Performance — 15 January 2015

Rentabilitatea capitalului uman in Romania, exprimata prin numarul de unitati monetare generate de fiecare angajat pentru fiecare unitate monetara investita in remuneratia sa, a crescut in 2014 cu 4% fata de anul anterior, pana la 1.30, un nivel cu 16% peste media europeana, potrivit studiului PwC Saratoga 2014.

Cu toate ca nu a existat o crestere semnificativa a veniturilor obtinute de  companiile din Romania, si nici o crestere evidenta a costurilor salariale, Horatiu Cocheci, liderul echipei de consultanta in resurse umane PwC Romania, explica cresterea rentabilitatii capitalului uman prin eficientizarea costurilor indirecte ale companiilor si printr-o serie de investitii de anvergura in sisteme informatice moderne de tip ERP, CRM etc. care au dus la o imbunatatire a productivitatii.

La nivel de sectoare de activitate, datele Saratoga arata o evolutie pozitiva a rentabilitatii  in sectorul serviciilor financiare (de la 0.92 la 1.97), insa este singura crestere. Indicatorul a scazut in farma (la 1.60 de la 2.01), in industria bunurilor de larg consum (la 1.23 de la 1.50) si in cea a produselor industriale (la 1.11 de la 1.34). In retail, pe de alta parte, a stagnat la 1.03.

De asemenea, studiul Saratoga arata ca in 2014 companiile au continuat sa investeasca in dezvoltarea angajatilor, inregistrandu-se o crestere a numarului de ore de training per angajat (18 ore, fata de doar 15 ore in anul precedent). Pe de alta parte, costul asociat acestui tip de activitate a scazut (105 euro per angajat vs. 135 euro in anul precedent).

Potrivit Nicoletei Dumitru, Manager pe aria de Consultanta in Resurse Umane PwC Romania, aceste cifre ar putea indica pe de o parte faptul ca organizatiile inteleg nevoia de a investi in dezvoltarea angajatilor, si pe de alta parte ca au devenit din ce in ce mai inovative in ceea ce privește derularea programelor specifice, orientandu-se catre solutii eficiente din punct de vedere al costurilor cum ar fi platformele de e-learning sau cursurile la distanta.

Daca ne raportam la abordarea companiilor din Europa, numarul de ore de training oferit de organizatiile din Romania este aliniat cu mediile europene (18 ore per angajat la nivel european si 19 ore in cazul tarilor din Europa Centrala si de Est), insa costurile noastre sunt mai mici (105 euro per angajat in Romania fata de 210 euro in Europa si respectiv 170 euro per angajat in CEE).

Studiul PwC Saratoga Romania 2014 prezinta date exhaustive referitoare la indicatori de eficienta ai capitalului uman pe baza datelor colectate de la 80 de companii participante din cinci ramuri economice (industria farmaceutica, industria bunurilor de larg consum, produse industriale, retail si servicii financiare).

 

Comentarii

Share

About Author

Roxana Maxim

(0) Readers Comments

Leave a Reply