HR Tools — 23 July 2014

de ANDREI VACARU

Cum obtii 80% retentie pe segmentul evenimentelor de acest tip? Sa nu va socheze intrebarea sau procentul. Ambele sunt reale si au si un raspuns.

Este un business, hai sa recunoastem asta! O afacere in care toata lumea vorbeste despre obiective, echipa, performanta. Se aloca bugete si se asteapta rezultate. Cu toate acestea, prea putin se vorbeste despre oameni, despre cei care participa si despre cei care le organizeaza. Iar acest lucru este cel putin ciudat, in conditiile in care meseria de facilitator de teambuilding presupune sa fii, in primul rand, de profesie OM.
Lucram cu OAMENI. Este prima regula pe care o avem in minte la fiecare eveniment. Iar oamenii sunt cei care aduc frumusete dar si responsabilitate in fiecare program. Cum poti face cu adevarat un teambuilding pentru oameni?

In primul rand trebuie sa fii realist. Sa stii ca exista o mare diferenta intre ce declara si ce gandesc acei oameni. Sa fii constient ca ei sunt manati de resorturi care ii fac sa rezoneze diferit la situatii, cerinte si valori. Iar treaba unui facilitator este sa gaseasca acele elemente comune care sa ii aduca pe acelasi drum, drumul de la grup la echipa.
De aceea, personalizarea unui program pleaca, in primul rand, de la informatiile despre participanti si modul in care ele se leaga de obiectivele companiei. Am invatat asta in cei peste opt ani de cand organizam teambuilding-uri. Am studiat echipele, reactiile oamenilor si am realizat ca singura metoda de a aduce un beneficiu real in urma unui program este sa ajungi la emotiile oamenilor. Pe scurt, sa ii faci sa simta, pentru ca acesta este cel mai puternic resort in motivarea oamenilor.

Acestea fiind spuse, este nevoie de onestitate de la un capat la celalalt al programului. In primul rand, sa fii onest cu HR Managerul sau cu cel care iti solicita o oferta.  In timp ce unele activitati sunt mai tentante, nu intotdeauna ele servesc obiectivelor. Si aici intervine rolul unui consultant care stie ca nu tot ce zboara se si mananca. Este important in procesul de ofertare si personalizare sa oferi solutii, nu programe. Programele sunt pentru companii, solutiile sunt pentru echipe. In toti acesti ani am realizat ca un program are succes daca, atunci cand te uiti in ochii oamenilor la debriefing, raspunsurile lor sunt sincere si transmit incredere, speranta, hotarare, dorinta, ambitie.

Din acest motiv, niciun teambuilding nu este la fel ca celelalte. Brainstorming-ul echipei pune laolalta experienta fiecaruia, din domenii precum psihologie, comunicare, management, inteligenta emotionala si leadership. Este important sa le arati oamenilor ca evenimentul este doar pentru ei. De la concept, poveste si pana la tipul activitatilor si tonul discursului. Este important ca ei sa inteleaga programul si sa se regaseasca in el.

Un program de teambuilding este o poveste magica construita pe masura ce se succed activitatile. Se nasc personaje, apar lideri, se darama mituri si se construiesc relatii sanatoase. Indiferent daca participantii sunt agenti secreti, semizei, constructori, dansatori profesionisti sau cineasti, povestea le da sansa de a se arata celorlalti, dar si lor insisi.

Sa fim realisti: cei mai multi participanti au deja o experienta semnificativa in participarea la teambuilding-uri. Jocurile, de multe ori, sunt asemanatoare. Roata a fost inventata. Ceea ce face insa diferenta pentru ei este modul in care se raporteaza la obiective si la restul echipei. Pentru a puncta foarte bine acest aspect, este important ca facilitatorii sa ii observe cat mai bine. Sa le simta atuurile, ezitarile, punctele forte si elementele care ii separa. Fara aceste observatii, un debrief se rezuma doar la talentul oratoric al celui care il sustine. Iar participantii, daca nu simt implicare, onestitate si realism in vorbele care le sunt adresate, se multumesc sa dea din cap si sa ofere raspunsurile „corecte”.

Am vorbit despre puterea trairilor si efectele lor. Ei bine, am fost si noi surprinsi uneori de amploarea lor. Atunci cand echipa gateste pentru 200 de oameni defavorizati  sau cand construieste biciclete pentru copii abandonati, stralucirea din ochii lor nu poate fi egalata de nimic altceva. E un amestec de bucurie si compasiune care ii ajuta pe participanti nu doar sa faca lucruri de care nu se credeau in stare, dar si sa inteleaga forta cuvantului „daruire”. In plus, se descopera unii pe altii, realizeaza ca cei de langa ei sunt oameni sensibili, cu calitati si valori demne de admiratie.

Exact ca in cazul artistilor care sustin un spectacol, facilitatorii de teambuilding isi doresc sa obtina emotie din partea participantilor. Emotia este cea care aduce aplauze sincere si ii face pe oameni sa mediteze cu adevarat la acea stare de bine. Pentru asta, este nevoie sa faci si spectacol, sa impachetezi activitatile intr-un vesmant tesut din distractie, imprevizibil, noutate si creativitate. Spre deosebire de un spectacol insa, intr-un teambuilding spectatorii sunt pe scena si sunt personajele principale. Dar ca sa isi intre cu adevarat in rol, au nevoie sa simta piesa, sa rezoneze cu scenariul ei. In acest caz, textul inseamna obiective, poveste, scop. Cu cat scenariul este mai apropiat de felul lor de a fi, cu atat are mai multe sanse de a-i captiva. Apoi, in debriefing, este mult mai usor si mai natural sa faci trecerea de la aceasta joaca la modul in care pot imbunatati ceea ce fac la locul de munca.

Si ne-am intors la partea „oficiala” a unui teambuilding: relatia dintre doua companii. Daca privesti lucrurile in acest fel, totul incepe cu negocierea unui contract si se termina cu plata facturilor. Nimic mai neadevarat. Este foarte important sa intelegi ca si acel HR Manager sau responsabil de departament este un om care isi doreste sa obtina cat mai multe lucruri pentru oamenii de care este raspunzator. Cu cat stie mai bine ce are de facut, cu atat are mai mare nevoie ca furnizorii de teambuilding sa ii fie mai degraba parteneri. Asta inseamna ca ei sa nu fie simpli livratori, ci oameni cu care sa se consulte, sa caute noi si noi idei si, mai ales, pe care sa se poata baza ca sunt gata oricand sa se adapteze la provocari de moment. Si cel mai important, dupa atatia ani, stim ca oamenii au nevoie sa le fii alaturi pe termen lung. Asta nu se rezuma la a lucra cu acelasi furnizor. Inseamna sa iti oferi ajutorul, dincolo de obligatiile contractuale, ori de cate ori este nevoie. Sa fii alaturi de acei oameni chiar si in perioada dintre evenimente. Iar pentru asta, ai nevoie de o echipa stabila de facilitatori. Pe scurt, de oameni care se ataseaza de cei cu care merg in evenimente. In felul acesta, experienta celor care livreaza este imbogatita de o relatie care trece dincolo de cele 2-3 zile pe care le petrec impreuna.

Cat timp nu uiti asta, lucrurile nu au cum sa dea gres. Pentru ca oamenii sunt cei care aduc valoare programului, cei care vin cu idei nastrusnice. Ei sunt cea mai valoroasa resursa a unei companii si cei care ii hotarasc traseul. Si ca sa continui paralela, exact ca si in cazul unui spectacol, un teambuilding este o combinatie de abilitati de organizare, energie, pasiune reala, rezistenta la oboseala, dorinta de a obtine emotia participantilor. De aceea spuneam la inceput ca poti obtine retentie de 80% avand in vedere o regula simpla: „lucram cu si pentru OAMENI”.

 

 

 

 

 

 

 

 

Andrei Vacaru
Senior Partner HPDI

Articol publicat integral in revista HR Manager, nr. 33, mai-iunie 2014. Va asteptam sa va abonati la revista, in format digital (e-paper) sau print. 

Comentarii

Share

About Author

Roxana Maxim

(0) Readers Comments

Leave a Reply