Acasa Agenda HR (P) Tineri absolventi savanti sau practicieni? De ce nu si, si?

(P) Tineri absolventi savanti sau practicieni? De ce nu si, si?

9 min citire
0
0
363

 

                                             

                                              Tineri absolventi savanti sau practicieni? De ce nu si, si?
Programe de master care ofera studentilor pachetul complet: cunostinte, abilitati si competente

Intr-o lume aflata in  continua schimbare in care organizatiile, in lupta lor pentru supravietuire, cauta sa se echipeze cu cele mai puternice arme – angajati capabili, bine pregatiti si generatori de plusvaloare – calitatea sistemelor educationale este tot mai des asociata cu capacitatea lor de a genera absolventi care sa fie absorbtiti cat mai rapid de piata muncii si care sa contribuie, prin pregatirea pe care o au, la intarirea avantajului competitiv al angajatorilor lor.

Nu de putine ori, piata muncii reclama faptul ca universitatile formeaza absolventi cu vaste cunostinte teoretice, insa cu prea putine abilitati practice.

 Plecand de la dorinta de a netezi drumul spre angajare al absolventilor de masterate in psihologie, cinci dintre cele mai prestigioase universitati din Romania, impreuna cu 4 organizatii din mediul privat, si-au propus ca pe parcursul a 3 ani sa redefineasca procesul de formare a masteranzilor astfel incat, la finalul studiilor, acestia sa fi dobandit, pe langa cunostinte, si abilitati practice si competente profesionale ce le vor fi cerute mai departe in viata profesionala.

In acest scop, in decembrie 2010, Universitatea din Bucuresti, Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea Al. Ioan Cuza din Iasi, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, Universitatea de Vest din Timisoara, Maastricht School of Management Romania, Eurocenter Management Network, Structural ConsultingTM Group – www.fonduri-structurale.ro si Asociatia pentru Studii Calitative si Interculturale din Sibiu (ASCIPS) au demarat implementarea proiectului „Definirea calificarii de psiholog si a descriptorilor sectoriali de invatare, in vederea adaptarii programelor de master in psihologie la nevoile pietei muncii din Romania” (POSDRU/86/1.2/S/58717).

Proiectul a pornit cu un amplu studiu asupra nevoilor si asteptarilor angajatorilor de psihologi, extins ulterior si la nivelul celorlalte categorii de stakeholderi implicate in procesul formativ al tinerilor psihologi.

In total, peste 400 de potentiali angajatori, 900 de clienti si 150 de psihologi practicieni au fost chestionati cu privire la serviciile care se asteapta sa le fie furnizate de un psiholog, iar peste 70 de cadre didactice universitare si 1.600 de studenti si masteranzi au fost intrebati daca se simt capabili sa raspunda cerintelor formulate de piata.

Concluzia? Calificarea de psiholog este una ceruta pe piata muncii, insa asteptarile angajatorilor in ce priveste pregatirea tinerilor absolventi de psihologie nu sunt indeplinite intru totul. Mediul universitar din domeniul psihologiei, la fel ca si alte zone academice, trebuie sa-si regandeasca modul de abordare a procesului formativ, astfel incat sa se axeze nu doar pe furnizarea de cunostinte, ci si pe dezvoltarea de abilitati si competente.

Ce a urmat? Pe baza rezultatelor consultarilor realizate, au fost identificate si definite competentele profesionale necesare pentru 4 specializari in psihologie – clinica, educationala, organizationala si a apararii,precum si a cunostintelor si abilitatilor asociate fiecarei competente, pentru fiecare dintre cele 4 domenii.  Cu alte cuvinte, s-a identificat ce trebuie „sa cunoasca” si „sa stie sa faca” un absolvent de master, astfel incat sa poata raspunde asteptarilor angajatorilor.

Iar demersul nu s-a oprit aici.

10 programe de master in psihologie existente la nivelul universitatilor implicate in proiect au fost redefinite si adaptate cerintelor pietei muncii, iar 3 programe de master noi, cu caracter interdisciplinar, au fost create. De asemenea, au fost instruite peste 80 de cadre didactice universitare pentru dezvoltarea de noi competente utile in procesul educational.

Un alt rezultat important al proiectului este faptul ca, prin concentrarea eforturilor celor 5 universitati, a fost dezvoltat un model unitar de proces educational si de management al calitatii pentru programele de master in psihologie.

In plus, baza de date cu peste 2.000 de absolventi de psihologie, dezvoltata prin proiect, va facilita urmarirea parcursului profesional al acestora, iar universitatile vor putea sa evalueze mai usor impactul real al intregului demers asupra grupurilor vizate.

Desi proiectul se incheie la finalul acestei luni, eforturile echipei de experti implicate vor continua: „Ne dorim sa devenim un model si pentru alte universitati, atat pentru psihologie, cat si pentru alte domenii profesionale si speram sa putem contibui, prin know-how-ul si experienta acumulate prin acest proiect, la imbunatatirea si a altor programe universitare”, a declarat Violeta Rotarescu, manager de proiect si cadru didactic la Universitatea din Bucuresti – Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei.

Pentru mai multe detalii despre proiect:

Violeta Rotarescu
Manager de proiect
Telefon: 0733.110.856
E-mail: rotarescu.violeta@gmail.com
Web: www.calificari-psiholog.ro

 

Context
Proiectul „Definirea calificarii de psiholog si a descriptorilor sectoriali de invatare in vederea adaptarii programelor de master in psihologie la nevoile pietei muncii din Romania” (POSDRU/86/1.2/S/58717), cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, a fost implementat de Universitatea din Bucuresti – Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei, in calitate de Beneficiar, in parteneriat cu Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea Al. Ioan Cuza din Iasi, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, Universitatea de Vest din Timisoara, Maastricht School of Management Romania, Eurocenter Management Network, Structural ConsultingTM Group – www.fonduri-structurale.ro si Asociatia pentru Studii Calitative si Interculturale din Sibiu (ASCIPS).

Sub motto-ul „Viitorii psihologi, mai aproape de piata muncii”, proiectul, implementat in perioada 2 decembrie 2010 –  30 noiembrie 2013, si-a propus sa imbunatateasca compatibilitatea dintre programele de master in psihologie si asteptarile angajatorilor din mediul public si privat, pentru o mai buna insertie pe piata muncii a tinerilor profesionisti formati in acest domeniu.

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Roxana Maxim
Incarcati mai multe in Agenda HR

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Câteva noi tendințe în L&D – The Learning Tipping-Point

De Mihai Zânt Activez de peste zece ani în domeniul formării adulților și am avut nenumăra…