Performance — 30 August 2021

Orice companie are sau a avut printre angajaţi, la un moment dat, o persoană care nu îşi face treaba la nivelul la care ar fi de aşteptat. Sunt mai multe semne ce pot trage un semnal de alarmă, toate fiind cât se poate de clare:

  • îşi îndeplineşte cu dificultate sarcinile de serviciu
  • rămâne în urmă cu proiectele sale
  • dă dovadă de apatie şi nu ezită să-şi exprime nemulţumirile în gura mare
  • rezultatele obţinute nu sunt la standardele aşteptate
  • petrece mult timp butonând telefonul mobil sau căutând online lucruri care nu au legătură cu jobul său

Toate aceste semnale pot anunţa prezenţa unei persoane leneşe în echipă, însă, de cele mai multe ori, e vorba despre un angajat care nu este suficient de motivat la locul de muncă. 

 

  • Ce înseamnă motivaţia la locul de muncă
  • Cum să îţi motivezi angajaţii
  • Ce beneficii oferă companiei un angajat motivat

Bineînţeles, primul gând ar fi concedierea sa, pentru că activitatea unei persoane care nu îşi duce la îndeplinire sarcinile poate avea efecte nefavorabile asupra întregii echipe, dar şi asupra viitorului companiei. Până la concediere, este mai simplu, mai util şi mai benefic pentru toată lumea să iei măsuri care să-l motiveze pe respectivul angajat, să-i dea un suflu nou şi să-l încurajeze să se implice activ la locul de muncă.

Ce înseamnă motivaţia la locul de muncă

Motivaţia angajaților este nivelul de angajament, energie și inovație pe care îl are personalul unei companii, în timpul orelor de lucru. 

Absenţa motivaţiei înseamnă că implicarea în sarcinile de serviciu fluctuează, iar rezultatele obţinute nu se mai ridică la un nivel înalt. Aşa că fiecare companie e nevoită să găsească modalităţi optime pentru a menţine gradul de motivaţie al angajaţilor.

Multicultural business people talking near pizza during lunch in office

Iată care sunt, pe scurt, avantajele pe care le aduce un angajat motivat:

  • e entuziast şi-şi face treaba cu plăcere
  • păstrează o atmosferă optimă la locul de muncă
  • e mai productiv şi eficient
  • îşi îndeplineşte sarcinile rapid
  • promovează compania la nivelul altor angajaţi
  • dă dovadă de iniţiativă şi vine cu idei noi

O abordare care încurajează angajaţii şi îi motivează la locul de muncă este importantă nu doar pentru companiile aflate la început, al căror succes depinde, în aceeaşi măsură, şi de management, şi de cei aflaţi în subordinea şefilor, ci şi pentru firmele care deja au o poziţie stabilă şi solidă pe piaţă. 

Iar satisfacţia angajaţilor e critică la orice nivel, de la cei mai vechi dintre ei şi până la cei nou-veniţi. Asta pentru că, în momentul în care oamenii îşi pierd motivaţia, se poate genera o reacţie în lanţ care afectează, în cele din urmă, veniturile și realizările companiei.

Cum să îţi motivezi angajaţii

Aşa cum am spus mai sus, este o legătură directă între motivaţia angajaţilor şi eficienţa lor la locul de muncă. Iată câteva măsuri pe care le poţi lua imediat, pentru a creşte motivaţia oamenilor pe care îi ai în subordine, în compania ta:

Creează un mediu sigur la locul de muncă. Pandemia de coronavirus nu s-a încheiat, deşi vaccinurile au redus drastic numărul celor internaţi în stare gravă în spitale. Cu toate acestea, criza medicală generată de COVID lasă o moştenire serioasă, iar locul de muncă nu e ferit de schimbări pe viitor. Oamenii vor să ştie că lucrează în condiţii de siguranţă, că riscurile să se infecteze sunt minime şi că angajatorii sunt preocupaţi de sănătatea lor.

Pentru aceasta, cea mai bună soluţie e implementarea unor măsuri sanitare şi logistice moderne, testate, în clădirile de birouri. IMMUNE Building StandardTM este un standard dezvoltat în România și oferă peste 130 de asemenea măsuri, care au ca scop protecția spațiilor de birouri. Spațiile sănătoase pot încuraja productivitatea, dacă angajații simt că își pot desfășura, în condiții de siguranță sporită, activitățile zilnice, atât în timpul pandemiei, cât și după aceasta.

Multicultural business people talking near pizza during lunch in office

Oferă beneficii consistente. Salariul nu mai este singurul motiv care poate determina un angajat să rămână sau să plece dintr-o companie. Sunt şi alte beneficii care pot îmbunătăţi starea de spirit şi motivaţia angajaţilor, iar unele dintre ele nici nu sunt de natură financiară. Recompensele pentru performanţă au, însă, un rol important în a-i motiva pe cei care le primesc şi a-i stimula pe cei care nu au făcut-o încă. Iată-le mai jos pe cele mai importante dintre ele:

  • bonusuri pentru taskuri îndeplinite rapid sau pentru idei geniale
  • comisioane din contractele obţinute, dacă e vorba despre vânzări
  • prime cu diverse ocazii, cum ar fi la fiecare aniversare a angajării
  • bilete la evenimente culturale, la teatru sau la un concert
  • abonamente la sală sau la activităţi în aer liber
  • zile libere suplimentare 

Împărtăşeşte-le viziunea ta. Nu e doar treaba managementului să ştie încotro se îndreaptă compania şi care sunt ţintele de atins pe termen lung. Şi angajaţii ar vrea să ştie care este destinaţia, care sunt planurile de a obţine succesul în afaceri şi în ce mod eforturile lor pot să contribuie la asta. Viziunea ta, împărtăşită şi lor, poate să-i motiveze pe angajaţi.

Asigură-te că toată lumea ştie ce misiune are. Un angajat ştie ce trebuie să facă în cadrul companiei, însă va înţelege mult mai multe, dacă i se spune şi „de ce” are anumite sarcini. Astfel, îşi va face o idee mai bună despre rolul lui în întregul ansamblu, iar acţiunile individuale sunt esenţiale pentru ceea ce vrea compania să realizeze.

Stabileşte obiective clare şi frecvente. Am vorbit până acum despre viziune şi ţintele pe termen lung ale unei companii, dar angajaţii pot fi motivaţi şi cu ajutorul unor obiective intermediare. Fiecare etapă depăşită cu succes, oricât de mică, poate fi considerată o reuşită, ceea ce contribuie la o atmosferă pozitivă în cadrul companiei.

Apreciază munca angajaţilor şi spune-le asta. Faptul că munca lor primeşte o recunoaştere binemeritată contribuie la creşterea moralului şi a entuziasmului printre angajaţi. Aceasta e o metodă simplă şi la îndemâna oricui, nu necesită cheltuieli sau pregătiri suplimentare şi dă naştere unei atmosfere pozitive în întreaga companie, nu doar printre cei care sunt daţi ca exemplu.

Oferă o autonomie mai mare subalternilor. Indiferent că e vorba despre un program flexibil, posibilitatea de a lucra de acasă sau mai multe zile libere, angajaţii au nevoie de libertate la locul de muncă. E o dovadă de încredere din partea managerilor, îi motivează şi, în acelaşi timp, le întăreşte convingerea că ţine doar de ei să facă o treabă bună, după propriile reguli.

Încurajează o atmosferă plăcută la birou. Sunt destule companii unde angajaţii stau toată ziua la locul lor şi rareori interacţionează unii cu alţii. În această situație, atmosfera nu e una care să susţină o cultură office relaxată şi prietenoasă. Conducerea poate gestiona lucrurile, cu ajutorul unor zone create special pentru a încuraja relaxarea şi comunicarea între angajaţi. Astfel de lucruri dau o stare de spirit pozitivă, care contribuie la creşterea motivaţiei.

Susţine munca în echipă. Una dintre marile greşeli pe care le poate face un manager este să încurajeze aşa-numitele „bisericuţe” în companie şi o atmosferă de neîncredere printre angajaţi. Acest lucru se întâmplă, uneori, din dorinţa de a-şi controla subalternii mai uşor, însă o asemenea abordare nu face decât să crească tensiunile. Pe de altă parte, colaborarea şi munca în echipă sunt extrem de benefice pentru angajaţi, care fac schimb de idei şi dezvoltă concepte noi, care sunt benefice, la rândul lor, pentru companie.

Oferă perspective de viitor. Sunt puţini angajaţii care nu îşi doresc niciodată mai mult de la cariera lor şi care se simt în largul lor într-un post static. Cei mai mulţi vor să avanseze, să primească noi provocări, să înveţe lucruri noi sau, pur şi simplu, să câştige mai mulţi bani. Discută cu angajaţii şi oferă-le ocazia să evolueze în cadrul companiei. Acest lucru le va oferi motivaţia necesară de a merge mai departe.

Ce beneficii oferă companiei un angajat motivat

Într-o companie, gradul de motivaţie al angajaţilor e esenţial din mai multe puncte de vedere, pe care le detaliem mai jos. 

  • Un nivel ridicat de productivitate. Atunci când angajaţii sunt motivaţi, îşi vor îndeplini responsabilităţile mai repede şi mai eficient, ceea ce contribuie din plin la creşterea productivităţii. Pentru ca o companie să aibă de câştigat, angajaţii trebuie să aibă un echilibru între abilităţile lor profesionale şi dorinţa de a duce la îndeplinire un proiect.
  • Inovaţie şi dezvoltare. Dincolo de productivitatea ridicată, motivaţia la locul de muncă are un efect direct şi asupra ideilor constructive. Când sunt concentraţi asupra unui serviciu sau produs, angajaţii motivaţi au toate şansele şi condiţiile necesare pentru a găsi noi unghiuri de abordare, mai bune.
  • Angajaţi implicaţi şi dedicaţi. Atunci când angajații sunt motivați la locul de muncă, vor depune eforturi suplimentare în sarcinile care le sunt atribuite şi îşi vor da silinţa să obţină rezultate cât mai bune. Bineînţeles, sunt şi excepţii, dar aceste cazuri nu sunt reprezentative pentru toţi angajaţii unei companii.
  • Dezvoltarea continuă a angajaților. Motivația poate ajuta un angajat să își atingă obiectivele personale şi profesionale și poate facilita dezvoltarea lui. O companie în care forţa de muncă îşi îmbunătăţeşte constant abilităţile nu trebuie să-şi facă griji pentru viitorul ei, ci doar cum să-i păstreze pe acei angajaţi care tind să-şi depăşească în mod constant limitele şi care obţin mereu rezultate bune.
  • O reputație excelentă și ocazia de a atrage angajaţi de top. E un lucru ştiut faptul că oamenilor le place să vorbească despre locul de muncă, despre ce le place şi, mai ales, despre ce nu le place. Angajaţii mulțumiți răspândesc vestea și, la rândul lor, oferă firmei o bună reputație de angajator. Drept urmare, devine mai ușor să aduci în cadrul companiei profesionişti de top.

Aşadar, angajaţii mulţumiţi şi motivaţi la locul de muncă pot aduce câteva beneficii importante pentru compania în care lucrează, iar cele mai multe dintre măsurile care pot fi implementate pentru crearea unei atmosfere pozitive la birou pot fi aplicate fără prea multă bătaie de cap. 

Tot ceea ce e nevoie e ca angajaţii să simtă că eforturile lor sunt apreciate la justa valoare, să ştie că-şi pot planifica un viitor în acest punct al carierei lor şi că angajatorii sunt interesaţi nu doar de productivitatea lor, ci şi de sănătatea şi de starea lor de spirit. În acest fel, vor contribui din plin la succesul companiei. Nu pentru că trebuie, ci pentru că vor.

Sursa foto: Shutterstock

Comentarii

Share

About Author

Marilena

(0) Readers Comments

Leave a Reply