Acasa Planeta HR Organisational Development Cum dam viata valorilor de pe perete

Cum dam viata valorilor de pe perete

18 min citire
0
0
545

de RALUCA BUTNARU

Din moment ce o buna parte din timpul nostru este alocata muncii in interesul unei companii (companie pentru care am decis sa lucram) am putea fi totusi interesati sa ii aducem la viata valorile sau cel putin sa ne aliniem cu ele in munca noastra… probabil ca au si ele ratiunea lor de a exista din moment ce au fost alese ca fiind emblematice pentru acea companie, nu?

Exista ceva de nepretuit in valori. Cred ca e vorba de potentialul lor de a transforma o viata, de a se converti in destinul fiecaruia dintre noi. Desi a nu-ti cunoaste propriile valorile este acceptabil, e posibil sa ratezi avantajele enorme pe care o astfel de cunoastere ti le-ar oferi: sa te cunosti mai bine pe tine insuti, sa intelegi si sa gasesti explicatii pentru propriul comportament, pentru actiunile, gandurile si sentimentele tale, sa devii mai bun, sa iei decizii mai intelepte, sa alegi in mod deliberat sa-ti traiesti viata personala si profesionala in aliniere cu ele. O astfel de cunoastere nu poate fi decat o sursa de satisfactie in viata. Iar motivele pentru care companiile se folosesc de valori sunt similare cu cele regasite la nivel personal: valorile sunt reflectate in general in misiunea companiei, in strategia si cultura ei organizationala. Ideal, ele sunt alese cu grija in asa fel incat sa lege motivele pentru care exista business-ul de modul in care acesta se intampla efectiv.

Time for action
Si in final, cum facem sa evidentiem acele valori pe care compania le afiseaza? Cum facem sa le traim si noi, ca angajati? M-am gandit sa listez mai jos cateva actiuni concrete prin care puteti sa va aliniati aproape zilnic la valorile companiei, din postura de business analyst si nu numai, pornind, desigur, de la valorile Endava, respectiv organizatia in care lucrez.

1. Grija. Ne pasa profund de succesul angajatilor nostri, de clientii nostri, de organizatiile lor si de tarile in care ne desfasuram activitatea.

  • Focusati-va pe valoarea de busines. Intotdeauna oferiti-le clientilor cea mai buna solutie posibila. Aceasta poate include chiar sugestii de a intrerupe un proiect daca munca analistilor de business a dus la o astfel de concluzie incontestabila. De cele mai multe ori nu se va ajunge aici pentru ca majoritatea clientilor s-au decis deja asupra solutiilor IT care sa fie dezvoltate (ca urmare a analizei interne efectuate anterior inceperii proiectului), in schimb poate fi considerata valoarea de business pe care o aduce fiecare functionalitate in parte, la fiecare pas din procesul de dezvoltare.
  • Adaptati-va la diferentele culturale. Verificati statisticile si analizele despre diferentele culturale dintre tara voastra si cea a unui coleg sau client pentru care lucrati. E posibil sa gasiti informatii interesante. De exemplu, pe mine m-au ajutat sa inteleg si sa tratez corespunzator toleranta celor din UK la incertitudine (pe o scara de 1 la 10, lor le corespunde valoarea 9, in timp ce romanilor le corespunde valoarea 3,5; aceasta diferenta explica motivele pentru care noi planificam din timp si incercam sa-i convingem si pe ei sa faca acelasi lucru; din pacate, diferenta explica si lipsa reusitei in acest sens).
  • Invatati permanent. Cititi articole, in special cele care expun probleme asemanatoare cu cele pe care le intampinati in propriile proiecte; purtati discutii fata in fata cu alti analisti de business, pe aceleasi subiecte, si obtineti punctul lor de vedere (e posibil sa gasiti solutii chiar mai bune. In Endava noi facem acest lucru chiar in mod organizat, in grupuri de cate 3 – 4 analisti de business, la fiecare doua saptamani; fiti la curent cu noutatile si tendintele din industria in care opereaza clientul (puteti intui ce miscari strategice ar putea face clientul in viitor si va veti putea pregati pentru a le face fata… sau poate veti observa noi oportunitati de business).
  • Aplicati ceea ce invatati. Expunerea la informatii nu este suficienta pentru a va imbunatati aptitudinile – nici cele de analist de business si nici altele; trebuie sa aplicati ceea ce invatati. Tocmai ati descoperit o tehnica de a interactiona cu stakeholderi problematici? Data viitoare cand sunteti in situatia de a interactiona cu o astfel de persoana, aplicati tehnica despre care ati invatat si vedeti exact cum functioneaza in practica (in acest fel, ori veti rezolva problema ori veti fi descoperit o abordare nepotrivita; in ambele cazuri aveti de castigat).

2.  Deschidere. Suntem increzatori in abilitatile noastre, in abordarile si oamenii nostri, deci nu avem nimic de ascuns fata de clienti.

  • Reidentificati stakeholderii. Odata ce ati identificat stakeholderii cheie ai proiectului, se presupune ca ii considerati in mod corespunzator, in functie de puterea si de interesul lor pentru proiect. Dar faceti intr-adevar acest lucru, in mod constant, cu toti cei interesati de proiect? Cateodata, astfel de persoane cheie apar, ca de nicaieri in derularea proiectului, mai ales in contexte problematice. Daca aceasta este situatia in proiectul vostru, fiti pe faza, evaluati-le caracteristicile relevante si asigurati-va ca ii includeti in planurile de comunicare corespunzatoare. Nu subestimati beneficiile acestei initiative, chiar daca poate parea ciudat; nu e niciodata prea tarziu sa va ajustati abordarile.
  • Admiteti cand gresiti. Se poate intampla sa gresiti in intelegera cerintelor, in a lua decizii, in a descrie un context de business sau in a trata alte persoane (mie mi s-au intamplat toate acestea). Daca va recunoasteti intr-o astfel de postura, admiteti ca ati gresit si actionati in directia corecta; aceasta va demonstra deschiderea voastra si, paradoxal sau nu, va creste nivelul de incredere al celorlalte persoane in voi (din proprie experienta, chiar functioneaza).
  • Considerati-va instinctele. A lucra cu atat de multi oameni de business, manageri de top sau alti analisti de business poate fi coplesitor. Aveti, poate, tendinta sa nu mai credeti in propria gandire si propriile abilitati sau presupuneti ca ceilalti stiu in mod sigur mai multe decat voi. Aceasta abordare nu este neaparat una sanatoasa. Este de asteptat sa va incredeti in colegi si colaboratori, dar nu e o practica tocmai buna sa nu puneti la indoiala adevarata valoare de business din spatele anumitor cerinte sau sa va bazati gandirea pe presupuneri nevalidate inca. Cand nu sunteti 100% siguri de un anumit lucru, intrebati, puneti la indoiala pareri, reverificati si asigurati-va ca opiniile tuturor sunt convergente. Orice demers care poate duce la o viziune exacta ar trebui sa functioneze.

3.      Adaptabilitate. Oferim solutii in medii complexe, supuse schimbarii.

  • Ascultati activ. De cele mai multe ori ascultam doar pentru a da o replica. Dar cu cat suntem mai angajati in procesul de ascultare cu atat vom intelege mai mult, surprinzand nuante nu foarte evidente pentru ascultatorul pasiv. Acest lucru este esential rolului de analist de business. Data viitoare cand sunteti angajati intr-o conversatie cu un coleg, client sau oricine altcineva, fiti constienti de fiecare cuvant si propozitie spuse de acestia, ignorati orice alt gand din minte si nu raspundeti decat dupa ce cealalta persoana a terminat ceea ce avea de spus. E adevarat ca poate fi greu (mie inca imi este), cel putin la inceput, dar exersand veti deveni tot mai buni.
  • Acceptati perspective diferite. Fiecare dintre noi percepe realitatea intr-o maniera unica. Imbratisati aceasta diversitate si considerati-o un aliat. Sunteti cumva angajati momentan in conflicte fara o rezolutie probabila? Interesati-va sa ajungeti la sursa credintelor diferite si sa le intelegeti; cat timp veti ramane focusati pe problema si nu pe persoane, va puteti astepta sa agreati o solutie mai buna (de aceea batul vorbitor al indienilor este magic).
  • Incercati abordari diferite. Pana acum e posibil sa aveti deja modalitati specifice de a executa anumite sarcini: obisnuiti sa analizati stakeholderii din mers, sa descrieti pe larg si detaliat user story-urile, sa treceti mai repede peste criteriile de acceptanta sau sa va folositi foarte putin de elementele vizuale. Ce-ar fi daca ati proceda diferit? De exemplu, faceti o analiza detaliata a stakeholderilor, in scris, descrieti mai pe scurt user story-urile dar adaugati mai multe criterii de acceptanta si mai detaliat (de ex.: BDD) sau utilizati elemente vizuale pentru a descrie cerintele – ca o regula. Nu se stie niciodata ce veti descoperi (variantele de mai sus corespund propriei experiente iar pentru mine si echipa schimbarile au fost in bine).

4.      Intelepciune.  Angajam oameni destepti care imbina experienta cu talentul pentru a oferi  clientilor nostril solutii mai inteligente.

  • Invatati-va lectiile. Opriti-va pentru un moment, chiar acum, si analizati ceva ce nu a decurs bine, recent, in proiectul vostru. De ce s-a intamplat asta? Ati fi putut voi, ca si analisti de business, sa descoperiti problema din timp sau sa o tratati intr-o maniera diferita? Cum? (veti intelege ce abordari ar putea functiona mai bine in anumite contexte si veti fi pregatiti sa le utilizati data urmatoare cand veti avea de-a face cu situatii similare).
  • Cunoasteti-va succesele. Incercati sa identificati situatiile in care ati facut o treaba excelenta ca si analisti de business. Daca sunt prea putine, faceti-le posibile. Dezvoltati-va obiceiul de a va intreba pe voi insiva despre rezultatele notabile de peste zi si chiar cautati in mod activ sa le faceti sa se intample.
  • Deveniti experti in politica. Rolul de analist de business implica in general jonglarea cu mai multe perspective si exercitatea unor functii specifice mediatorilor intre echipa si stakeholderi sau intre stakeholderi cu interese conflictuale. Pentru a avea success in acest rol, trebuie mai intai sa intelegeti potentialii factori de risc si apoi sa-i abordati cu atentie. O modalitate simpla de a face acest lucru este de a fi empatici si de a va alege cu grija cuvintele prin care comunicati, intr-o asa maniera incat viziunile tuturor sa fie acoperite, fara ca cineva sa fie ignorat sau sa se simta neinteles ori amenintat.

5.      Incredere. Relatiile noastre sunt construite pe incredere si pe un mariaj al egalilor.

  • Deveniti consilieri de incredere. Va recomand sa cititi “The Trusted Advisor” de D. Maister, C. Green and R. Galford; acopera tot ceea ce inseamna a fi un consultant de incredere si promite sa ofere cheia succesului professional: abilitatea de a castiga increderea clientilor.

Sper ca nimic din cele prezentate anterior nu va contrazice propriile valori. Mult success in a castiga razboiul in care alegeti sa luptati!

 

Raluca Butnaru
Business Analyst Endava

 

p.s. Cei curiosi, nefamiliarizati cu valorile, pot afla mai multe despre ele aici.

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Roxana Maxim
Incarcati mai multe in Organisational Development

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Câteva noi tendințe în L&D – The Learning Tipping-Point

De Mihai Zânt Activez de peste zece ani în domeniul formării adulților și am avut nenumăra…