Planeta HR — 04 December 2014

de ROXANA MAXIM

Nu demult, respectiv pe 20 noiembrie, am marcat o noua editie a HR Tech, evenimentul special creat pentru a aduce laolalta HR-ul si tehnologiile dedicate. Si permiteti-mi sa va spun ca a fost o zi busy, busy, in care am aflat ce noi instrumente si update-uri mai sunt in piata, dar si ce relevanta au acestea pentru activitatea zilnica a HR-ului.

Ca si la prima editie, am fost entuziasti  (si poate unii dintre noi, chiar si tematori) sa aflam ce ne rezerva viitorul: noi paradigme in recrutare, gamificarea recrutarii si/sau a training-ului (un subiect incap de interes pentru ca in Romania “gamification” ca si concept implementabil inca nu a trecut de pioneriat), trecerea componentei de formare si dezvoltare in MOOC (Massive Open Online Course), dezvoltarea de centre HR Shared Services care vor schimba dinamica profesiei, instrumente care ne vor aduce tot mai aproape de « Revelatia Momentului » – acel HR Analytics care pare sa guverneze toate discutiile despre tehnologia de HR.
Conceptele care au „castigat” premiul de popularitate in cadrul evenimentului au fost „mobilitatea”, „social media” si „inovatia”.

Aproape toti furnizorii de solutii HR (Oracle, Microsoft, SAP, Romsys, Romanian Software, Smartree, Plout) au punctat importanta sustinerii mobilitatii angajatilor prin tehnologii care permit lucrul remote si a sistemelor care ajuta HR-ul sa coreleze si sa analizeze live datele din organizatie si din afara ei. Am vorbit si de platforme de employee self-service, de sisteme care ne permit sa comunicam la distanta cu echipe din alte locatii, de solutii care degreveaza HR-ul de sarcinile administrative. Pe scurt, o multime de subiecte fierbinti in spatiul actual al Human Capital Management (HCM).

Mobilitatea si fenomenul HR Apps
Cu toate ca exista inca departamente de HR straine de tot ceea ce inseamna solutii cloud de HCM (fapt datorat si costurilor mari pe care le implica adoptia unor astfel de tehnologii), furnizorii de solutii accelereaza dezvoltarea si ne propun sa trecem la pasul urmator: aplicatii HR pentru smartphone-uri si tablete. Ce fac aceste aplicatii? Ei bine, beneficiile lor trec dincolo de inlesnirea recrutarii si a comunicarii, ajungand in zona proceselor organizationale. Iar un aspect important de mentionat este ca aceste aplicatii au menirea de a imbunatati experienta angajatului – da, pot fi folosite de HR, insa miza consta in a creste gradul de transparenta al proceselor si a ne imbunatati client service-ul intern. De exemplu, Oracle ne-a prezentat o aplicatie mobila pentru tablete si telefoane smart, compatibila si cu Android si cu iOS, ce reprezinta varful piramidei pe solutiilor HCM create de compania americana.

Se numeste Oracle Tap, este integrata cu modulele HCM in Cloud de la Oracle si ii permite angajatului sa fie conectat la toate informatiile organizationale ce ii impacteaza rolul si dezvoltarea profesionala. Odata descarcata aplicatia din App Store sau Google Play, acesta poate sa-si vizualizeze obiectivele, statusul evaluarilor si al indicatorilor de performanta, agenda training-urilor, fluturasul de salariu, profilele colegilor sai (profilele din intreg arborele ierarhic), si poate chiar sa gestioneze diverse procese de business in care este implicat (precum cel de recrutare sau de management de proiect). Printr-o astfel de aplicatie lucrurile devin mult mai transparente.

„Angajatul este cel in jurul caruia este construita aceasta aplicatie. Experienta lui este cea care conteaza indiferent din departamentul din care face parte. Si trebuie sa tineti minte ca la baza aplicatiilor de HR stau 4 concepte: acela de Mobile, de Talent Centric – angajatul este cel care se afla in centrul atentiei, de Social – vorbim de platforme sociale si colaborative construite pe principiul Facebook-ului, si de Ensightfull –  si aici ma refer la uneltele de raportare si de business intelligence”, a explicat Cosmin Dodoc, Applications Sales Manager in cadrul Oracle. Rezumand, Oracle Tap iti permite sa te conectezi cu organizatia de oriunde ai o conexiune la Internet.

O alta aplicatie simpatica a fost cea prezentata de Romanian Software, unul dintre producatorii locali de tehnologie HCM, care a inaugurat Calculatorul de Venituri – o aplicatie mobila (compatibila cu orice sistem de operare) prin care putem sa calculam salariile. Pe de o parte, HR-ul poate sa simuleze diverse pachete de recompensare in functie de beneficiile pe care vrea sa le acorde, tipul de contract – CIM, PFA etc. sau limitele de costuri, iar pe de alta parte, angajatul poate sa vizualizeze varianta detaliata a salariului sau.

De ce atata agitatie pentru curentul Mobile? Dupa cum spunea si Cosmin Dodoc in deschiderea prezentarii sale, pana in anul 2020 circa 50% din forta de munca activa va fi reprezentata de Generatia Y, o generatie dinamica, digital savvy, care indrageste conceptul de Mobile si pretuieste flexibilitatea. Iar generatia ce-i urmeaza va fi si mai si. Sunt multe voci in industrie care accentueaza faptul ca organizatiile deficitare in a-si construi cel putin o strategie de Mobile Recruiting vor rata sansa de a atrage generatia tanara, indragostita de dispozitivele mobile. Pe scurt, incapatanarea de a „fixa” angajatii „mobile” ne va costa atractivitatea pentru talentele atat de ravnite.

Colaborarea sau efectul Social Media
Astazi toata lumea vrea sa fie „social” (a se citi in limba engleza). Inclusiv solutiile HCM: social media, social networking, social integration, social recruiting…Si nu este vorba de a construi strategii care sa incorporeze Facebook-ul sau Twitter-ul. Nu. Vorbim de conectarea si interconectarea datelor din HCM, de interactiune si facilitarea componentei colaborative. Aproape toate solutiile prezente astazi in piata au aceasta trasatura social fie ca vorbim de SAP, Oracle, Microsoft, Romanian Software, Smartree sau IBM.

La aceasta editie a HR Tech, dimensiunea social a fost surprinsa de Microsoft, care ne-a impartasit viziunea sa asupra modului in care vom lucra in viitor – Work Like a Network se numeste si implica, dupa cum puteti intui, lucrul de tip colaborativ. Totul a inceput cu raspunsul la intrebarea: de ce ar trebui business-ul sa functioneze ca o retea? Simplu, pentru ca intreaga lume functioneaza ca o retea. Vrem sau nu sa recunoastem, Facebook-ul a schimbat modul in care comunicam unii cu ceilalti, iar comunicarea este indispensabila unui business de succes – clientii comunica in retele, angajatii comunica in retele. „Tehnologiile de tip Enterprise Social sunt un instrument care sustin aceasta viziune a noastra.

Lucrand ca intr-o retea, angajatii au posibilitatea de a comunica mult mai rapid, de a impartasi informatii de business in pofida distantei si a fusului orar care i-ar desparti, iar voi, ca angajatori si lideri, aveti ocazia de a imbunatati cultura organizationala si de a creste nivelul de engagement”, a spus Marius Stoica, Business Productivity Sales Executive la Microsoft. Dupa ce ne-a povestit despre fundamentul acestei viziuni, prezentarea lui Marius s-a axat pe doua instrumente de tip Enterprise Social (ES) – Yammer si Office 365, care in viitor se vor constitui in aceeasi platforma de servicii cloud. Daca Yammer ne trimite catre o experienta de tip Facebook si este in sine o platforma ES deja cunoscuta in piata, suita de servicii Office surprinde si ne provoaca sa-i descoperim componenta colaborativa (pentru ca vorbim totusi de o platforma cunoscuta ca adresand productivitatea in business).

Dincolo insa de instrumentele pe care le vom folosi si care vor ajuta la materializarea viziunii Microsoft, important este sa intelegem ca social inseamna interactiune… (continuarea in revista HR Manager, nr.36)

Cititi articolul integral in noua editie a revistei HR Manager, nr.33. Va asteptam sa va abonati la revista, in format digital sau print. 

 

Comentarii

Share

About Author

Roxana Maxim

(0) Readers Comments

Leave a Reply