Management — 09 May 2019

de Eugenia Mihalcea

Jean Richard de Latour, noul CEO Carrefour România, pariază pe învățare, inovație și diversitate, atunci când vine vorba despre dezvoltarea businessului. Este vorba, așa cum explică în interviul de mai jos, acordat revistei HR Manager, despre învățare bazată pe metode diverse – de la e-learning la gamificaton, pe platforme care incită la inovație –, dar, mai ales, despre o diversitate a formatelor magazinelor, a joburilor și a experiențelor de care pot avea parte clienții.

Cu ce planuri ați venit în România?

Am venit hotărât să învăț repede limba română, pentru a putea interacționa cu ușurință cu clienții și a înțelege în profunzime care sunt așteptările, nevoile și dorințele lor, pentru a putea discuta cu echipele noastre, pentru „a simți” ce înseamnă comerțul în România. Pentru restul… planurile le construim aici, împreună cu echipa.

Ce ne puteți spune despre echipa pe care ați găsit-o aici?

Am găsit aici o echipă tânără, cu multă energie și, în același timp, cu o foarte solidă experiență de retail – o combinație pe care o întâlnești destul de rar. Am găsit oameni curioși, deschiși și mai ales pasionați de ceea ce fac.

Care sunt primele trei cuvinte care vă vin în minte atunci când vorbim despre cultura organizațională a companiei pe care o conduceți?

Lumea Carrefour este despre oameni. Despre pasiunea pe care o punem în ceea ce facem, despre cum ne dezvoltăm, despre cum contribuim împreună la misiunea de a fi în fiecare zi mai aproape de clienții noștri. În trei cuvinte: inovație, învățare continuă și diversitate.

O puteți descrie și mai în detaliu?

În Carrefour România suntem mai bine de 18.000 oameni pasionați și mândri de ceea ce facem. Păstrăm încă spiritul antreprenorial proaspăt de la începuturile noastre în România. Facem tot posibilul să creăm cadrul potrivit, pentru ca inițiativa, creativitatea și autonomia oamenilor să se materializeze în produse, servicii și experiențe deosebite oferite clienților noștri.

Un motor al inovației în Carrefour este platforma „Am o idee” – o platformă web dezvoltată sub forma unei burse de valori și care este accesibilă tuturor angajaților noștri. Din această platformă a luat naștere de exemplu ideea colectării punctelor de loialitate ale clienților direct în aplicația Carrefour Pay (în perioada campaniilor de loialitate). Clientul scanează codul de bare al bonului fiscal și punctele de loialitate sunt încărcate automat în contul lui Carrefour Pay. Ulterior punctele pot fi transformate în cupoane valorice virtuale. Suntem și o organizație care încurajează comunicarea, schimbul de idei, formarea și dezvoltarea continuă a oamenilor. Astăzi învățarea înseamnă ceva diferit de clasicele traininguri în sală. Vorbim despre e-learning, micro-learning, gamified learning, metodologii agile și de colaborare. În Carrefour, în acest moment, suntem într-o „rEvoluție” a învățării.

Este un proiect lansat anul trecut printr-un hackathon al învățării la care au participat în jur de 200 de persoane. Folosind metodologia Design Thinking, colegii noștri au început săși construiască propriile produse de învățare și dezvoltare inovatoare. Și cel de-al treilea atribut important al culturii noastre, din perspectiva mea, este diversitatea. Businessul nostru înseamnă o diversitate de formate, atât offline (hipermarket, supermarket, magazine de proximitate), cât și online. În magazinele noastre găsești o mulțime de joburi și de meserii (de la casier sau vânzător la măcelar, brutar). Deci o diversitate de experiențe pe care clientul le are în interacțiunea cu noi.

Care credeți că sunt atuurile Carrefour pentru o dezvoltare sustenabilă în România?

Carrefour România este un business românesc. Suntem foarte conectați la contextul economic local și înțelegem în profunzime nevoile clienților noștri. Top-managementul Carrefour România este format din români, de anul acesta avem pentru prima dată și un director operațional român, iar managementul magazinelor este 100% local. Și, în plus, punem multă energie în a dezvolta gama de produse locale, cu parteneri români. Avem o capacitate extraordinară de adaptare la piață și la contextul economic și social, capacitate construită în cei 18 ani de experiență în țară, împreună cu oameni care sunt cu noi de tot atât de mult timp. Dincolo de asta, cred că agilitatea unei organizații este, în zilele noastre, o calitate extrem de prețioasă. O organizație agilă este o organizație care adoptă repede și ușor schimbările, pentru a oferi o interacțiune umană plăcută și autentică.

Cum credeți că îi puteți motiva mai bine pe angajați?

Cred că fiecare dintre noi își găsește motivația în contribuția pe care o aduce în jobul său, în compania sa, în societate. Cred că este important să creăm un mediu de lucru bazat pe încredere, implicare în proiecte transversale și spațiu pentru inovație. În Carrefour, o parte importantă a acestei filosofii este procesul de Dezvoltare 360. De anul trecut am renunțat la evaluarea clasică și am lansat un proces orientat spre oameni și dorințele lor de dezvoltare, cu feedback de la managerul direct, evident, dar și de la echipe și de la alți colegi de oriunde din organizație. Acest feedback foarte bogat este împărtășit cu echipa proprie, cu focus pe nevoile de dezvoltare. O altă modalitate de a crește angajamentul oamenilor este de a le oferi instrumente digitale care să îi susțină în procesul de învățare, care să îi ajute să ofere clienților experiențe deosebite. Toți managerii din magazinele noastre au telefoane smart și o serie de aplicații (Carrefour Pay; Google suite – ca parte a unei colaborări globale cu Google; o platformă de comunicare internă etc.), care îi ajută să fie mai eficienți și mai agili, să împărtășească mai mult unii cu alții.

Cum păstrați legătura cu ei, ținând cont de mărimea companiei?

Pot să spun că primul meu contact cu echipele din România a fost direct cu 4.000 de angajați din toată țara – în cadrul evenimentului de lansare Act For Food de anul trecut, de la Sala Palatului din București.

Îmi place să fiu în contact direct cu echipele, îmi place să îi ascult. Merg permanent în magazine, am fost deja prin toata țara și voi continua să o fac. Organizez periodic întâlniri cu oamenii care vor să stea de vorbă cu mine. În ședințele de board avem un scaun liber – oricine se poate înscrie și poate participa la discuții. Avem și o platformă de comunicare internă modernă și ușor accesibilă, similară cu platforme de socializare consacrate. Pe această platformă, colegii pot face postări, pot să împărtășească imagini sau videoclipuri, pot comunica instant prin chat, pot găsi rapid alți colegi din organizație, pot accesa o zonă de micro-learning etc.

Dar ce puteți face pentru a dezvolta noi lideri pentru business?

În primul rând să ascult și să cunosc oameni. Avem programe de învățare și dezvoltare dedicate oamenilor cu potențial din organizație, care sunt aleși de noi toți (crowdsourcing) și intră într-un program dedicat, bazat pe ciclul învăț–împărtășesc–cresc (Take–Give–Grow).

De curând, am făcut o serie de schimbări în zona de Operațiuni, și aproape toți directorii operaționali nou-numiți sunt oameni care au început să lucreze în magazine, mulți dintre ei încă de când erau studenți, ca vânzători, casieri sau operatori recepție marfă. Oamenii știu că pot crește frumos în Carrefour, iar noi suntem dornici să oferim o șansă oricui își dorește cu adevărat. Care a fost cea mai interesantă experiență trăită aici? Am descoperit cultura locală și mândria cu care vorbiți despre pâine sau cozonac. Managerul magazinului din Ploiești mi-a spus că ei fac cel mai bun cozonac din Carrefour și, probabil, cel mai bun din țară. Managerul magazinului din Brașov mi-a spus exact același lucru. Peste tot pe unde am fost am aflat că acolo se produce cea mai bună pâine sau cel mai bun cozonac. Sunt sigur însă că am multe alte experiențe de descoperit în România.

Care este pregătirea dvs. academică?

Am studiat la o universitate din Franța – Școala Națională de Administrație și Științe Politice din Paris, care se concentrează în principal pe științe sociale și umaniste (drept și economie). Jumătate dintre studenți erau din afara Franței, inclusiv din România. Am urmat și un program în Spania, care mi-a oferit deschiderea către alte țări și culturi europene. Același gen de program a fost folosit și în perioada în care Carrefour a venit în România: mulți dintre liderii actuali ai companiei au făcut cursuri de formare în Franța și au urmat un program academic într-o universitate franceză, chiar la începutul lansării businessului nostru.

În continuare ne încurajăm echipele să împărtășească și să învețe cu și de la alte echipe Carrefour din toată lumea. Recent, o grupă formată din 10 brutari și patiseri din magazinele noastre a revenit din Lyon, Franța, unde a petrecut o săptămână intensă de training. Cred cu tărie în împărtășirea cunoștințelor practice (să „furi meserie” de la profesioniști, în special în zona produselor proaspete). Și noi împărtășim la rândul nostru cu colegii din străinătate și promovăm produsele românești (de la marca noastră proprie Drag de România) sau calitatea vinului românesc către alte țări din Grupul Carrefour.

Ce v-a determinat să alegeți acest domeniu?

Probabil oamenii pasionați pe care i-am întâlnit în acest domeniu: retailul este plin de viață și se bazează pe oameni și interacțiune umană! Este un loc foarte bun pentru mine, pentru a înțelege o țară din punct de vedere sociologic și economic. Magazinele noastre reflectă societatea așa cum este ea, cu toată complexitatea și contradicțiile ei.

hr 59_Page_45_Image_0001JEAN RICHARD DE LATOUR, CEO, CARREFOUR ROMÂNIA

Jean Richard de Latour ocupă funcția de CEO al Carrefour România din august 2018. Anterior acestei poziții, el a fost Director Operațional Hipermarket Bassin Grand Nord în Franța, o regiune care reuneşte 53 de hipermarketuri. Jean Richard de Latour și-a început cariera în cadrul Grupului Carrefour în 2013, ca Director Studii, Inovație și Afaceri Publice, urmând ca în 2014 să fie numit Director de Cabinet al Președintelui Director General al Grupului Carrefour, poziție pe care a ocupat-o timp de doi ani. Anterior, a lucrat timp de cinci ani în cadrul Ministerului de Economie și Finanțe din Franța.

Comentarii

Share

About Author

Revista HR Manager

(0) Readers Comments

Leave a Reply