Acasa Planeta HR Fondurile europene şi HR-ul: O prietenie „cost-efficient”

Fondurile europene şi HR-ul: O prietenie „cost-efficient”

8 min citire
0
0
240

de ROXANA MAXIM

In urma cu doi ani, retailer-ul Praktiker a aplicat pentru accesarea de fonduri europene prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 in vederea imbunatatirii abilitatilor profesionale a 200 de angajati. Liliana Urziceanu (foto), senior HR executive al Praktiker Romania, ne-a povestit despre efortul care a dus la incheierea programului cu succes.

Ce anume v-a determinat sa apelati la finantarea prin POSDRU?
Pregatirea si completarea cunostintelor si a competentelor angajatilor sunt absolut necesare pentru competitivitatea oricarei companii. Pe masura ce business-ul nostru local s-a consolidat, am investit permanent in resursa umana, iar fondurile europene ne-au fost de mare ajutor in implementarea programului de dezvoltare a angajatilor.

Noi aveam informatii legate de modul in care colegi de-ai nostri, din alte tari unde grupul Praktiker este prezent, accesau constant fonduri europene pentru finantarea diverselor programe de instruire, in concordanta cu schemele de finantare posibile. Asadar, asteptam cu nerabdare ca aceste lucruri sa se implementeze si la noi. Aceasta finantare a fost binevenita pentru mentinerea programelor de dezvoltare a angajatilor intr-un context economic in care costurile trebuie controlate foarte riguros si reduse pe cat posibil.

Noi am mers pe o schema de ajutor de stat, nu pe proiect strategic si nici pe proiect grant. Ajutor de stat in care finantarea este 60%, iar compania plateste 40%.

Care au fost obiectivele programului?
Am urmarit indeplinirea a doua obiective majore:

1)      Imbunatatirea abilitatilor profesionale a 200 de angajati din cadrul companiei (nu doar manageri, ci si specialisti), de invatare continua si de gestionare eficienta a schimbarii;

2)      Imbunatatirea competentelor profesionale a 66 de manageri din cadrul societatii, pentru a sprijini alte persoane in definirea si atingerea obiectivelor de invatare intr-un mediu colectiv.

Practic competentele formate prin proiect contribuie la dezvoltarea capacitatii angajatilor de a acumula cunostinte mai rapid si mai eficient si de a se adapta intr-o perioada de timp mai scurta la schimbarile economico-sociale.

Ceea ce vreau sa precizez este ca numarul de oameni este foarte important. Toate costurile si tot ceea ce tine de fonduri europene se raporteaza la indicatori, iar grupul tinta este un indicator absolut, care trebuie neaparat respectat. Au existat, bineinteles, situatii in care oamenii aveau treaba si ar fi zis – „nu ma duc la curs” – dar am insistat in mod special pentru prezenta. In plus, le-am explicat oamenilor ce inseamna acest program, care sunt regulile, cat de importanta este prezenta, care este efortul companiei de a sustine programul. Am rugat pe toata lumea sa ia in serios acest demers.

Ce fel de cursuri au fost incluse?
Programul a fost structurat pe noua cursuri, a caror durata a variat intre 2 si 3 zile (s-au desfasurat prin scoaterea angajatilor de la locul de munca, in timpul saptamanii):

  1. Curs introductiv – prezentarea programului;
  2. Dezvoltarea competentelor manageriale;
  3. Dinamica si dezvoltarea echipei;
  4. Conducerea eficienta a echipei;
  5. Train the Trainer;
  6. Coaching;
  7. Inteligenta emotionala;
  8. Leadership in actiune;
  9. Follow-up.

Cum ati reusit sa ii motivati pe angajati in vederea participarii la cursuri?
Motivatia de participare la acest program a fost sustinuta de continutul cursurilor, care a imbinat elemente de cunoastere individuala cu aspecte de relationare la nivel de grup, dar si cu tehnici direct aplicabile in business la nivel de conducere si coordonare.
Un alt element motivational important a fost acela al socializarii la nivelul intregii organizatii. Astfel, in cadrul grupelor a fost posibila intalnirea echipelor din magazine cu colegi din sediul central. Au lucrat impreuna, s-au cunoscut mai bine si, astfel, au fost depasite bariere de comunicare. Alte elemente motivationale le-au constituit desfasurarea tuturor cursurilor in trei localitati din afara locului de munca si, nu in ultimul rand, certificarea CNFPA a competentelor dobandite la finalul absolvirii fiecarui curs.

Ce provocari ati intampinat pe parcursul implementarii?
In cadrul unui astfel de program este extrem de importanta organizarea interna si monitorizarea desfasurarii fiecarei actiuni in parte. Din acest motiv pot sa afirm ca echipa de proiect joaca un rol esential. Am avut o echipa de proiect eficienta, careia ii multumesc pentru profesionalism! Echipa pe care am coordonat-o, in calitate de de manager de proiect, a fost formata din patru membri: Liliana Dobre (dezvoltare organizationala si training), Cristian Edu (financiar) si Radu Irimie (juridic) – ei m-au ajutat sa pregatim toate documentele necesare, sa avem grupele stabilite la cursuri, sa ne asiguram ca toate conditiile de desfasurare sunt indeplinite la fel de bine la fiecare sesiune, sa pregatim toate raportarile necesare autoritatilor…

 

Articol publicat integral in revista HR Manager, nr. 24, noiembrie 2012. Pentru a putea citi articolul in intregime, va asteptam sa va abonati la revista HR Manager.

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Roxana Maxim
Incarcati mai multe in Planeta HR

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Câteva noi tendințe în L&D – The Learning Tipping-Point

De Mihai Zânt Activez de peste zece ani în domeniul formării adulților și am avut nenumăra…