Acasa Planeta HR Industria de Training: Cu toate panzele sus, inainte!

Industria de Training: Cu toate panzele sus, inainte!

7 min citire
0
0
582

de ROXANA MAXIM

„Oportunitatile de invatare”, „dezvoltarea profesionala”, „antrenarea potentialului”, „dezvoltarea leadershipului” sunt expresii ce stau pe buzele tuturor atunci cand vine vorba despre elemente cheie in motivarea angajatilor.

Si nu sunt singurele! Doar ca de unde reporniseram timid motoarele industriei de training in urma cu doi ani (dupa ce criza scazuse dramatic bugetele), acum dezvoltarea angajatilor este mai in voga ca niciodata: organizatiile sunt tot mai constiente de importanta cresterii nucleului de knowledge, cat si de nevoia de a imbogati acel Employee Value Proposition cu oportunitati de dezvoltare; iar angajatii, mai ales cei din Generatia Y, rezoneaza cu acest tip de beneficiu, plasandu-l tot mai sus in topul motivatorilor la locul de munca.

Un studiu intitulat sugestiv „Corporate Learning Factbook 2014”, realizat de Bersin by Deloitte, arata ca in 2013, la nivel global, industria de corporate training a urcat cu 15% fata de 2012, pana la 130 miliarde de dolari.

„Companiile de azi nu se confrunta cu un deficit de personal, ci cu un deficit de competente si abilitati. In plus, avansul tehnologic ridica miza din punct de vedere al asteptarilor fata de angajat, crescand astfel cererea pentru oameni din categoria HighPotentials”, se precizeaza in raportul cercetarii mentionate. Datele arata ca in organizatiile mature training-ul nu se mai rezuma la programe pe termen scurt, ci reprezinta componenta unei abordari extensive, ce implica atat identificarea deficitului de competente actual si viitor, cat si crearea „unei retele viabile de aprovizionare cu abilitati”.

Restrangand aria georgrafica la industria de training din Romania, la final de 2012 vorbeam de bugete reduse si proiecte aflate in stand-by, de ore de curs concentrate, de un volum considerabil de programe interne in detrimentul celor externe. Cererea era impartita intre „vrem ceva dinamic si creativ” si „nu vrem sa facem experimente pe colegii nostri”. Intre timp, cererea s-a indreptat spre proiecte de dezvoltare complexe, cuprinse in strategia de Organisational Development, si programe axate pe competentele specifice rolului angajatului.

„Din punct de vedere al procesului de cumparare, exista proiecte multianuale care se afla in implementare. Alte proiecte se afla inca in blockstart: companiile inca nu au luat deciziile finale legate de obiectivele si bugetele pentru anul urmator, drept urmare, o parte consistenta a pietei se afla in asteptare. In schimb, din perspectiva nevoilor, clientii urmaresc sa dezvolte proiecte cu structuri complexe. Acestea implica o paleta variata de abilitati si cunostinte, determinand colaborarea cu mai multi furnizori in cadrul unui singur proiect”, a spus Marius Decuseara-Brandenburg, Partener si Country Manager al Trend Consult Group.

Inca departe de maturitate
Dinamica industriei de training pare sa fi fost una pozitiva in ultimul an: cifrele de business inregistrate de unii dintre cei mai importanti jucatori din piata (evidentiate in tabelul anexat) ne dau motive sa fim optimisti. Insa sentimentul este corelat mai degraba cu dezghetarea pietei, nu cu maturizarea ei. Realitatea marjelor de profit, a mediului economic inca instabil, a orelor de curs contractate versus ore livrate, a programelor integrale versus module, este alta: piata este „nesigura”, la fel ca „orice alta piata din Romania”, dupa cum a punctat chiar Andrei Gosu, directorul general al grupului Ascendis, cel mai mare jucator din industria locala de training.

Raportat la ceea ce se intampla pe teren, piata nu este departe de anul 2013. Companiile inca nu se simt confortabil in a „suplimenta” bugetele de training, gasindu-si un refugiu binevenit in Academiile interne sau in programele livrate de proprii traineri.

„Piata de training este in stagnare si foarte, foarte fragmentata. Chiar daca simtim o crestere precauta a apetentei pentru cumpararea de programe de dezvoltare a angajatilor, nu putem spune ca suntem pe o piata in crestere. Credem ca multe organizatii asteapta noile fonduri UE in care isi pun sperante semnificative – a crescut, credem noi, gradul de profesionalizare a firmelor de consultanta, asa ca exista sanse ca rata de succes a proiectelor sa fie mai mare”, a explicat Dan Berteanu, Managing Partner AchieveGlobal, parte a United Business Dynamics…

 

 

 

 

 

 

 

Cititi articolul integral in noua editie a revistei HR Manager, nr.32. Va asteptam sa va abonati la revista, in format digital (e-paper) sau print. 

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Roxana Maxim
Incarcati mai multe in Planeta HR

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Câteva noi tendințe în L&D – The Learning Tipping-Point

De Mihai Zânt Activez de peste zece ani în domeniul formării adulților și am avut nenumăra…