Legal — 06 September 2013

de DELIA RATOI (PACEAGIU)

Odata cu intrarea in vigoare a noului Cod de Procedura Civila la 15 februarie 2013, dupa aproape un secol si jumatate de la intrarea in fiinta a vechiului cod, au inceput sa apara si intrebarile privind incidenta noilor reglementari procedurale asupra jurisdictiei muncii.

Totodata, modificarile succesive aduse Legii nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator au generat si ele o noua serie de intrebari cu privire la modul de derulare a litigiilor, in general, si, implicit, a litigiilor de munca.
In lipsa unor dispozitii speciale in Codul muncii si in Legea dialogului social, litigiile de munca vor urma orientarea generala introdusa de noul Cod de Procedura Civila, care mizeaza, in principal, pe solutionarea amiabila, precum si pe accelerarea ritmului de judecare a cauzelor.

Informarea cu privire la avantajele medierii
Un prim element de noutate introdus de actuala reglementare consta in participarea obligatorie a partilor la sedinta de informare cu privire la avantajele medierii. Aceasta informare nu trebuie confundata cu medierea propriu-zisa, pentru care partile pot opta in mod liber. In cazul litigiilor de munca izvorate din incheierea, executarea si incetarea contractelor individuale de munca, Legea medierii prevede expres ca partile sa faca dovada ca au participat la sedinta de informare.
Efectuarea acestei proceduri de informare poate fi realizata de catre judecator, procuror (in cauzele cu implicatii penale), consilier juridic, avocat, notar, caz in care aceasta se atesta in scris, serviciile prestate in acest sens fiind gratuite.

Daca in prezent exista discutii cu privire la sanctionarea nerespectarii obligatiei de participare la sedinta de informare, situatia va deveni cat se poate de clara incepand cu 1 august 2013: Legea medierii stabileste ca instanta va respinge cererea de chemare in judecata ca inadmisibila in caz de neindeplinire a acestei obligatii de catre reclamant. Totodata, noul Cod de Procedura Civila prevede ca instanta poate sanctiona cu amenda judiciara refuzul partii de a se prezenta la sedinta de informare, in situatiile in care a acceptat.

Accelerarea ritmului de solutionare
Un alt element de noutate este legat de modul de desfasurare a procedurii de judecata in fata instantei, noile dispozitii fiind menite sa accelereze ritmul de solutionare a procesului.
Astfel, spre deosebire de vechea reglementare, sunt prevazute noi proceduri, dar si termene precise pentru fixarea primului termen de judecata, acesta urmand a fi stabilit abia dupa ce la dosarul cauzei se regasesc atat cererea de chemare in judecata, intampinarea si raspunsul la intampinare, cat si probele ce urmeaza a fi folosite de parti. Mai exact, judecatorul va verifica daca cererea de chemare in judecata indeplineste cerintele prevazute de lege, urmand sa ii comunice lipsurile reclamantului, de indata, in scris, cu mentiunea ca acesta trebuie sa faca completarile sau modificarile in termen de cel mult 10 zile de la primirea comunicarii, sub sanctiunea anularii cererii…

 

Articol publicat integral in revista HR Manager, nr. 28, august 2013. Pentru a putea citi articolul in intregime, va asteptam sa va abonati la revista HR Manager, in format digital (e-paper) sau print.

 

 

 


Delia Ratoi (Paceagiu)
Asociat in practica de Dreptul muncii, NNDKP

Comentarii

Share

About Author

Roxana Maxim

(5) Readers Comments