Acasa Agenda HR Focus pe generaţia Z

Focus pe generaţia Z

15 min citire
0
0
671

de Estera Anghelescu

Au câştigat unul dintre premiile HR Club la categoria – Recrutare şi Selecţie cu proiectul „Raftul cu experienţe”. Echipa de HR a Kaufland România a atras 400 de elevi, care au aplicat pentru programul „Raftul cu experienţe” în anul 2015. Dintre ei, peste 100 au fost selectaţi pentru a participa la săptămâna de educaţie non-formală şi săptămânile de practică în cadrul magazinelor.

Prin “Raftul cu experienţe” dorim să creăm un program anual de referință atât pentru comerțul modern, pentru adolescenții interesați de o carieră în comerț, cȃt și pentru instituțiile de învățămȃnt care doresc să pregătească viitori specialiști și profesioniști în domeniu.

Principalele obiective ale proiectului sunt:

  • Descoperirea și fundamentarea valorilor, dezvoltarea personală și consilierea în carieră a elevilor din liceele cu profil economic, prin implicarea  Asociației Școala de Valori;
  •  Dezvoltarea aptitudinilor tehnice prin intermediul sesiunilor tehnic-formale și a stagiilor de practică efectuate  în punctele de lucru Kaufland;
  • Identificarea unor tinere talente cu atitudine și valorile potrivite culturii Kaufland, precum și  aptitudini speciale pentru industria comerţului;
  •  Dezvoltarea abilităţilor de leadership, mentorat şi coaching pentru angajaţii noştri.

Printre obiectivele de business pe care dorim să le atingem cu acest proiect menționăm:

  •  Planul de extindere, respectiv deschiderea de noi magazine în perioada 2015 – 2016 în orașe precum Arad, Bucureşti şi Timişoara;
  • Creşterea performanţei fiecărui magazin prin asigurarea necesarului de angajaţi/magazin;
  • Dezvoltarea abilităților șefilor de raion/department pentru a coordona cu succes echipe şi de a-i îndruma în carieră pe actualii angajaţi;
  • Creşterea retenţiei angajaţilor prin recunoaşterea meritelor și prin oportunitatea de a fi mentor în program;
  • Asigurarea calității în relaţiile cu clienţii și respectarea standardelor înalte din această arie.

În urma campaniei de promovare aproximativ 400 de elevi au aplicat pentru programul „Raftul cu experienţe” în anul 2015. 104 au fost selectați și au participat la săptămâna de educație non-formală și cele trei săptămâni de practică în cadrul magazinelor. În afară de aceștia, în proiect s-au mai implicat peste 100 de angajați Kaufland și alți colaboratori.

Cu accent pe managementul riscului

Provocarea cea mai mare întâmpinată de colega mea Corina Preda, coordonatorul acestui proiect, a fost în special lucrul “la distanță” cu toți cei implicați și numărul mare al acestora. Pe lângă o planificare detaliată, urmărită periodic, au avut loc discuții constante cu responsabilii pe anumite arii din proiect și s-a încercat pe cât posibil uniformizarea modului de lucru (formulare, rapoarte necesare).

Suplimentar, am pus mare accent pe ceea ce a însemnat managementul riscului încercând să preîntampinam posibilele situatii ce puteau să apară, fiind pregătiți cu planul B și uneori chiar C. Acest program a solicitat ca și condiții de participare doar dorința de implicare a liceenilor și entuziasmul de a învăța lucruri noi.

Etapele programului

Un efort continuu al companiei noastre este acela de a contribui la îmbunătăţirea modului de învăţare a adolescenţilor din România cu programe educaţionale valoroase, concentrate pe experienţe și pe principiile mediului de lucru din comerțul modern.

Cel mai ambiţios program de acest gen este „Raftul cu experienţe” realizat în colaborare cu partenerii noștri de la Școala de Valori. Aflat la ediţia a treia anul acesta, programul a ajuns să fie realizat la scară naţională – acoperind 6 orașe, fiecare cu specificul său local și regional.

Programul, cu o durată de 4 săptămâni, oferă tinerilor de clasa a XI-a o perspectivă reală asupra mediului de lucru. El îmbină stagiul de practică și cunoștinţele utile cu ateliere dinamice de dezvoltare personală.

SĂPTĂMÂNA I

Prima săptămână de proiect a însemnat un mix de ateliere de dezvoltare personală facilitate de echipa Școlii de Valori, în cele 6 orașe participante la proiect. Adolescenţii au avut șansa de a descoperi mai multe despre valorile personale și etică, au aflat care sunt avantajele proactivității și a preluării inițiativei. În plus, în cadrul zilei dedicate comunicării, tinerii au învăţat să relaționeze eficient, exersând ascultarea activă și feedback-ul constructiv. Au urmat workshop-uri despre gândirea critică, sistemică și creativă, apoi despre tipuri de inteligență, iar săptămâna s-a încheiat cu perspective despre modul de lucru într-un mediu organizațional.

SĂPTĂMÂNILE II-IV

După un debut plin de energie, proiectul ”Raftul cu experienţe” a mers mai departe cu noi activităţi în același ton, de data asta pe un “teren de joacă” diferit: în magazinele Kaufland. Liceenii au avut activităţi de practică în baza unui program bine stabilit de acumulare de informaţii și activităţi practice în toate raioanele și departamentele magazinului. Au urmărit activităţile lucrătorilor de pe raion, având oportunitatea de a asimila cunoștințe noi cu privire la tehnici și cerinţe comerciale, interacţiunea cu clienţii și administrarea activităţii diferitelor raioane. În tot acest timp ei au fost sub îndrumarea celor 48 de mentori din cele 24 de magazine din ţară. Mentorii au fost selectaţi din rândul angajaţilor Kaufland și au trecut printr-o pregătire de 2 zile, timp în care au aflat de la trainerii Școlii de Valori mai multe detalii despre proiect, obiectivele lui cât și ce presupune interacţiunea și lucrul cu adolescenţii generaţiei Z. Aceștia au avut și oportunitatea de a-și dezvolta abilităţi de prezentare, mentoring și coaching, care se pot dovedi utile pe parcursul traseului lor profesional. De asemenea, pe toată perioada proiectului, participanţii au abordat, împreună cu directorii de magazine, teme precum industria comerţului, managementul stocurilor, relaţiiile cu clienţii și principiile comerţului modern.

În urma proiectului „Raftul cu experienţe”, numeroși participanţi și-au dorit să continue să lucreze în Kaufland, în timp ce mentorii lor, cunoscându-i la lucru, le-au susţinut integrarea în cadrul companiei. Ca rezultat, participanţii au lucrat strâns alături de angajaţii Kaufland îndeplinindu-și cu succes obiectivele stabilite la începutul stagiului de practică.

Prima săptămână din proiect, cea de educație non-formală susținută de trainerii Școlii de valori, se desfășoară într-o sala închiriată în care se adună toți elevii dintr-un oras. Următoarele trei săptămâni, cele de practică, se desfășoară în magazinele Kaufland din orașele implicate. În aceste săptămâni, elevii în grupe de câte 5-6 persoane, împreună cu mentorii din Kaufland, trec prin toate raioanele magazinului urmând un plan de practică conceput pentru acest program.

 Beneficiile proiectului

În urma primei ediții a proiectului “Raftul cu experienţe” am creat o procedură standard de practică aplicată astăzi în toate magazinele Kaufland din ţară. De asemenea, cei 48 de mentori vor transpune această experienţă în cadrul echipelor pe care le coordonează zilnic.

48 de angajaţi au devenit mentori

Primul pas în atragerea angajaților în proiect a fost o prezentare cât mai detaliată a lui în cadrul organizației. Pornind de la teleconferințe cu directorii regionali și managerii de magazine, până la informarea angajaților din magazine, afișele despre proiect lipite în spațiile sociale și anunțarea proiectului pe intranet, am încercat să ne asigurăm că numele “Raftul cu experiențe” îi duce pe toți cu gândul la elevi în practică.

Următorul pas a fost prezentarea beneficiilor pentru cei implicați: cursuri de pregătire pentru cei care vor deveni mentori, abilități noi dobândite și transferabile în activitatea zilnică și recunoașterea rolului lor de mentor în cadrul magazinelor.

Pentru angajații noștri principalul beneficiu a fost dezvoltarea capacităţii de a lucra cu membrii generaţiei Z și dobândirea unor noi abilități pe care le pot utiliza și în alt context.

EsteraEstera Anghelescu,

Director Dezvoltare Personal & Employer Branding Kaufland România

Estera Anghelescu este absolventă a programului M.B.A. „Antreprenoriat şi Managementul Inovaţiei”, organizat de Fachhochschule Gelsenkirchen (Germania).  Face parte din echipa Kaufland România din anul 2004 şi a contribuit, alături de colegii săi la dezvoltarea companiei, în ultimii 10 ani.

 

 

 

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa atena.enea
Incarcati mai multe in Agenda HR

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Munca de acasă, un nou trend de flexibilizare a relaţiilor de muncă

Nevoia angajatorului modern de a apela la opţiuni cât mai flexibile de utilizare a resurse…