Acasa Agenda HR Trenduri în comunicarea HR pentru 2017: brandingul personal şi angajaţii „rockstar”

Trenduri în comunicarea HR pentru 2017: brandingul personal şi angajaţii „rockstar”

14 min citire
0
0
30

Cu beneficii evidente pentru antreprenori, consultanţi sau specialişti, brandul personal este o resursă valoroasă şi pentru un segment pentru care, la prima vedere, nu ar părea să aibă niciun beneficiu: cel al corporaţiilor. Acestea au înţeles deja importanţa imaginii lor ca angajatori şi faptul că brandul devine un factor esenţial pentru atragerea şi retenţia celor mai buni candidaţi din piaţă. De ce ar trebui, deci, să investească organizaţiile în acest an în brandul angajaţilor?

de Dana Tudor

Proaspăt aflat pe buzele angajatorilor internaţionali de la începutul anilor ‛90, conceptul de „employer branding” cunoaşte o remarcabilă creştere a popularităţii în ultima perioadă.

Potrivit LinkedIn, anul trecut 59% dintre companii au avut în vedere investiţii mai mari în brandul lor de angajator, comparativ cu anul anterior. Motivul este simplu: criza de resurse umane competente, cu valori sănătoase şi atitudine constructivă se manifestă şi la nivel global, nu doar în România. În acest context, nu este de mirare că tot mai multe companii îşi deschid porţile şi ne invită să descoperim în presă, în social media sau prin intermediul canalelor proprii de comunicare condiţiile de lucru pe care le oferă, sperând că vor atrage astfel interesul candidaţilor compatibili cu nivelul lor de exigenţă.

În România există câteva proiecte de identificare şi de comunicare a brandului de angajator admirabile, însă acestea rămân iniţiative punctuale. Interesul şi deschiderea departamentelor de resurse umane faţă de campanii consistente de employer branding există, însă în practică se opresc, de cele mai multe ori, la un nivel de bază (util şi binevenit, cu siguranţă, şi el): participarea la târguri de joburi, sponsorizări de laboratoare de studiu şi alte iniţiative similare. Acestora le lipeşte însă o componentă care va fi esenţială în comunicare, în toate formele sale, în acest an: vocea oamenilor. Să ne gândim la situaţia în care suntem expuşi la un mesaj de promovare a celei mai recente mărci auto versus situaţia în care un prieten în care avem încredere ne povesteşte entuziasmat despre încântătoarea experienţă pe care o oferă condusul maşinii respective. Care dintre ele are cel mai mare impact asupra noastră?

,,De ce să investesc în imaginea angajaţilor mei?”

Probabil că mulţi manageri se întreabă de ce ar trebui să îi încurajeze pe angajaţii lor să iasă în lumina reflectoarelor. Oare astfel nu cumva vor prinde mai mult curaj? Oare pretenţiile lor nu vor creşte? Nu vor fi luaţi mai uşor în vizorul headhunter-ilor? Eu provin dintr-un domeniu în care brandul personal face parte din job description: presa scrisă. Am lucrat, de-a lungul timpului, în redacţiile unora dintre cele mai populare publicaţii şi acolo am avut bucuria de a lucra alături de unele dintre cele mai loiale, competitive şi dedicate echipe pe care le-am cunoscut în cei peste 20 de ani de experienţă profesională. Ce am învăţat în aceşti ani despre prezenţa unui „star” în echipă şi despre avantajele sale?

Creşterea loialităţii

Un angajat căruia ai încredere să îi dai aripi te va răsplăti cu loialitate. Nu este uşor să găseşti acel loc de muncă unde calităţile tale sunt recunoscute şi apreciate şi ţi se oferă şansa de a te dezvolta. Pentru că da, un demers de branding personal presupune un proces accelerat de dezvoltare!

Asumarea unei responsabilităţi

Este o responsabilitate ca lumea să îţi identifice numele cu acela al companiei. Prin urmare, un angajat va avea nevoie de argumente serioase pentru a explica „în exterior” o eventuală plecare. Acest lucru îl va determina să se gândească de două ori înainte de a decide să răspundă unei noi oferte de angajare.

Nucleu de energie pozitivă

Când un angajat devine conştient de faptul că prezenţa sa şi modul în care comunică au un impact asupra organizaţiei şi că el contribuie la imaginea acesteia, va fi mai atent la calitatea interacţiunilor pe care le are. Cu alte cuvinte, dacă îmi impun să zâmbesc, să am o postură şi un discurs profesioniste, cu timpul aceste lucruri vor deveni un obicei. Toată lumea are de câştigat!

 „Magnet” pentru candidaţi

Datorită credibilităţii sale, un profesionist cu reputaţie va atrage în echipa lui oameni mai uşor, faţă de un manager ale cărui realizări, personalitate şi stil de lucru sunt mai puţin cunoscute.

Toţi suntem staruri în comunitatea noastră

În contextul popularităţii social media, fiecare angajat devine un star pe reţelele unde este activ. De ce este relevant acest lucru? Să facem o comparaţie între situaţia în care acesta publică doar mesaje legate de preocupările sale personale şi aceea în care îşi „dă” check-in la birou dimineaţa, „feeling great”, şi, din când în când, povesteşte despre cât este de inspirat de colegii lui, de proiectele în care este implicat şi de cât de recunoscător e pentru condiţiile de lucru de care se bucură în cadrul companiei sale. Ce impact va avea dacă lucrul acesta se întâmplă cu 10 angajaţi? Dar cu 100?

Este atât de simplu!

Frumuseţea oricărui concept aflat încă la început este că spaţiul de „joacă” al pionierilor este extrem de generos, limitele fiind doar creativitatea, strategia companiei şi bugetele. Până să ajungem acolo, să identificăm însă trei paşi simpli prin care poţi contribui la construirea brandului de angajator al companiei cu ajutorul angajaţilor:

1. Priveşte secţiunea „Cariere” a site-ului companiei cu ochii unui candidat

Ce ai spune dacă – atunci când accesezi pagina de „Cariere” a companiei în mâinile căreia urmează să îţi pui dezvoltarea profesională şi minim 8 ore pe zi – ai vedea un formular sec, cu un mesaj standard precum „Trimite-ne CV-ul tău” (aşa cum se întâmplă în majoritatea cazurilor)? Cum ar fi ca acolo să te întâmpine o secţiune atent construită, cu fotografii din care îţi zâmbesc angajaţii companiei şi cu motivele pentru care aceştia apreciază că fac parte din echipa organizaţiei respective?

2. Creşte „purtători de cuvânt”

Fiecare specialist din compania ta este o mină de aur atunci când vine vorba de informaţiile „tehnice” care pot fi utile cititorilor unei reviste de specialitate sau blogului de companie, participanţilor la un eveniment sau, de ce nu, care pot sta la baza unui serial video cu recomandări utile.

3. Susţine-ţi angajaţii să îşi construiască un „elevator pitch” memorabil

Un „elevator pitch” este menit să transmită în piaţă valoarea şi spiritul angajaţilor companiei, să îi ajute să îşi cristalizeze punctele prin care se diferenţiază de restul lumii, nemaivorbind de impactul pe care îl va avea asupra potenţialilor clienţi.

Statistici care să te inspire

l Un studiu LinkedIn arată că 53% dintre respondenţi ar refuza o ofertă de job dacă organizaţia respectivă ar avea o reputaţie proastă.

l Organizaţiile cu un brand de angajator slab pot fi nevoite să plătească salarii mai mari faţă de media pieţei pentru a atrage candidaţi.

l Mesajele de brand au un reach cu 561% mai mare atunci când sunt distribuite de angajaţi, comparativ cu aceleaşi mesaje distribuite de conturi oficiale de companie.

l 70% din percepţia de brand a clienţilor este determinată de experienţele avute cu angajaţii.

l Un candidat foloseşte până la 18 surse diferite pentru a se documenta despre o companie.

dana tudor

Dana Tudor,

jurnalist, consultant comunicare, branding personal şi employer branding, co-fondator chic-elite.ro

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Revista HR Manager
Incarcati mai multe in Agenda HR

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Fii voluntar: Poți salva vieți, chiar dacă nu știi să operezi pe cord deschis

Ajungem MARI începe recrutarea de voluntari pentru copiii din centrele de plasament din to…