Performance — 12 April 2013

Angajati fericiti, cu zambetul pe buze, care sa lucreze dedicat si intens pentru fiecare proiect, in fiecare zi „fresh”, gata de munca, si eventual cu idei stralucite la fiecare sedinta. Probabil ca intr-o astfel de nota a inceput si scenariul filmului „Avatar”. Ei bine, daca am vorbi de roboti, ar fi posibil, dar oamenii mai obosesc si ei din cand in cand.

Un articol publicat pe hrmorning.com citeaza un studiu al ComPsych (companie care se ocupa cu programe de asistenta pentru angajati) ce arata ca in 2012 peste 63% dintre respondentii americani manifestau un nivel ridicat de stres si oboseala la locul de munca. In Europa, statisticile aratau tot anul trecut ca unul din trei angajați resimte un nivel ridicat de stres din cauza conflictului dintre job și viața personala.

In cazul studiului american, rezultatele mai arata ca:

  • 39% dintre respondenti au desemnat volumul de munca drept principala cauza a stresului la job;
  • 36% dintre respondenti au pierdut cel putin o ora pe zi la nivel de productivitate din cauza stresului;
  • 55% au recunoscut ca au absentat o zi sau doua pe an din cauza stresului;
  • 53% au spus ca isi aloca frecvent „pauze de stres” pentru a socializa cu ceilalti colegi;

Problema stresului la locul de munca nu este o stire de ultima ora, dar cu toate ca angajatorii sunt constienti de implicatiile stresului, statisticile continua sa dezvaluie o realitate ingrijoratoare. Si atunci, de ce nu dau politicile noastre rezultatele dorite? Poate ca nu actionam in directia potrivita. Stiu ca multe sfaturi suna idealist si imposibil de aplicat intr-corporatie, dar daca il luam pe „nu” in brate nici nu putem sa ne miram ulterior ca angajatii nostri sunt tristi, stresati sau obositi.

In continuare va prezint integral articolul publicat pe hrmorning.com:

Ce inseamna de fapt epuizarea la locul de munca? Cum arata? Josh Tolan, CEO al retelei de video-recruiting Spark Hire, explica:

Sunt aici, dar nu sunt
Una dintre cele mai mari descoperiri ale studiului ComPsych consta in faptul ca 22% dintre angajati au nominalizat „prezenta la locul de munca” ca fiind mai importanta decat „indeplinirea sarcinilor” sau „imbunatatirea performantei”.

Se spun multe, dar pe soptite
Asa cum indica studiul, angajatii care se simt coplesiti reusesc sa se mai detensioneze discutand aceste aspecte cu ceilalti colegi. In mod normal, cu totii va doriti ca angajatii sa comunice deschis. Dar daca managerii incep sa aiba impresia ca discutiile colegiale au efect negativ, atunci apar problemele.

Oboseala psihica
Angajatii care sunt in mod constant presati de volumul de munca, nu vor fi niciodata capabili sa genereze idei „outside the box”. De ce? Pentru ca sunt mult prea ocupati sa tina pasul cu toate sarcinile desemnate.

Si atunci, ce pot face angajatorii?
Tiago Paiva, CEO al Talkdesk (furnizor de software pentru call-centere), ne indica cateva actiuni:

Fiti realisti cand alocati sarcini. Delegati sarcini care sunt provocatoare, nu coplesitoare.

Permiteti realizarea de proiecte personale. Dupa cum bine stiti unele dintre cele mai inovative idei de la Google au aparut ca urmare a proiectelor personale desfasurate de angajati. Prin urmare, acordati-le angajatilor un anumit numar de ore pe luna, de exemplu, pentru a lucra la propriile proiecte (evident, care sa aiba legatura cu business-ul organizatiei, dar care sa reprezinte o idee si un mod de lucru proprii).

Pastrati un program de lucru rezonabil. In timp ce dezvolta produsul Macintosh, Steve Jobs a creat tricourile „muncesc 90 de ore pe saptamana si imi place la nebunie”. Rezistenta angajatilor la programul de lucru difera de la individ la individ, de la un mediu de lucru la altul etc.

Programati pauze. Permiteti-le angajatilor sa beneficieze de o pauza de pranz consistenta (o ora intreaga), precum si de mici pauze de cate 15 minute pe parcursul intregii zile. Timpul poate fi alocat socializarii, telefoanelor personale, plimbarilor pe coridoare sau pur si simplu pentru „intinderea oaselor”.

Fiti flexibili. Cand un deadline sau un obiectiv sunt nerealiste, schimbati-le astfel incat sa poata fi indeplinite. Daca persoana careia i-a fost alocata sarcina nu este alegerea potrivita, delegati catre altcineva.

Definiti roluri concrete. Asigurati-va ca fiecare menbru al echipei stie ce are de facut, isi intelege rolul si stie care sunt asteptarile companiei cu privire la munca sa.

Incurajati socializarea. Un nivel moderat de socializare este optim pentru coeziunea unei echipe. Permiteti-le anagjatilor sa socializeze in pauze sau la masa de pranz.

Surprindeti-va echipa cu o recompensa.  Dupa o saptamana grea sau un proiect dificil, surprindeti-va subalternii cu o tratatie/recompensa care stiti sigur ca va fi apreciata. Poate cateva prajituri delicioase, un mic dejun colectiv, vouchere la spa sau poate posibilitatea de a pleca mai devreme intr-o anumita zi…si de ce nu, poate chiar organizarea unei mici petreceri la birou.

Oferiti un feedback amplu. Angajatii stiu cand au atins o performanta si cand au esuat. Alocati-va timp pentru a vorbi cu fiecare angajat in parte (fiecare manager cu oamenii sai) pentru a le oferi un feedback direct.

Recunoasteti, recompensati si promovati. Fiecare contributie adusa de angajat la succesul companiei ar trebui recunoscut. Recompensati performantele cu bonusuri, premii sau promovari (sau in caz de buget restrans, cu o recunoastere publica a acelor rezultate).

Aratati-le ca ii ascultati cu adevarat .Cand un angajat manifesta frustrare sau preocupare fata de ceva anume, abordati-l imediat. Asigurati-va ca intelege faptul ca veti actiona pe masura puterilor ori explicati-i de ce cerintele ori nevoile sale nu pot fi adresate.

Educati-va angajatii cu privire la epuizare si stres. Asigurati-le informatii cu privire la semnele epuizarii si metodele de preventie a acesteia – si explicati-le in ce mod ii poate ajuta organizatia. De exemplu, puteti organiza un seminar in care angajatii sa poata adresa intrebari cu privire la acest subiect. Dialogul poate fi moderat de un psiholog.

Cu totii suntem responsabili pentru evitarea surmenajului. Aplicati o politica de tipul „cand vezi ceva, spune ceva”. Incurajati angajatii in a va alerta atunci cand oberva ca un coleg este aproape de limita epuizarii.

Fiecare idee de mai sus poate fi personalizata astfel incat sa poata fi implementata in compania fiecaruia. Ca HR Manager le puteti comunica sefilor de departamente modalitatile prin care pot avea grija de sanatatea oamenilor lor!

Comentarii

Share

About Author

Roxana Maxim

(0) Readers Comments

Leave a Reply