Acasa Agenda HR Munca Hibridă – o construcție colaborativă

Munca Hibridă – o construcție colaborativă

11 min citire
0
0
489

Pe măsură ce ieșim din pandemie, organizațiile își dau seama că trebuie să existe o cale de mijloc pentru viitorul muncii, un echilibru între viața de acasă și viața de birou, iar acea cale de mijloc este probabil munca hibridă.

Madi Rădulescu, Executive Coach, PCC, MBA, Managing Partner MMM Consulting, a vorbit în cadrul evenimentului FastFoward. Organizația Viitorului despre Munca Hibridă, privită ca o construcție colaborativă.”

Felul în care gândim munca hibridă de acum încolo va fi esențial pentru sănătatea organizațiilor, a subliniat încă din start Madi Rădulescu. Pentru că, explică ea, soluțiile găsite în anii de pandemie conțin multe lecții care ar putea sta la baza principiilor de dezvoltare organizațională a următorilor 10 ani. Ce spun cercetările în domeniu și ce spun oamenii din organizații, care sunt aspectele de care este nevoie să ținem cont? Cum vor echilibra liderii de la orice fel de nivel presiunea dintre rezultate și nevoile oamenilor?

Sunt răspunsuri ce vor fi descoperite printr-o observare și ascultare mult mai atentă a mediului în care lucrăm.

Ne-am adaptat din mers și marea majoritate a companiilor a găsit soluții. A fost greu, a punctat Madi, pentru că cei mai mulți dintre noi nu am dat atenția cuvenită informațiilor primite din piață, de la companiile care se pregăteau de munca hibrid încă de dinainte de pandemie.

Iată alte câteva idei importante evidențiate în prezentarea sa din cadrul evenimentului FastFoward. Organizația Viitorului – ediția XII.

* Marile schimbări

După anii 90, companiile au trecut prin 4 mari schimbări printre care process reengineering – eliminarea birocrației și creșterea eficienței, outsourcing, reducerea costurilor. Managerii au preluat aspecte operaționale dificile și și-au setat mindsetul către control.

A venit apoi marea digitalizare. Acest aspect democratizează accesul la informație și alterează sursele tradiționale de putere. Top managementul are acces direct la baza organizației și invers. Apare frustrarea și se menține încărcarea la nivelul managerial de mijloc.

A apărut mișcarea Agile care nu a apucat să se stabilizeze pentru că a apărut pandemia. Aici vorbim despre faptul că managerii pierd relația apropiată cu oamenii din propriile echipe, ceea ce face ca focusul să fie pe proiecte, schimbând astfel relațiile în echipe.

Pandemia a adus în 2020 flexible work. O schimbare dramatică pentru majoritatea locurilor de muncă. Aceasta a produs schimbări de control, managementul performanței, relații, comportamente și loialitate. A adus cu sine așteptări ale angajaților în ceea ce privește folosirea empatiei, colaborarea și modestia de către manageri în relația cu ei.

* Munca hibridă – o noutate culturală

Munca hibridă a adus cu sine schimbarea celor 3 dimensiuni ale muncii manageriale, și anume Putere, Abilități, Structură.

Managerul a trebuit să gîndească un mod de a-și face echipa să aibă succes, nu să se întrebe „cum să mă servească echipa să ating obiectivele asumate”. Din această situație trebuie să ne dăm seama că rezultatele sunt realizate de oameni capabili să livreze rezultate. Și aici intervine managerul transformat în coach.

Un coach pentru echipă este cel care are o colaborare reală cu angajații, nu stă doar să le supervizeze activitatea. Acesta a trebuit să fie capabil să activeze într-un mediu fluid și nu în unul procedurat, bazat pe principii și valori, nu de norme clare. Urmând aceste căi, reprioritizarea din mers și alinierea devin mai ușor posibile.

Putere: leadership distribuit – un nou mod de lucru

Odată cu schimbările felului de a munci apare nevoia unor abilități de tip sense making, observare, feed forward, utilizarea scenariilor și utilizarea ascultării empatice, facilitare și vedere de ansamblu LA TOATE nivelurile de leadership.

Abilități: nevoia de incluziune

Munca hibridă ne oferă diverse oportunități. Putem merge la birouri să ne întâlnim face-to-face cu colegii, putem lucra de acasă sau from anywhere atâta timp cât ai o conexiune la internet. Ședințele, în marea majoritate a cazurilor s-au organizat online, adică s-au văzut unii cu ceilalți în timp ce purtau discuții importante. Ce am realizat în ultima perioadă este că munca s-a bazat foarte mult pe încredere. Distanța, ce-i drept, accentuează percepția lipsei accesului la informație, însă echipele au fost foarte eficiente.

Abilități: leader – coach

În perioada pandemiei liderul nu a fost doar un bun manager. Și-a dezvoltat bine partea de coaching, astfel că acesta a învățat să întrebe cum își poate sprijini angajații să își facă mai bine treaba, apoi a ascultat (atenție, intenție, miză). A creat un spațiu de siguranță psihologică pentru a obține idei noi și a ajuns la decizia de a nu întrerupe acest proces.

Structura: Familiaritatea personală și cea profesională

Familiaritatea profesională este mai importantă în munca hibridă decât în echipele co-locate. Iar Familiaritatea profesională corelează pozitiv cu cea personală, sau, cel puțin, așa ar trebui. Momentele de creare a familiarității personale devin un proces care trebuie gândit și integrat în proiectarea muncii hibride cu impact direct în dezvoltare personală. Lucrul hibrid crește importanța familiarității personale față de cea profesională.

Structura: Practici de leadership în echipe virtuale

Când vine vorba de practici, sub-echipele fac rotații ale membrilor având astfel o implicare voluntară crescută, un scop și un țel mai bine definite. Comunicarea asincronă este utilizată eficient prin mai multe medii de comunicare. Monitorizarea este făcută cu ajutorul tehnologiei și are o utilizare explicită a BSC. Ceremoniile virtuale de recunoaștere și apreciere au luat și ele amploare în ultima perioadă.De asemenea, frecvența comunicării este revizuită și proiectată împreună cu echipa. Se disting foarte clar rolurile, se redesenează unele dintre ele, deciziile se iau în echipă asupra a ce se face sincron sau asincron și se consolidează încrederea și disponibilitatea de colaborare.

Ca o concluzie, se pare că în 10 ani de acum, birourile vor fi utilizate pentru un singur scop: acela de a petrece timp de calitate cu colegii.

Urmăriți integral prezentarea invitatei noastre Madi Rădulescu:

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Marilena
Incarcati mai multe in Agenda HR

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Dezvoltarea brandului de companie și de angajator cu ajutorul internetului și al rețelelor de socializare

Strategiile de marketing joacă un rol crucial în determinarea succesului unei companii. El…