Acasa Planeta HR HR Tools Cum sa optimizezi un buget pentru beneficii de sanatate

Cum sa optimizezi un buget pentru beneficii de sanatate

11 min citire
0
0
32

de MIHAELA DRUGA

Pentru ca o companie sa performeze, aceasta are nevoie de angajati eficienti si motivati. Insa aceste doua atribute nu au nicio valoare daca salariatii nu au parte de o stare primordiala: sanatatea.

Studiile recente arata ca echilibrul dintre viata profesionala si cea personala este tot mai important pentru angajatii romani, mai ales pentru cei din Generatia Y, care apreciaza grija angajatorilor pentru aceste aspecte. Pentru angajati, stresul este unul dintre principalii factori care perturba echilibrul work-life, iar stresul este cel care conduce in cele din urma la probleme de sanatate fizica si emotionala.

Dincolo insa de implicatiile stresului, tulburarile de sanatate pot fi generate de o multime de alți factori, independenti de organizatie sau de viata profesionala a angajatului.

 

Ce presupune Asigurarea de sanatate de grup

Asigurarea de sanatate este un beneficiu 100% customizabil, folosit de catre angajator in atragerea, motivarea si loializarea angajatilor. Pentru angajator aceasta solutie reprezinta un pas important in creșterea productivitatii muncii (prin reducerea numarului de concedii medicale), cresterea atractivitatii (prin imbunatatirea pachetului extrasalarial), reducerea costurilor (cost salarial mai redus comparativ cu o marire salariala in același buget) și, nu in ultimul rand, administrarea ușoara și la costuri cat mai reduse a beneficiilor medicale.

Pentru angajat, beneficiile constau in accesul facil si consiliat in clinici private, acoperiri medicale complexe, asistența medicala competenta in caz de imbolnavire și, nu in ultimul rand, acoperirea in totalitate sau in procent mare a costurilor medicale. De asemenea, fiind inclus in cadrul unui grup, nu se va face evaluarea medicala, fiind acoperite conditiile preexistente.

Asigurarile de Grup reprezinta un instrument cheie in managementul starii de sanatate a resursei umane din organizație, ca și condiție de baza pentru o afacere profitabila, instrument ce presupune/permite:

  • Customizarea acoperirilor medicale in functie de profilul companiei, de domeniul de activitate, dar si de bugetul disponibil;
  • Includerea unor campanii de informare pentru angajati (privind acoperirile medicale, modalitatea de accesare, campaniile de preventie etc.);
  • Includerea unor module de raportare catre conducerea companiei/departamentul de HR privind starea de sanatate a angajatilor (numarul de accesari; numarul și tipul de probleme medicale rezolvate, care se reflecta intr-un numar mai mic de zile de concediu medical necesare, pastrandu-se, in acelasi timp, confidentialitatea actului medical);
  • Salariatul nu plateste nimic pentru serviciile medicale de care beneficiaza; plata se va efectua direct intre angajator si Asigurator (lunar, trimestrial, semestrial sau anual, in functie de cum decide angajatorul).

 

Criterii dupa care alegem beneficiile medicale

HR-ul trebuie sa analizeze atent planul de asigurare medicala pentru a gasi formula adecvata bugetului si nevoilor exprimate de angajati. Iata aspectele de baza pe care HR-ul trebuie sa le aiba in vedere:

  • Acoperirea serviciilor medicale este nelimitata (respectiv de la prima consultatie pana la investigatiile si rezolvarea problemei medicale);
  • In ce condiții sunt incluși in planul de asigurare si membrii familiei, in limitele bugetului;
  • Acoperirea integrala a conditiilor pre-existente din „momentul zero” al asigurarii;
  • Posibilitatea de a include in același pachet solutii de asigurare de sanatate, viata si accident (Signal Enterprise, de exemplu, este o solutie integrata de asigurare de grup care include aceste trei componente);
  • Posibilitatea accesarii serviciilor medicale intr-o retea complexa de clinici si spitale private (de exemplu, reteaua Signal Mediqa Net include peste 400 de clinici si spitale private din tara);
  • Acoperirea serviciilor medicale prestate in institutii medicale publice;
  • Serviciu de Call Center specializat 24h/24 (asigura orientarea și consilierea angajaților in accesarea serviciilor medicale, efectuarea programarilor angajaților de catre personal cu pregatire medicala);
  • Libertatea de a alege doctorul/institutia medicala;
  • Asigurarile de sanatate sunt singurele asigurari deductibile pentru companie in limita a 250 de euro/an, pentru fiecare angajat.
  • Asigurarile de sanatate sunt scutite de plata contributiilor sociale.

 

Customizarea pachetelor de beneficii medicale

Customizarea pachetului de beneficii medicale se refera la bugetul disponibil, domeniul de activitate al organizatiei (in functie de acesta sunt incluse anumite specializari; de exemplu, Oftalmologia in domeniul IT sau in industria textila) si structura personalului (in cazul unei firme de paza si protectie, de exemplu, poate nu se justifica includerea in pachetul de beneficii a specializarii „Obstetrica – Ginecologie”). De asemenea, costul total al asigurarii, suportat de angajator, se ajusteaza in functie de fluctuatiile de personal, iar daca unul dintre angajatii asigurati paraseste compania, pachetul nu se modifica, ci doar structura grupului de asigurati.

In ceea ce priveste adaptarea pachetelor la nevoile salariatilor, se pot imparti angajatii in mai multe subgrupuri, iar fiecare subgrup beneficiazade alt pachet.

 

Rolul HR-ului in relatia cu Furnizorul de Beneficii

Departamentul de resurse umane reprezinta un liant intre angajati/Asigurati si furnizor/Asigurator. Prin urmare, HR-ul se va intalni periodic cu Asiguratorul pentru a discuta/ analiza modulele de raportare privind starea de sanatate a angajatilor companiei, dar si pentru a lamuri posibilele intrebari venite din partea angajatilor.
Totodata, HR-ul joaca un rol important in informarea angajatilor cu privire la pachetul de beneficii medicale și poate facilita Asiguratorului posibilitatea de a sustine prezentari directe catre angajati, in care sa explice cum se acceseaza serviciile, unde si ce acoperiri au etc.

 

Primii pasi in contractarea solutiei de beneficii medicale

  • Impreuna cu Departamentul de HR, un reprezentant al Asiguratorului va analiza nevoile companiei pe linie de capital uman, in vederea identificarii unor soluții de optimizare și construirea unor pachete de beneficii cu valoare adaugata;
  • Departamentul de HR va analiza și va customiza  planurile de sanatate pentru un raport optim cost-beneficiu, atat pentru companie, cat și pentru angajații acesteia;
  • Dupa agrearea planurilor de asigurare de grup, urmeaza semnarea contractului si implementarea asigurarii in cadrul companiei.

 

Pasii urmati de angajator si angajat dupa incheierea contractului:

  • Angajatorul informeaza salariatii cu privire la planurile de sanatate contractate (procedura de accesare, servicii incluse etc.), avand posibilitatea de a solicita Asiguratorului parteneriatul in comunicarea interna;
  • Angajatorul distribuie angajatilor cardurile de asigurare si materialele informative puse la dispoziție de catre Asigurator;
  • Angajatul acceseaza serviciile medicale incluse in asigurare prin apelare la numarul de Call Center al Asiguratorului, inscris pe card.

 

Mihaela Druga

General Management Office Director (HR & Administration Director) Signal Iduna

 

Articol publicat in revista HR Manager, nr. 25, ianuarie-februarie 2013. Va asteptam sa va abonati la revista HR Manager.

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Roxana Maxim
Incarcati mai multe in HR Tools

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Câteva noi tendințe în L&D – The Learning Tipping-Point

De Mihai Zânt Activez de peste zece ani în domeniul formării adulților și am avut nenumăra…