de DELIA ONIGA
Recrutare on-line, transmitere de mesaje prin YouTube sau webcast, training, coaching, follow-up on-line, evaluare on-line tip 360, chestionare de personalitate, abilitati, competente. HR-ul si Social Media fac casa buna.
„Generatiile anilor ‘80 isi aduc aminte de emisiunile „Telescoala”. Era o forma prin care televiziunea era folosita ca mijloc de comunicare pentru invatare. Acelasi lucru se intampla astazi cand Internetul este folosit ca un canal de comunicare pentru invatare. Asadar Wikipedia, Facebook, YouTube, Outlook, webcast-urile, website-urile, blog-urile sunt folosite si se impun a fi folosite in procesul de invatare”, spune Cristian Nistoreasa, managing partner al firmei de training Wilson Learning.
In opinia sa, managerul este obligat sa foloseasca social media, intrucat am depasit epoca industriala in care seful superviza direct activitatea subordonatului. ,,Astazi managerul nu-si vede subordonatul decat la sedintele de analiza. Pentru o buna comunicare si urmarire a activitatii el foloseste Internetul, teleconferintele, webcastul sau Instant Messaging-ul”, mai spune Cristian Nistoreasa.
Orice om sau companie cu prezenta in social media isi doreste sa se faca cunoscut si, de ce nu, sa fie cat mai popular. Ori nivelul de interactiune cu ceilalti arata exact acest lucru – unde te situezi in lumea social media.
Pentru ca in tot ce facem ne izbim de comunicare, social media devine un ansamblu de unelte (bloguri, wiki, video sharing, retele sociale), care pot contribui in cel mai util mod posibil la dezvoltarea abilitatilor de comunicare. „La fel de bine, social media ii responsabilizeaza pe utilizatorii de Internet, continutul pe care il publici online (pe Facebook, spre exemplu), fiind tot mai des un criteriu esential la angajare”, spune Alex Negrea, social media manager la BCR.
In opinia lui, „un bun manager este un bun manager” indiferent de mediile de comunicare pe care le are la dispozitie, dar pentru cei cu inclinatie spre noile tehnologii social media poate fi un avantaj notabil.
„Pana la urma, orice unealta care iti usureaza accesul la resurse, la informatie in general si care iti faciliteaza comunicarea cu echipa din care faci parte si, de ce nu, cu potentiali clienti si colaboratori, este un avantaj. Stiu o agentie creativa din Romania care isi desfasoara activitatea in alte tari europene, ca si cum ar avea birouri acolo si care isi gaseste clienti doar prin intermediul Linkedin. Este un exemplu de „best use of social media in business”. Si le merge bine”, adauga Negrea.
Insa, aceasta eficienta o pune mai degraba pe seama Internetului, nu neaparat pe componenta de social media. „Acum este mai usor ca oricand sa colaborezi cu oameni/companii din orice colt al lumii si, din experientele personale, din perioada in care lucram ca freelancer, pot sa spun ca functioneaza foarte bine. Uneori lucrurile se intampla mai repede si mai smooth cand lucrezi online, cu oameni din alte tari, decat daca ai avea colaborari in Romania”, considera el.
Un excelent filtru in procesul de recrutare
Este bine de stiut ca Internetul nu mai este locul in care poti spune ce doresti, cand doresti si despre cine doresti, fara sa-ti si asumi acele afirmatii. Astfel, mediul online responsabilizeaza utilizatorul, intrucat din ce in ce mai multi oameni de HR vad social media ca pe un filtru in procesul de recrutare. „Mie mi se pare extrem de util sa verifici un profil de Facebook inainte sa iei primul contact cu omul din spatele acelui profil. Te poti insela? Desigur, dar este responsabilitatea fiecaruia sa transmita o imagine reala pe Internet. Este vorba, mai mult ca oricand, despre construirea unui brand personal in social media”, crede Alex Negrea.
De asemenea, retele sociale precum LinkedIn dau ocazia specialistilor in resurse umane sa eficientizeze procesul de selectie, avand acces rapid la zeci sau sute de CV-uri, grupate dupa criteriile considerate relevante pentru organizatia respectiva. In acelasi timp, social media intervine in atributiile departamentului de HR si cand vine vorba de comunicare interna, training si perfectionarea angajatilor.
„HR-ul care tine la brand-ul personal si la brand-ul de angajator isi poate creste cota de piata si poate contribui semnificativ la schimbarea perceptiei asupra imaginii HR-ului in Romania prin: anunturi, articole, comentarii, bloguri, concursuri diverse, proiecte etc. Social media nu mai este un „nice to have”, ci a devenit, incet incet, un „must have”. Ai o identitate, ai un brand personal, trebuie sa-l promovezi si sa-l cresti. Si in social media ai aceasta posibilitate”, arata Tudor Totolici. El adauga, totodata, ca uneori cea mai mare greseala pe care o pot face companiile este sa interzica retelele de socializare.
„In afara de faptul ca o solutie de tipul acesta loveste puternic in moralul echipei, poti pierde si foarte multe oportunitati. Bineinteles, trebuie circumstantiat, pentru ca exista si exceptii”, apreciaza Tudor Totolici.
Mai mult decat atat, angajatul trebuie sa fie constient de responsabilitatea sa. Acesta trebuie sa stie cum sa echilibreze viata privata si viata profesionala in retelele sociale. In schimb managerul este cel care are rolul de a defini si de a comunica directiile de comunicare ale companiei.
Pietele au devenit conversatii
Companiile inteligente au inteles deja ca pentru a-si consolida brand-ul de angajator si pentru a initia si/ sau consolida relatiile cu fosti, prezenti si viitori angajati trebuie sa se aventureze si in aceasta “ultima frontiera” a socializarii.
„In anul 2011, in Romania, activitatea pe Facebook si Twitter a crescut cu circa 53%, respectiv 15% fata de anul precedent. In plus, ultimele date arata ca LinkedIn are aproape 300.000 de utilizatori in Romania. Un procent de 56% dintre acestia au intre 25 si 34 de ani, 23.5% au peste 35 de ani si 20,5% au intre 18 si 24 de ani. Dintre toti acesti utilizatorii, peste 72.000 ocupa pozitii de top management”, spune Georgiana Dragomir, managing partner la firma de recrutare InnerLook…
Articol publicat in revista HR Manager, nr. 21, iulie 2012. Pentru a putea citi articolul in intregime, va asteptam sa va abonati la revista HR Manager
Delia Oniga, Senior Editor