Nu puteti nega acel entuziasm naiv provocat de intalnirea cu o persoana asemanatoare voua. Altfel nu ar mai exista replici de tipul „Ce tare! Suntem pe aceeasi lungime de unda!”, „Sigur ne vom intelege, doar semanam!”, „Ce mult imi aduci aminte de mine!”. La nivel personal, ne bucuram pentru tine…insa daca persoana care iti seamana este de fapt candidatul pe care vrei sa il angajezi, atunci…intelept ar fi sa iti temperezi entuziasmul.
Textul de mai jos mi-a fost prezentat de unul dintre colegii mei si recunosc ca de la primele cuvinte mi-am dat seama ca trebuie sa il impartasesc cu voi. Sincer acum, avem o afinitate naturala fata de cei care ne seamana, cu toate ca se spune (si chiar asa este) ca opusurile se atrag. Insa cand vine vorba de recrutare, mai degraba opusurile se resping, si cei asemenea se atrag (mai ales in antreprenoriat, unde ne dorim ca cel ce se va ocupa de business-ul nostru sa fie un fel de clona).
Dar sa trecem direct la textul citat:
„Nimic nu este mai important decat recrutarea. Nimic. (Intr-un fel asa si este, mai ales daca ne gandim ca totul incepe de la omul pe care il aduci in companie -n.r).
Alegerea pe care o faci intr-un proces de recrutare are impact la nivelul intregii organizatii: de la valori si viziune, la abilitatea sa de a inova, de a se adapta si de a supravietui in piata.
Nu te poti astepta sa angajezi cei mai buni oameni daca pentru tine recrutarea inseamna doar sa acoperi niste pozitii libere. Oamenii nu sunt doar niste piese de schimb (desi s-a dovedit ca nimeni nu este de neinlocuit -n.r.). Alegerile gresite (in procesul de recrutare) nu se vor potrivi sub nicio forma in organizatie (pe termen scurt poate, dar daca ne gandim la engagement si performanta pe termen lung atunci sigur nu -n.r); in final, vor ajunge doar sa incurce munca celorlalti. Persoana potrivita creeaza in jurul sau armonie – el sau ea vor avea tot felul de idei minunate pentru a imbunatati mersul lucrurilor.
Insa identificarea persoanei potrivite necesita rabdare, timp si atentie. Inseamna sa localizezi cei mai buni angajati, sa ii intervievezi cu atentie, sa le verifici referintele si sa le asiguri un proces de onboarding complet si complex odata ce au fost acceptati in organizatie.
Si ajungem astfel la una dintre cele mai frecvente greseli pe care le comitem in timpul procesului de recrutare: Ne angajam pe noi insine iar si iar si iar.
Pe scurt, aveti grija sa nu picati in capcana de a selecta candidatii care va seamana. Multi dintre directorii executivi pe care ii cunosc (directori care se afla la inceput de mandat) se lasa usor impresionati de candidati care au urmat aceeasi scoala de business ca si ei, care au lucrat la aceleasi companii ca si ei, sau care au crescut in aceeasi regiune. Sunt multe studii care ne arata ca suntem tentati sa evaluam pozitiv oamenii care simtim ca ne seamana.
Asemanarile legate de experienta, atitudine, viziune politica si chiar infatisare cresc sansele ca noi sa apreciem persoana respectiva – chiar daca acele similaritati ascund slabiciuni ce presupun incompatibilitatea cu job-ul.
De la linia de productie la top management, niciun manager nu este imun la sentimentul de familiaritate. Pe de o parte, avem tendinta de a aprecia oamenii care ne confirma opiniile si deciziile. Pe de alta parte, comunicam mai usor cu persoane care au aceeasi experienta ca noi sau care ne impartasesc sistemul de valori. O buna comunicare inseamna mai putine conflicte si daca simtim ca ne vom intelege mai bine cu un candidat decat cu altul, acel impuls este greu de ignorat.
Dar tocmai asta trebuie sa faceti. Sa ignorati acel impuls. Va aduceti aminte de „diversitatea la locul de munca”?. Un loc de munca omogen nu asigura succesul unui business. De ce? Pentru ca ar lipsi varietatea de perspective, de experiente, de abilitati si competente.
Vrei sa lucrezi cu un grup de oameni care se motiveaza reciproc, care se critica constructiv si schimba idei. Valoarea unei angajari inteligente reiese atunci cand oamenii din echipa sunt scosi din zona de confort datorita unei infuzii de noi idei.
Capcana recrutarii de tip fast-food | hrmanageronline.ro
iunie 4, 2013 at 9:21 am
[…] trecuta v-am prezentat un text despre tendinta naturala de a recruta persoane care ni se aseamana – ca experienta, educatie, valori, personalitate, istoric etc. Am punctat atunci faptul ca suntem […]