Agenda HR Management — 31 August 2016

de Atena Enea
Sunt momente în viața unei companii când lucrurile merg prost, indiferent ce-ar face managerul. Cei mai buni angajați părăsesc firma, furnizorii întârzie livrările, clienții “uită” să-și plătească facturile. Puțini manageri fac față unor situații atât de stresante și ajung să facă greșeli care adâncesc și mai mult criza. Ca lider poți, însă, să ții cont de câteva sfaturi, astfel încât să te menții și pe tine, dar și compania pe linia de plutire.
Petru Păcuraru, specialist în leadership și managing partner HPDI, companie de consultanță în domeniul resurselor umane, consideră că astfel de perioade de criză sunt cele care diferențiază managerii simpli de liderii autentici şi are şapte sfaturi pentru management pe timp de criză. “În vremuri grele, un manager obișnuit administrează, în timp ce un lider inovează. Un manager îi controlează pe ceilalți, dar un lider îi inspiră”, spune Păcuraru, care propune câteva reguli de bază ale managementului pe timp de criză:
1. Nu te păcăli singur. Dacă situația e într-adevăr gravă, nu încerca să îmblânzești realitatea, mințindu-te singur. Dacă nu identifici problema în întregul el, nici șansele de a o rezolva nu vor fi prea mari.
2. Comunică permanent și onest. Spune-le deschis celor din echipa ta în ce situație se află compania, ce ai de gând să faci pentru a rezolva problemele și care vor fi consecințele acțiunilor tale.
3. Fii un model pentru echipa ta. În vremuri grele, anumite sacrificii sunt, uneori, necesare. Dacă este nevoie ca angajații să lucreze mai mult, pe bani mai puțini, pentru a trece peste perioada de criză, un șef bun va fi primul care-și va semna reducerea de salariu. De asemenea, tot el va fi primul la birou și ultimul care pleacă acasă.
4. Acționează ferm și decisiv. Este important pentru un manager să nu ezite atunci când ia decizii, indiferent cât de nepopulare ar fi ele. Un șef care arată nesiguranță în acțiunile sale va pierde respectul și, implicit, controlul echipei.
5. Asumă-ți riscuri. Perioadele de criză aduc adesea managerii în situații cu care nu s-au mai confruntat. În acest context, orice decizie poate reprezenta un risc. Pe de altă parte, o decizie riscantă este întotdeauna mai bună decât nicio decizie.
6. Asumă-ți responsabilitatea. În vremuri grele, managerul este cel care ia decizii, deci tot el este cel care poartă responsabilitatea hotărârilor sale. Un lider bun nu va încerca niciodată să arunce răspunderea în cârca altora, atunci când deciziile sale se dovedesc greșite, dar va împărtăși succesul cu echipa sa, atunci când deciziile lui au fost corecte.
7. Întreabă des și ascultă mult. Oi fi tu șef, dar în niciun caz nu le știi pe toate. Un manager bun se consultă permanent cu membrii echipei sale. Este foarte posibil ca ideea salvatoare să vină de la unul din subalternii tăi. Dar dacă nu întrebi, nu vei afla niciodată.

Comentarii

Share

About Author

atena.enea

(1) Reader Comment

Leave a Reply