de Anca Covaciu
Echipa și departamentul de HR sunt puncte importante de expertiză într-o companie, acestea urmărind să asigure că organizația funcționează prin sprijinul specific al angajaților. Un HR tradițional dar correct s-ar ocupă de procese precum: Administare de personal și salarizare, Recrutare și integrare a noilor angajați, formare și dezvoltare
În ultimii ani însă, din fericire, companiile au înțeles că funcția de HR poate ajută cu mult peste limitele proceselor enumerate mai sus. HR-ul a fost invitat sau …s-a invitat singur în procese complexe de sprijin al afacerii, cum ar fi: schimbarea și transformarea organizațională, proiectarea/reproiectarea organizațională, livrarea efectivă în calitate de Trainer și Coach a unor programe de dezvoltare complexă a indivizilor și echipelor din companie, Marketing-ul pentru angajator etc.
HR-ul și-a asumat aceste noi responsabilități și se dezvoltă continuu pentru a le face bine însă o nouă provocare a apărut pentru această Echipa având în vedere mediul extrem de competitiv din piață de business și a muncii.
HR-ul are nevoie să devină agil, să schimbe cursul din timp prin anticiparea provocărilor sau a oportunităților, să se adapteze cerințelor în schimbare ale pieței muncii și angajaților, într-un cuvânt, să defina flexibil.
Să vedem care ar fi caracteristicile unui HR flexibil și ce beneficii ar aduce acesta în organizație:
Unificarea HR-ului tranzacțional cu cel transformational
Una din principalele sarcini ale HR-ului este să administreze correct și rapid informațiile despre resursele umane ale companiei. În era digitalizarii avansate, HR-ul face această utilizând sisteme informatice ajutând astfel la a oferi un răspuns rapid angajaților care solicită informații, să producă rapoarte pe baza cărora compania poate lua decizii strategice sau poate crea programe de îmbunătățire a afacerii și a relației cu angajații . Exemple de teme de rapoarte care ajută la luarea deciziilor: structura pe vârste a angajaților, categorii de performanță profesională, fluctuația de personal anuală sau a anumitor categorii e angajați (talente, nou angajați în primul an de muncă), nivel de studii pentru angajați, participarea în programe de dezvoltare etc. Pentru o companie mare, sistemele informatice de gestiune a informațiilor pentru angajați sunt un must-have însă și companiile mai mici pot apela la soluții mai ‘cost-efective’ dacă doresc să se adapteze la tendințe și să dezvolte din timp competențele digitale dar și să reacționeze agil solicitărilor pe acest domeniu din partea angajaților.
Un alt avantaj al HR-ului digitalizat este, fără îndoială, creșterea gradului de interacțiune al HR-ului cu angajații, chiar dacă această se face mai întâi prin intermediul tehnologiei. Angajații vor avea access în timp real la informațiile despre ei, accesând intranetul și aplicația de gestiune a datelor. Ei se pot ‘servi’ singuri din sistem, emitand adeverințe, descărcând contractul de muncă și alte documente stocate acolo.
Externalizarea serviciilor specializate de HR
Pentru o funcție de HR mai rapidă, uneori, companiile aleg să externalizeze anumite funcții interne cum ar fi: recrutarea și selecția și training-ul și coaching-ul. Parteneriatul cu o companie specializată are plusuri și minusuri, desigur. La plusuri putem menționa; viteză de răspuns a furnizorului care nu trebuie să gestioneze decât procesul tehnic în sine fără să fie ‘încetinit’ de procesele administrative sau de relaționare cu alte departamente din companie așa cum s-ar întâmplă, poate, cu o funcție internă. De îndată ce termenii contractuali sunt stabiliți, furnizorul poate porni lucrul iar compania poate continuă în paralel realizarea proceselor administrative (plăți, înregistrări în sisteme etc). Am mai putea menționa un plus major al externalizării și anume specializarea înaltă pe care o putem găși uneori în piață și ca atare rezultatele excelente ce pot fi obținute prin colaborare. Însă și procesele transactionale (ex. salarizare, administrare forță de muncă temporară etc) pot fi externalizate, permițând astfel angajaților HR interni să se concentreze pe activități de consultanță internă de tip HR Business Partnering.
Pentru companiile care au angajați care lucrează în ture și care ar avea nevoie de servicii de HR 24/24 (ex. servicii medicale, protecția muncii), aceste servicii pot fi ușurință externalizate și plasate în sarcina unor furnizori de încredere.
Un minus al externalizării ar fi, poate, costul mai ridicat al serviciului față de costul unui angajat intern însă chiar și aici putem vedea că nu am avea costuri suplimentare generate de posibilă fluctuație de personal ce poate apărea în cazul unui angajat intern.
Desigur, este important să existe un echilibru între numărul de angajați interni și servici externatlizate întrucât uneori angajații companiei consideră că fiind mai apropiați angajații interni care prestează servicii de HR și colaborarea ar putea să aibă astfel rezultate mai bune.
Dezvoltarea continuă a competențelor angajaților HR
Pentru o mare flexibilitate în comportamente și mentalitate, angajații HR au nevoie de dezvoltare continuă a competențelor lor. În perioada actuală, când sarcinile de lucru se înmulțesc, inteligență artificială pătrunde tot mai mult în companii iar numărul de angajați ai funcției de HR este, poate, în descreștere, este nevoie că oamenii să lucreze SMART, după principii LESS IS MORE, cu planificare mai bună și metode mai avansate de PROJECT MANAGEMENT. Desigur, în perioada actuală a industriei 4.0, lucrul cu roboții pe post de angajați interni (operatori în deposit, lucrător la Recepție etc) este foarte posibil. Această presupune să ai o mentalitate deschisă și competențe de comunicare actualizate.
MMM Consulting
Anca este consultant, coach si trainer in HR, Dezvoltare Manageriala si Organizationala precum si Eficientizarea Strategica a Afacerii pentru stabilizare si crestere. Cu o experienta de 20 ani in domeniul privat ca si Director de HR, Trainer, Facilitator si Coach, Anca a asistat pentru dezvoltare echipe si manageri din toate nivelurile organizationale, inclusiv Directori Generali in companii internationale de inalta reputatie precum: 3M Corp, Hoffmann La Roche, Zentiva/Sanofi, Enel, Novartis, Alcon. Anca a implementat si condus functiunea de HR si a contribuit la cresterea afacerii companiilor prin programe de Eficientizare Organizationala in Romania, Slovenia, Croatia, Bosnia, Serbia, Bulgaria, Macedonia. Din 2017 Anca este Consultant senior, trainer si Coach la MMM Consulting Int’l.