/sau prin regulamentul intern al societatii. Procedura de evaluare este necesar sa cuprinda cel putin urmatoarele aspecte:

(i)  intervalele de timp in care urmeaza a avea loc testarea cunostintelor profesionale ale angajatilor;

(ii)   modalitatile de evaluare (proba scrisa, practica, etc);

(iii)    metodele de notare (de exemplu: satisfacator, nesatisfacator si altele).

In urma evaluarii profesionale care precede emiterea deciziei de concediere, este necesar sa se incheie de catre comisia de evaluare un proces verbal in care sa se evidentieze rezultatul nesatisfacator si propunerea comisiei in sensul de a se dispune concedierea angajatului pe motiv de necorespundere profesionala…

 

Articol publicat integral in revista HR Manager, nr. 22, iulie 2012.  Pentru a putea citi articolul in intregime, va asteptam sa va abonati la revista HR Manager.

Iulian Patrascanu, Managing Partner Fine Law

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Roxana Maxim
Incarcati mai multe in Legal

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Câteva noi tendințe în L&D – The Learning Tipping-Point

De Mihai Zânt Activez de peste zece ani în domeniul formării adulților și am avut nenumăra…