În plină expansiune a inteligenței artificiale (AI) să nu ne mire această schimbare de paradigmă: oamenii chiar au devenit resursa esențială în business.
Inteligența artificială (AI, en. Artificial Intelligence) este o disciplină vastă care urmărește să înțeleagă și să proiecteze sisteme care prezintă proprietăți ale inteligenței, emblematică și definitorie fiind capacitatea „de a învăța”, adică de a obține cunoștințe din date. Este o definiție amplă care în niciun caz nu acoperă complexitatea acestui domeniu. În ”Artificial Intelligence: A Modern Approach”, autorii Peter Norvig și Stuart Russell scriu că inteligența artificială este „studiul agenților care primesc percepții din mediul înconjurător și, prin analiza acestora, reușesc să efectueze acțiuni”.
Pe măsură ce sistemele de inteligență artificială devin tot mai puternice și din ce în ce mai disponibile publicului larg, acestea ar putea deveni mult superioare performanțelor umane din anumite domenii. Dacă acest lucru se va întâmpla, ar putea însemna tranziție care ar schimba radical lumea nu doar din punct de vedere economic, ci și social și politic. Un fel de Revoluție industrială, de fapt: numeroase beneficii, dar și riscuri catastrofale cauzate de eventualele accidente (siguranță) sau a utilizării abuzive (securitate).
Dar poate Inteligența artificială să înlocuiască resursa umană?
Până acum focus-ul era „strict” pe teme de profitabilitate, vânzări, proiecte de digitalizare etc. Un rol cheie îl joacă departamentul de Resurse Umane – care deja s-a rebotezat în People & Culture și își schimbă profilul – nu mai vorbim de o funcție suport, administrativă, ci se transformă în funcție strategică, cu noi roluri, responsabilități, modele de lucru și servicii digitale. Despre aceste aspecte a vorbit Maria Boldor, Principal, Corporate Transformation, Horvath România, invitată în cadrul evenimentului Fast Forward, Organizația Viitorului – The truth behind the Digital & Hybrid Transformation.
Aceasta susține că oamenii sunt cei care fac diferența. Aceasta este și o lozincă pentru companie. Provocarea cheie a resurselor umane este de a-și crește constant valoarea pentru nevoile viitoare de afaceri, devenind în același timp slabă și eficientă din punct de vedere al costurilor.
Oamenii fac într-adevăr diferența atunci când companiile excelează la următoarele capitole:
- Pun oamenii pe primul loc – viabilitatea viitoare a companiilor depinde de angajații potriviți. Depinde dacă și cum văd companiile pe oamenii din spate; companiile în curs de dezvoltare cu capital uman rețin talentul și oferă un profit mai bun pentru oamenii lor. întrucât angajații formează nucleul fiecărei organizații, ei constituie unicitatea și asigură competitivitatea organizațiilor.
- Conduc o organizație de resurse umane cu mare impact – HR este unul dintre principalii factori de transformare. Aceștia își asumă rolul central în cadrul organizației, oferind baza unei dezvoltări durabile centrate pe oameni, permițând angajaților, cu condițiile și mediul potrivit, să-și elibereze întregul potențial.
- Stabilesc performanța organizațională prin oameni – companiile care investesc în capitalul uman investesc automat în creșterea performanței și rezistența lor. Creșterea performanței individuale se traduce direct prin îmbunătățirea performanței întregii echipe cu un impact clar asupra rezultatelor organizaționale.
Pentru a viziona întreaga prezentare, click aici.
Pentru a viziona întreg evenimentul, accesați pagina oficială.