Acasa Performance HR-ul si CFO-ul, prietenia care duce la profit

HR-ul si CFO-ul, prietenia care duce la profit

9 min citire
0
0
178

Colaborarea mai intensa dintre directorii financiari (CFO) si directorii de resurse umane  determina o crestere a performantei de business, se arata in studiul global EY – Partnering for performance. Companiile in cadrul carora relatia de colaborare intre detinatorii celor doua pozitii a devenit mult mai stransa in ultimii trei ani au raportat un nivel mai ridicat al profitabilitatii masurata ca EBITDA (veniturile minus cheltuielile operationale, cheltuielile de amortizare si provizioanele), precum si o imbunatatire semnificativa a indicatorilor privind capitalul uman, incluzand gradul de implicare al angajatilor si nivelul productivitatii.

Practic:

►   80% dintre directorii financiari (CFO) si directorii de resurse umane (CHRO) vorbesc despre o colaborare mult mai stransa intre cele doua functii in ultimii trei ani;

►   41% dintre companiile in care  CFO-ul si CHRO-ul colaboreaza strans au inregistrat o crestere de peste 10% a EBITDA in ultimul an, comparativ cu doar 14% din celelalte companii;

43% dintre aceste companii si-au imbunatatit semnificativ productivitatea in ultimul an, comparativ cu doar 10% din celelalte companii.

Avand in vedere micsorarea „distantei” dintre departamentul financiar si cel de resurse umane, studiul EY a identificat patru factori cheie care au dus la o colaborare mai stransa intre cele doua functii de top management in ultimii trei ani:

1. Numarul angajatilor talentati este in scadere, iar costurile fortei de munca sunt in crestere
Companiile au nevoie de o mai buna intelegere a relatiei dintre cost si performanta, mai ales in contextul in care atat organizatiile din pietele mature, cat si cele din pietele in crestere rapida se straduiesc sa identifice, sa angajeze si sa dezvolte talente de top. Aceasta provocare, combinata cu cresterea rapida a costurilor cu forta de munca, duce la rate mari de pierdere a angajatilor care pot ameninta viabilitatea investitiilor strategice.

2. Pozitia resurselor umane devine mai importanta in ierarhia corporativa
Pentru ca pozitia de resurse umane a fost in mod traditional o functie auxiliara, aceasta a fost de prea multe ori inlaturata din activitatea strategica de luare a deciziilor de business. Aceasta situatie se schimba insa, pe masura ce companiile recunosc necesitatea unei alinieri mai stranse intre strategia corporativa si strategia capitalului uman.

 3. Companiile sunt nevoite sa schimbe rapid directia si sa dezvolte noi produse si servicii
Schimbarea rapida a mediului de afaceri global obliga fiecare companie sa-si adapteze continuu strategia si sa dezvolte produse si servicii noi pentru a ramane competitiva. Prin implicarea directorului financiar si a directorului de resurse umane in procesul de luare a deciziilor strategice, companiile se pot asigura ca sunt luate in considerare atat impactul financiar, cat si cel asupra capitalului uman.

4. Multe organizatii isi modifica modele de business
Companiile continua sa-si redefineasca functiile cheie, inclusiv Finante, Resurse Umane si IT. Procesul de eficientizare si standardizare, cu scopul de a-si imbunatati furnizarea de servicii si de a creste profitabilitatea, este permanent. Companiile isi gestioneaza aceste probleme extrem de complexe in timp ce evalueaza dezavantajele si beneficiile operatiunilor de onshore si offshore si isi adapteaza modele actuale pentru a profita de noi oportunitati geografice de crestere. Pentru a realiza acest lucru, companiile vor fi nevoite sa se indrepte spre un model global multifunctional de servicii de business. Transformarea de la acest nivel are implicatii semnificative atat la nivel financiar, cat si al resurselor umane.

 

Elementele performantei
La companiile foarte performante, definite ca fiind cele care au inregistrat o crestere de cel putin 10% a EBITDA in ultimul an si au inregistrat imbunatatiri semnificative de productivitate si implicare a angajatilor in ultimii trei ani, EY a identificat patru elemente definitorii:

Structura organizatorica si modelul operational:
►   In medie, companiile performante investesc cu 50% mai mult timp in relatia director financiar – director de resurse umane;
►   Companiile performante raporteaza o mai buna integrare intre departamentele financiar si cel de resurse umane – de-a lungul proceselor, echipelor, tehnologiilor si sistemelor.

 

Planificarea strategica si procesul de luare a deciziilor:
►   In cadrul companiilor foarte performante, directorul financiar aduce o contributie mai mare la planificarea strategica a fortei de munca si exista o mai stransa colaborare intre departamentele financiare si de resurse umane in aceasta activitate;
►    58% din companiile foarte performante evalueaza ca excelenta colaborarea pe definirea strategiei de dezvoltare a companiei, comparativ cu 22% din companiile mai putin performante.
►   37% din companiile foarte performante spun ca este o relatie mai degraba orientata catre viitor decat una care priveste in urma, comparativ cu 19% din celelalte.

 

 

Utilizarea instrumentelor de analiza:
► Companiile foarte performante folosesc instrumente de analiza pentru a intelege mai bine forta de munca;
► Procesele decizionale sunt bazate pe analiza de date din resursele umane.
Masurarea:
►   Companiile foarte performante au o abordare mai riguroasa pentru a identifica si urmari indicatorii-cheie de resurse umane;
►   49% dintre companiile cu performante ridicate considera ca utilizeaza excelent analiza datelor in procesul de imbunatatire a performantelor resurselor umane comparativ cu 16% din celelalte companii.

 

Studiul EY, ajuns la a doua editie, are la baza un sondaj derulat in randul a 550 de directori financiari si directori de resurse umane de la nivel global.

 

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Roxana Maxim
Incarcati mai multe in Performance

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Câteva noi tendințe în L&D – The Learning Tipping-Point

De Mihai Zânt Activez de peste zece ani în domeniul formării adulților și am avut nenumăra…