Agenda HR — 29 November 2013

de ANTONETA GALES

Trecem prin viata manati de dorinta de a deveni cea mai buna versiune a noastra, iar calitatea cea mai importanta de care avem nevoie este curiozitatea de a afla cat mai multe despre acele lucruri care ne intereseaza cu adevarat si care ne ajuta sa ne dezvoltam intregul potential. Atunci cand Steve Jobs a transmis absolventilor de la Stanford  indemnul  „Stay hungry, stay foolish!” se referea tocmai la capacitatea de a fi curios si de a-ti trai viata dincolo de percepte false sau valori superficiale.

Sigur ca fiecare are libertatea de a decide ce este mai important si ce conteaza mai mult, insa indiferent de prioritati, curiozitatea isi poate gasi raspunsurile in paginile cartilor… iar anumite carti au potentialul de a hrani orice minte (si orice suflet).

Si atunci, care ar fi acele „lecturi obligatorii” pentru dobandirea cunostintelor necesare bunei functionari in viata profesionala? Raspunsul se va contura atat in cuvintele ce urmeaza, cat si in cele pe care le voi asterne in numarul urmator al revistei. Asadar, iata primele cinci carti din lista de lecturi pe care eu o consider obligatorie, in ordinea in care cred ca ar trebui citite:

1. Continui sa recomand Eficienta in 7 trepte a lui Stephen Covey oricui imi cere un „manual” de management, pentru ca eu consider ca atata vreme cat ai principii corecte, te poti descurca cu orice. Este un fel de lectura indispensabila in calatoria dezvoltarii personale. Am rasfoit-o de mai multe ori, in diferite momente, si de fiecare data am gasit-o actuala. De fiecare data o validam functie de ceea ce devenisem eu la momentul respectiv.
Inca din deschiderea cartii, Covey ataca tema principiilor si valorilor personale, insistand asupra faptului ca numai daca ne concentram actiunile pe ceea ce alegem sa fim cu adevarat putem ajunge la reusita personala. Covey vorbeste despre comunicare in cuvinte clare si cu exemple concrete. Cele 7 trepte pe care le parcurgem au la baza alegerea proprie pentru ceea ce dorim sa devenim cu adevarat.

2. Dupa deprinderea principiilor de actiune mai ales in sfera personala, abilitatea comunicarii cu ceilalti poate avea ca sursa Cum sa scriem bine de William Zinsser. Cat de simplu ar fi atat pentru noi, cat si pentru cei din jur daca mesajele scrise ar contine doar cuvintele si expresiile necesare si daca am putea elimina toate formularile golite de continut! William Zinsser a publicat „Cum sa scriem bine” pentru prima data in 1976 si a continuat sa o revizuiasca si sa o rescrie pe parcursul celor sase editii, adaugand elemente esentiale functie de noile tehnologii, tendinte sau cuvinte. Cu toate ca au trecut mai bine de 30 de ani de la prima editie, principiile de scriere au ramas aceleasi. Chiar daca initial a fost conceputa in special pentru cei care ar fi urmat o cariera in jurnalism sau in literatura, cea mai mare parte a cartii este potrivita pentru oricine are mult de scris, adica pentru oricare dintre noi.

3. Principiile care tin de simplitatea stilului sunt valabile si pentru comunicarea verbala. Frica de a vorbi in fata unei multimi este printre cele mai mari temeri ale unui individ. Cum sa vorbim in public, scrisa de Dale Carnegie, este chiar mai veche decat „Cum sa scriem bine”. De ce un manual atat de vechi despre vorbitul in public? Pentru ca eu gasesc ghidul lui Dale Carnegie extrem de clar si de simplu. Exemplele sunt foarte bune, situatiile clare, iar modul in care autorul ne insoteste este plin de intelegere si gratie. Imbunatatirea exprimarii este o dovada de respect fata de sine, nu numai fata de cei carora va adresati.

4. Exista nenumarate manuale de management, fiecare dintre ele venind cu o intelegere superioara a actului de conducere, cu principii si unelte proprii, dar Manager contra curentului de Markus Buckingham si Curt Coffman insista pe faptul ca succesul se obtine cu ajutorul oamenilor dintr-o organizatie si pe importanta modului de interactiune in crearea diferentelor. Volumul are la baza un studiu Gallup, derulat pe parcursul a 25 de ani, care „da glas unui milion de angajati si optzeci de mii de manageri” si care a reusit sa stabileasca cele mai puternice 12 intrebari care masoara elementele esentiale pentru a atrage si motiva cei mai talentati dintre angajati:

  1. Stiu ce se asteapta de la mine la locul de munca.
  2. Am toate materialele si echipamentul care imi permit sa-mi desfasor munca in ordine / cum trebuie.
  3. La locul de munca am posibilitatea sa fac zilnic tot ceea ce stiu mai bine.
  4. In ultimele sapte zile am fost laudat sau apreciat pentru un lucru bine facut.
  5. Supervizorul sau altcineva de la serviciu pare sa tina la mine ca persoana.
  6. Exista cineva la serviciu care imi incurajeaza dezvoltarea.
  7. La munca, mi se pare ca se tine cont de parerile mele.
  8. Misiunea sau scopul companiei la care lucrez ma fac sa cred ca rolul meu / munca mea este important/a.
  9. Asociatii sau colegii mei angajati sunt devotati sa faca o treaba de calitate.
  10. La serviciu am un prieten foarte bun.
  11. In ultimele sase luni, cineva de la serviciu a vorbit cu mine in privinta progresului meu.
  12. In ultimul an, am avut posibilitatea sa invat si sa avansez la serviciu.

Afirmatiile sunt foarte puternice si au fost folosite superlative. Dar nimic nu este la voia intamplarii – au fost formulate astfel in mod intentionat, pentru a se putea realiza diferentele. „Manager contra curentului” este o pledoarie pentru implicarea personala si asumarea rezultatelor impreuna cu colegii vostri. Intr-un articol publicat recent in editia online a revistei HR Manager, am formulat cele 12 afirmatii din punct de vedere al managerului care alege singur modul in care se comporta cu subordonatii, indiferent de care sunt raspunsurile lui atunci cand le formuleaza ca angajat. Oricum ati fi tratati, este alegerea voastra cum ii tratati pe cei cu care lucrati.

5. Niels Bohr spunea ca „fiecare dificultate, oricat de mare, poarta in sine propria solutie. Noi suntem cei care trebuie sa ne fortam sa ne schimbam gandirea pentru a o gasi.”  Si pentru ca nu putem sa gandim o solutie folosind aceeasi paradigma pe care am folosit-o pentru problema, recomand Gandirea laterala a lui Eduard de Bono.  In acest volum sunt cateva exercitii pe cat de simple, pe atat de puternice, care va vor ajuta sa largiti cadrul prin care priviti o situatie.  Gandirea laterala are de-a face cu generarea de idei noi, cu spargerea barierelor si limitelor in abordarea rezolvarii unei probleme si, implicit, cu creativitatea.

Lista este limitata la titlurile pe care eu le consider a fi mai importante pentru a fi mai prezent, mai atent si mai implicat in propria viata. Sunt multe carti care contin o multime de informatii mai importante – aici, sunt doar cateva dintre cele pe care eu le consider esentiale. Sper ca sunteti destul de curiosi. Spor la lectura!

 

 

 

 

Antoneta Gales
Director de Resurse Umane, Selgros Cash & Carry Romania

 

Articol publicat in revista HR Manager, editia octombrie 2013, nr. 29.

Comentarii

Share

About Author

Roxana Maxim

(1) Reader Comment

Leave a Reply