Talent — 20 July 2017

Cele două evenimente PokemonGO organizate în urmă cu o lună au dovedit, dacă mai era nevoie, că nebunia Pokemon Go e departe de a se fi încheiat. În paralel, cifrele Pokemon Go vorbesc de la sine: franciza de jocuri video este a doua cea mai bine vândută din toate timpurile, iar franciza media Pokémon (incluzând tot ce a generat vreodată – filme, seriale TV, produse licențiate etc.) a strâns 57,65 de miliarde de dolari până în 2015. La toate aceste date se adaugă 11 miliarde de dolari adăugați la valoarea de piață a companiei Nintendo după primul weekend de la lansare și 1.600.000 de dolari generați zilnic în State.

Jocul a devenit atât de popular în companii încât pe site-urile ziarelor americane și-au făcut loc și informații conform cărora oficialii Departamentului Apărării din SUA și conducerea companiei producătoare de mașini Volksvagen le-au interzis angajaților să își instaleze Pokémon Go pe telefoane, dar și știri despre un tânăr din Auckland, în vârstă de 24 de ani, care a renunțat la locul de muncă pentru a putea vâna toate creaturile virtuale din joc. De cealaltă parte a baricadei, CEO-ul site-ului The Next Web le-a dat o nouă directivă angajaților prin care le cere să joace zilnic în timpul orelor de muncă Pokemon Go pentru a îi încuraja să facă mai multă mișcare și să fie mai creativi.

În ciuda efectului ciudat pe care Pokemon Go pare să-l aibă asupra angajaților și al angajatorilor, specialiștii în resurse umane pot învăța din el câteva strategii neconvenționale pe care le-ar putea aplica în zona de talent management.

  1. Nu te mulțumi cu orice fel de candidat

Înainte să începi călătoria în lumea virtuală a Pokemon Go, ești încurajat să capturezi un Pokemon starter, lucru pe care majoritatea gamerilor îl fac. Însă, pe măsură ce înaintează în joc și își doresc să captureze pokemoni tot mai rari precum Picachu, gamerii află că pokemonii precum Picachu apar doar în momentul în care te îndepărtezi de Pokemonii starter. Situația din joc se aseamănă cu clasicul scenariu în care specialistul HR trebuie să aducă un angajat nou în companie: dacă managerul și departamentul de HR se mulțumesc cu primul candidat care are un CV acceptabil, riscă să rateze candidații cu adevărat buni.

  1. Caută talente chiar și în locurile cele mai neobișnuite

Pokemonii cei mai rari se găsesc, de obicei, în locurile în care te-ai aștepta mai puțin. Inspirat, probabil, tocmai de acest aspect al jocului, directorul de Acquisition Talent de la Quicken Loans, o companie care e frecvent listată în Top Forbes 100 Best Places To Work, a povestit, într-un material publicat în The New York Times, cum într-o zi și-a trimis subalternii prin magazinele de retail locale pentru a vorbi cu oamenii care își petrec timpul acolo și pentru a-i chema la interviuri pe cei mai interesanți dintre ei.

  1. Nu le propune candidaților un salariu mai mic decât merită

Când găsești un Pokemon rar, care stă doar câteva secunde pe ecranul telefonului, trebuie să știi exact cu ce forță trebuie să arunci pokeball-ul: dacă e o lovitură prea lentă, îl vei rata. Dacă e o lovitură prea puternică, îl vei rata. În mod asemănător, atunci când cauți un angajat pentru a ocupa un anumit post pentru care media salarială e cunoscută la nivel informal, nu încerca să menajezi resursele companiei și să îi oferi mai puțin decât merită. Worst case scenario: în cazul în care acest candidat pe care încerci să îl păcălești va accepta oferta, organizația ta se va alege cu un om care va pleca cu prima ocazie din companie.

  1. (Uneori) răspunsul e chiar în fața ta

Să ne imagimăm că ai zeci de Pokemoni Drowzees, dar acum cauți un Hypno pentru a-l adăuga colecției tale de capturi digitale. După ce cauți peste tot, găsești, în cele din urmă, un Hypno cu CP (combat power) 200 și îl capturezi. Mai târziu vei realiza, însă, că de fapt ai avut tot timpul un Drowzee în echipă cu un CP de 180 și că, dacă ai fi apăsat butonul evolve, Drwozee-ul s-ar fi transformat într-un Hypno cu CP 500. La fel se întâmplă și în HR: uneori suntem atât de concentrați pe a găsi un angajat în exterior, încât uităm de potențialul angajaților pe care îi avem deja în companie.

  1. Diversitatea e cheia succesului organizațional

O echipă de Pokemoni variați înseamnă șanse mai mari de a câștiga jocul: O armată de Pokemoni care nu fac parte din aceeași specie au arme diferite, iar armele diferite îți garantează că o să fii echipat corespunzător pentru orice fel de oponent. Să ne imaginăm o organizație care are, de exemplu, o echipă de vânzări care vorbește doar limba română. O echipă de vânzări care nu e fluentă decât în română nu va fi niciodată capabilă să contracteze un client din Spania sau din Germania, de exemplu. Diferența dintre o echipă formată din oameni cât mai diverși și una omogenă e asemănătoare cu diferența dintre o minge Pokeball obișnuită o minge Pokeball ultra.

  1. Bait them!

În Pokemon Go, dacă folosești o momeală specială, Pokemonii vor popula zona în care ești timp ce câteva zeci de minute. Un specialist HR ar trebui să facă același lucru cu candidații: să aibă grijă să îi creeze o imagine atât de bună companiei pentru care lucrează încât candidații să fie primii care caută compania și nu viceversa. Un simplu exemplu: dacă primul nume care îți vine în minte atunci când ești rugat să indici o companie e Google sau Facebook, trebuie să știi că acest lucru se datorează, în mare parte, faptului că aceste companii au grijă să își păstreze angajații fericiți și să le arate și celorlalți cât de fericiți sunt angajații lor. Prin urmare, nu ar trebui să eziți – de exemplu – să publici pe site-ul companiei testimoniale care arată că oamenii din organizația ta sunt fericiți să lucreze acolo.

Comentarii

Share

About Author

Revista HR Manager

(0) Readers Comments

Leave a Reply