Acasa Planeta HR Organisational Development Cum reducem nivelul de stres din organizatie?

Cum reducem nivelul de stres din organizatie?

6 min citire
0
0
869

Subiectul „stresul la locul de munca” a fost deja tratat din toate unghiurile posibile. Intr-adevar, este o problema reala, o problema a erei noastre si un factor care genereaza azi mai mult ca oricand afectiuni fizice diverse. Pentru o companie asta inseamna absenteism, concedii medicale si in final scaderea productivitatii. Iar statisticile europene arata ca unul din trei angajați resimte un nivel ridicat de stres din cauza conflictului dintre job și viața personala.

Va prezint mai jos un articol publicat pe hrmorning.com, al caruit mesaj principal desi s-ar putea sa va amuze, are doza lui de adevar:

„Care dintre urmatoarele personaje credeti ca este mai stresat: Directorul financiar care trebuie sa explice board-ului rezultatele trimestriale nu tocmai perfecte? Sau baiatul de la contabilitate care incearca sa aprobe costurile saptamanale de deplasare?

Credeti sau nu, raspunsul este: „baiatul de la contabilitate”, potrivit unui studiu realizat de Stanford si Harvard. Cercetatorii au descoperit ca liderii de la nivelurile superioare prezinta un nivel de stres mult mai scazut decat liderii de la etajele ierarhice inferioare sau decat cei care nu au ajuns inca la statutul de lider. O astfel de concluzie anuleaza ideea ca directorii executivi ar manifesta cel mai ridicat nivel de anxietate.

Prin urmare, o buna modalitate de a scapa de stres este sa urcati pe scara ierarhica sau sa va sustineti angajatii spre a promova.

Studiul a presupus masurarea nivelului de cortizol (hormonul stresului) in timp ce subiectii erau intervievati. Esantionul a fost alcatuit din 213 oficiali guvernamentali, din zona de top si middle, si ofiteri militari, toti cursanti la Harvard Business School. Acest esantion a fost comparat cu un grup de oameni din afara zonei manageriale, cu aceleasi date demografice legate de sex, varsta si etnie.

E bine sa fii rege

James Gross, unul dintre cercetatorii de la Stanford, a spus ca prin acest demers au incercat sa raspunda la intrebarea: « pe masura ce te transformi in lider sau urci pe scara ierarhica, este adevarat ca lucrurile devin mai stresante pentru tine? ». Gross a spus ca in gandirea comuna executivii sunt mult mai vulnerabili la stres si boli. Dar asta nu este adevarat: mixul de control, responsabilitate si putere este de fapt corelat cu un nivel redus de anxietate.

«Asta nu inseamna ca liderii nu pot fi stresati. Insa privind situatia la modul general, acestia chiar sunt mai putin stresati»,  a spus Gross.

Studiul a masurat nivelul de control al liderilor astfel: ei au fost intrebati in ce masura (note de la 1 la 5) sunt de acord cu o serie de afirmatii; de exemplu: „Ii pot determina pe ceilalti sa fie atenti la ce spun eu”.

Iata cateva puncte de interes: liderii sunt de cele mai multe ori de sex masculin, fac mai mult sport, fumeaza mai putin, se trezesc mai devreme, dorm mai putin si beau mai multa cafea decat cei care nu sunt pe pozitii de leadership.

Desi liderii sunt vazuti uneori ca workaholics, studiul arata ca pe masura ce detii mai mult control, nivelul de stres scade.

Insa ramane o intrebare de tipul oul sau gaina: oare pozitia de lider ii determina pe sefi sa fie mai putin stresati sau pur si simplu oamenii care sunt de felul lor mai rezistenti la stres sunt cei care promoveaza de fapt?”.

Care este raspunsul vostru la aceasta intrebare?

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Roxana Maxim
Incarcati mai multe in Organisational Development

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Câteva noi tendințe în L&D – The Learning Tipping-Point

De Mihai Zânt Activez de peste zece ani în domeniul formării adulților și am avut nenumăra…