de Felicia Luca
Design Thinking este despre oameni, împreună cu oameni – iar asta îl face un instrument desvârșit pentru HR.
Utilizând tehnicile și metodologiile de Design Thinking, oamenii de HR pot ajunge să-și cunoască cu adevărat clienții interni, să înțeleagă nevoile reale ale acestora și să creeze pentru ei soluții fezabile și potrivite lor – ceea ce consolidează rolul strategic al acestora în cadrul organizației și le face slujba (și viața) mai ușoară.
M-am bucurat să particip la cursul Employee Experience Design, care oferă cunoștințe cu privire la instrumentele și metodele de Design Thinking ce pot fi aplicate pentru a inova în domeniul resurselor umane.
Am mers la curs cu așteptări clare și mari și mi-au fost împlinite toate. Am învățat alături oameni de o interesantă diversitate culturală și profesională. Împreună am fost generoși, empatici, curioși, creativi, deschiși, încrezători, complementari, pragmatici. Am lucrat împreună cu energie, entuziasm și inspirație, am găsit soluții utile, le-am experimentat, le-am ajustat, iar clienții au fost mulțumiți. Da, am lucrat direct cu clienții, am învățat făcând – cu suflecare de mâneci, creier încins și mult umor.
CÂTEVA BENEFICII ALE DESIGN THINKING ÎN HR
- Design Thinking te imersează în experiența clienților tăi interni. Îi înțelegi pe oamenii cu și pentru care lucrezi. Îți cunoști organizația.
- Îmbini instrumentele practice cu cunoașterea naturii umane.
- Abordezi situațiile în mod holistic, ajungi la noi percepții și posibilități.
- Scapi de prejudecăți și de subiectivism, găsești soluții valabile și surprinzătoare.
- Fiind implicați în proces, clienții tăi interni susțin soluțiile finale pe care le găsiți împreună.
Adela Cristea – Facilitator Design Thinkers Academy Bucharest –– ne-a spus mai multe despre legătura dintre Design Thinking și HR
De timpuriu oamenii au fost preocupați de design-ul de produse. Dar, deși în ultimii ani domeniul serviciilor s-a dezvoltat în ritm alert, în mod surprinzător acestea nu sunt întotdeauna proiectate după metode sau reguli care să aibă legătură cu ceea ce-și doresc cu adevărat utilizatorii. Iar asta generează adesea numeroase frustrări și nemulțumiri.
Când e vorba de furnizarea serviciilor, fiecare dintre noi a avut experiențe neplăcute: așteptăm prea mult în magazine, hoteluri sau restaurante, e prea complicat să găsim informațiile pe care le căutăm pe un site web, în cadrul organizației în care lucrăm nevoile noastre nu sunt gestionate suficient de prompt și de eficient de către cei care ne oferă servicii interne (juridic, HR, contabilitate, IT, etc). Sau, mai rău, întreaga noastră experiență în cadrul organizației e departe de ceea ce visasem de la acel job.
Pentru ca experiența clienților săi interni și externi să fie cât mai bună, organizațiile au nevoie de Design Thinking. Acesta este un mod de regândire a serviciilor pornind din exterior (client) către organizație, în loc să pornească dinspre organizație către exterior (client).
Design Thinking se bazează pe metode de lucru specifice designerilor, cu ajutorul cărora face legătura între nevoile reale ale oamenilor și ceea ce este fezabil pentru organizație. În Design Thinking ne gândim în primul rând la nevoia umană din spatele fiecărei nevoi de business – adică ne gândim la așteptările reale pe care le ai atunci când intri într-un magazin, hotel, restaurant, când navighezi pe un site, când ești deservit de un coleg care ți-e furnizor intern.
În opinia mea, Design Thinking ar trebui să fie un instrument indispensabil serviciilor de HR din organizații. Cu asta cred că ar trebui să pornească la drum, în formarea sa, orice profesionist din HR: cu înțelegerea rolului său de suport în organizație și cu înțelegerea misiunii sale de a crea, zi de zi, o experiență cât mai plăcută pentru oamenii din organizație.
Tocmai de aceea, cursul meu preferat de Design Thinking este Employee Experience. Prin acest curs simt că putem contribui esențial la a face cât mai frumoasă viața oamenilor din organizații. Simt că fiecare om de HR care trece prin acest curs se întoarce în organizație cu un alt mindset, cu o mult mai clară înțelegere a misiunii sale acolo și, totodată, cu un bagaj de tool-uri care îl poate ajuta să deseneze mai frumos parcursul și experiențele trăite de oamenii din organizație.
Design Thinking este un instrument foarte frumos prin empatie – ingredientul său esențial, care îl și diferențiază de alte metode de design de servicii sau procese. Design Thinking ia în considerare latura noastră emoțională (respectiv modul în care emoțiile ne influențează deciziile și experiențele, în calitate de consumatori sau de angajați) și se concentrează pe moduri noi de a ne genera astfel de emoții pozitive.
Ori, până la urmă, dacă suntem oameni de HR, sau chiar lideri în organizații, există altceva mai important decât a-i face pe oamenii din echipele noastre să se întoarcă în fiecare dimineață la job cu entuziasm, cu motivație, cu plăcere? Puțin probabil.
Bianca Baicea – HR Business Partner Coordinator, BRD – Groupe Société Générale – a participat la curs și ne spune că a fost plăcut surprinsă.
O bună prietenă îmi povestea cu mult entuziasm despre acest curs încercând să mă convingă că Design Thinking este un instrument util. Am început să mă documentez, să citesc articole, dar nu simțeam deznodământul, implementarea soluțiilor.
Am venit la cele două zile de Design Thinking mai degrabă curioasă, decât inspirată. A fost o experiență foarte frumoasă, plină de empatie și de lucruri care mi-au depășit așteptările. Nu e un curs, în sensul clasic, ci e un studiu de caz real, pe care l-am făcut în cadrul unei companii, iar asta a fost wow.
Chiar și așa, după prima zi încă nu reușeam să-i văd clar utilitatea. Dar în ziua a doua, cu multă ușurință, printr-o joacă de idei și prin apropierea echipei, am găsit soluții fezabile la niște probleme reale, existente în acea companie.
Acum sunt ferm convinsă că Design Thinking este „a state of mind” și că poate fi o cale de a face lucrurile și în banca în care lucrez. Le voi povesti colegilor mei din HR că un proiect de Design Thinking ne poate aduce aproape de nevoile angajaților, pentru ca, împreună, să le descoperim și să le rezolvăm.
Le mulțumesc celor de la Design Thinkers Academy pentru 2 zile extrem de însemnate!
CONCLUZIE
Am învățat nu numai despre Design Thinking, ci și unii despre ceilalți și fiecare despre sine însuși.
Aveți încredere în proces. What first looks like a mess then leads to success.
De la începutul anului 2018, Design Thinkers Academy s-a lansat în București – ca hub al Design Thinkers Group în Europa de Est – și oferă servicii și cursuri de Design Thinking.
Cursul a fost susținut de Tim Schuurman (trainer experimentat, facilitator și cofondator al Design Thinkers Academy), Adela Cristea (consultant, trainer, facilitator și cofondator al Design Thinkers Academy), Lăcrămioara Loghin (facilitator și cofondator al Design Thinkers Academy), Andrei Dinulescu (marketer și consultant de business).