Organisational Development — 06 April 2021

Companiile au fost nevoite să își reevalueze costurile și să încerce să se adapteze la modificarea dinamicii din stratosfera corporatistă. Primele tăieri de buget au vizat cheltuielile cu procesele de learning & development (L&D) ale angajaților, deoarece cursurile de pregătire profesională cu prezență fizică, atât cele interne, cât și cele externe, au fost suspendate imediat, iar telemunca a devenit noua normalitate.

Viața profesională s-a schimbat sub multiple aspecte în decursul acestui an. Odată cu transformarea locuințelor noastre în noile „birouri corporate extinse”, specialiștii în formarea și dezvoltarea angajaților și conducerile organizațiilor au fost nevoiți să se confrunte cu obstacole fără precedent în ceea ce privește creșterea ratei de implicare a angajaților și motivarea acestora prin mijloace electronice. Au trecut mai multe luni de la izbucnirea pandemiei, dar încă ne întrebăm cum ar putea arăta redresarea de după aceasta.

Colaborarea și lucrul în echipă în contextul telemuncii

Criza pandemică a generat multe probleme legate de sănătate și siguranță pentru companii, forțându-le să își reorienteze atenția asupra formării pe teme de siguranță la locul de muncă și, ulterior, asupra formării privind telemunca, odată cu impunerea măsurilor de siguranță sanitară la nivel național.

Această situație a avut drept rezultat o presiune în plus pentru departamentele de L&D, mai ales în sectoare precum producția, industria auto și comerțul cu amănuntul. În aceste sectoare, companiile trebuie să comunice cu mii de angajați aflați în mii de locuri diferite și să îi familiarizeze cu modificările aduse proceselor și programelor. Organizațiile au acum responsabilitatea de a le asigura angajaților capacitatea de a face față noilor cerințe.

Așadar, de unde să înceapă?

Având în vedere că există o tendință de expansiune a muncii prin mijloace digitale, companiile au început să considere formarea electronică drept un potențial colac de salvare. Microlearning-ul, în special, a însemnat o rază de speranță pentru specialiștii L&D și HR, care se străduiesc de ceva vreme să identifice modalități și instrumente pentru a stabili canale de comunicare reale cu angajații și pentru a crește rata de implicare a acestora.

Cele mai mari probleme pentru domeniul L&D în timpul pandemiei

Deși situația a devenit complicată pentru companii, majoritatea acestora au reușit să găsească diferite moduri de a comunica cu angajații care lucrau de acasă. O abordare similară a fost adoptată pentru derularea activităților de formare internă. Cu toate acestea, în pofida tuturor eforturilor făcute, organizațiile încă au dificultăți în a-i menține pe angajați implicați și motivați.

Echipele de vânzări au avut de-a face cu cele mai mari provocări. Printre celelalte probleme cu care s-au confruntat organizațiile se numără transferul de cunoștințe despre produse, recalificarea și perfecționarea, punerea rapidă în practică a cunoștințelor dobândite fără pierdere de timp și productivitate și transformarea integrării noilor angajați într-un proces sută la sută digital.

Următoarele întrebări le-au provocat probabil insomnii profesioniștilor L&D în timpul pandemii:

  • Cum putem îmbunătăți abilitățile de comunicare ale angajaților noștri?
  • Cum putem continua să construim și să încurajăm o cultură a colaborării în contextul telemuncii?
  • Cum putem dezvolta noul set de abilități de leadership în linie cu noul normal?
  • Cum trebuie să gestionăm mediul nomazilor digitali, menținând în același timp rata de implicare a angajaților?

Soluția ideală este încorporarea microlearning-ului în strategia de learning & development a angajaților

Un mod de a crește rata de implicare a angajaților în timpul actualei crize este să le oferiți salariaților dumneavoastră oportunități imbatabile de formare și dezvoltare. Companiile care acordă atenție strategiei de L&D au tendința de a beneficia de o rată mai mare de implicare a angajaților și de o dezvoltare mai rapidă a organizației.

Companiile au probleme în a menține rata de implicare a salariaților pentru că procesul de învățare în sine nu este destul de atractiv. Acest lucru este în special valabil în actualul context al telemuncii. Indiferent de cât timp, energie și bani se investesc în desfășurarea de sesiuni de formare, angajații nu învață nimic, dacă nu pun în practică în timpul procesului de învățare.

Angajații zilelor noastre au nevoie să știe că pe angajatorii lor îi preocupă și îi interesează dezvoltarea carierei lor, mai ales în aceste vremuri incerte. Își doresc să simtă satisfacția că angajatorul este dispus să investească timp în măsurarea, discutarea și încurajarea progresului lor. Adoptarea unei abordări bazate pe microlearning în ceea ce privește strategia de L&D vă poate ajuta să derulați sesiuni de instruire practice, care sunt totodată eficiente din punct de vedere al timpului și costurilor.

Se înțelege de la sine că investițiile în formarea și dezvoltarea angajaților le demonstrează salariaților că angajatorul îi apreciază și este dispus să îi ajute în îndeplinirea obiectivelor profesionale.

Creșterea ratei de implicare a angajaților printr-o strategie de L&D solidă

Am stabilit că oportunitățile de formare și dezvoltare sunt principalii vectori ai creșterii ratei de implicare a angajaților în cadrul organizațiilor din toate sectoarele de activitate. Învățarea este în sine un excelent instrument care favorizează implicarea. Și, dacă este făcută corect, poate amplifica semnificativ performanțele și productivitatea angajaților în timpul pandemiei.

Totodată, dacă un program de formare devine popular, acesta se răspândește rapid la nivelul tuturor rețelelor. Pe deasupra, dacă reușește să inspire oamenii, ajunge în cele din urmă să creeze conținut generat de comunitate. Toate acestea aduc un plus binevenit implicării angajaților.

Patru motive pentru care strategia de L&D îmbunătățește rata de implicare a angajaților:

1. Crește rata de retenție a angajaților

Atunci când gestionarea proceselor și fluxurilor de lucru ale afacerii tale devine copleșitor de dificilă, nu este de dorit ca cei mai buni angajați să plece. Pierderea unor salariați care sunt bine adaptați la viziunea și valorile afacerii dumneavoastră înseamnă că va trebui să investiți timp, bani și eforturi suplimentare pentru a recruta și integra noi angajați.

Când angajații beneficiază de oportunități adecvate și de calitate la locul de muncă, aceștia se simt prețuiți și, ca atare, sunt mai puțin predispuși să părăsească organizația. Potrivit unui raport LinkedIn, 94% dintre angajați ar prefera să rămână în cadrul unei companii, dacă aceasta ar identifica moduri de a-i ajuta în dezvoltarea carierei lor.

Când angajatorii investesc timp și energie în a îi sprijini pe angajați să se dezvolte, oamenii înțeleg că își pot îndeplini obiectivele personale rămânând în cadrul organizației. Încep chiar să se simtă mai dedicați obiectivelor și dezvoltării companiei. Drept urmare, productivitatea și performanțele lor cresc tot mai mult.

Iată câteva modalități prin care puteți îmbunătăți retenția angajaților cu ajutorul inițiativelor de learning & development în timpul pandemiei.

  • Concepeți programe de instruire dedicate diferitelor faze de evoluție, evidențiind anumite parcursuri profesionale
  • Oferiți cursuri de dezvoltare a abilităților care să vină în întâmpinarea diferitelor interese și stiluri de învățare ale angajaților
  • Concentrați-vă mai mult asupra deprinderilor digitale și de viață esențiale
  • Promovări odată cu stăpânirea unor competențe cheie

2. Pregătește calea pentru schimbările organizaționale

Nu poate fi subliniată îndeajuns nevoia de schimbare organizațională apărută ca urmare a crizei provocate de COVID-19. Deși oamenii abia așteaptă ca lucrurile să revină la normal, nu putem decide încă nici măcar cum va arăta normalul.

Companiile care se preocupă de managementul schimbării în această perioadă dau dovadă de inteligență! Indiferent dacă încă lucrați de acasă sau v-ați redeschis parțial birourile, este de o importanță crucială să introduceți noi sisteme și strategii pentru a face față pandemiei și a gestiona impactul acesteia.

Pe de altă parte, teama de necunoscut poate face ca schimbarea organizațională să fie puțin copleșitoare, mai ales în această perioadă dificilă. Totuși, nu trebuie să vă faceți probleme atât timp cât angajații dumneavoastră posedă abilitățile și resursele necesare pentru a naviga printre schimbări. Dezvoltarea unei strategii de L&D joacă un rol principal în această privință.

Datorită microlearning-ului, nu mai este nevoie de întâlniri față în față și de formare care presupune prezența fizică la birou. Conducătorii pot crea și pune în practică schimbările organizaționale în timp ce angajații își desfășoară activitatea prin telemuncă. Prin intermediul platformelor de microlearning, precum Code of Talent, aceștia pot concepe parcursuri de învățare digitală eficace pentru a face în așa fel încât angajații să fie pregătiți pentru schimbare și o pot adopta cu încredere și optimism.

Puteți deveni o organizație mai bună și mai eficientă dacă le asigurați angajaților dumneavoastră ocazii excelente de microlearning și îi încurajați să accepte schimbările în procesele și strategiile de lucru. Adoptarea abordării bazate pe microlearning este cea mai bună soluție pentru dumneavoastră în acest moment, deoarece crește rata de implicare, reținerea cunoștințelor și productivitatea angajaților, adică tot ceea ce aveți nevoie în aceste momente dificile.

3. Promovează munca în echipă

Formarea și dezvoltarea îi motivează pe angajați să devină o echipă și să colaboreze în vederea îndeplinirii obiectivelor comune. Oamenii învață cel mai bine atunci când colaborează și când li se oferă ocazia de a împărtăși cunoștințe.

Când angajatorii au astfel de inițiative, membrii echipei învață moduri de a comunica eficace, de a soluționa conflicte, de a împărtăși informații și de a se sprijini reciproc. Per total, învață să fie productivi și să colaboreze mai bine, contribuind la dezvoltarea organizației.

Raportul interimar din 2018 al Kingston Business School către CIPD a arătat că „creșterea ratei de implicare a angajaților este favorizată de crearea de oportunități pentru ca aceștia să fie conectați cu colegii, superiorii și organizația lor în general. De asemenea, este promovată prin crearea unui mediu în care angajații sunt motivați să dorească să se implice în activitatea lor și să își dorească cu adevărat să își facă treaba bine”.

Un alt studiu a observat că principalii vectori ai creșterii ratei de implicare a angajaților sunt comunicarea, leadershipul și echilibrul între viața profesională și cea personală. Tipul relației pe care angajații o au cu colegii lor le afectează nivelul de implicare. Nu este posibil ca toți angajații să lucreze în același birou din cauza pandemiei provocate de COVID-19, dar, prin intermediul unei abordări corecte bazate pe L&D, le puteți oferi o șansă de a relaționa ca o echipă și de a o consolida.

4. Îmbunătățește leadershipul organizației

Nicio organizație nu poate urca în ierarhia succesului fără mari lideri. Inițiativele de learning & development pe care le adoptați în această perioadă trebuie să facă în așa fel încât toți liderii existenți și viitori din pozițiile cheie să dispună de cunoștințele, abilitățile și resursele necesare pentru a îi inspira pe angajați.

Mai jos sunt prezentate câteva exemple de oportunități de formare pe care le puteți oferi pentru a îmbunătăți competențele de leadership ale angajaților dumneavoastră în perioada în care aceștia lucrează de acasă.

  • Formări în domeniul „soft skills”, axate pe teme precum gândirea critică, procesul decizional, comunicare și muncă în echipă
  • Sesiuni de leadership care să îi învețe pe angajați cum să fie lideri pentru ei înșiși și pentru ceilalți
  • Oportunități de prezentare a unor noi procese și activități prin rotație.

Rămâneți aproape pentru a afla și câteva sfaturi pentru creșterea ratei de implicare a angajaților.


 

sorin paunSorin Păun  – este co-fondatorul companiei Code of Talent, o platformă care ajută companiile să își transforme conținutul static în parcursuri antrenante de învățare. Totodată este și partener și co-fondator în Ascendis, unul dintre liderii din industria de L&D din Europa Centrală și de Est. Are peste 20 de ani de experiență în antreprenoriat, companii multinaționale și consultanță, implicându-se în mod activ în proiecte de dezvoltare organizațională cu impact major atât la nivel de procese și sisteme, cât și la nivel de aptitudini și competențe. A absolvit Academia de Studii Economice, având o diplomă de licență în audit.

 

*foto: istockphoto.com

Comentarii

Share

About Author

Marilena

(2) Readers Comments