Inovația este mai mult decât un canal de colaborare și de îmbunătățire a business‑ului, este o parte din filosofia brandului.
de Iulia Chapuis
În ţările Avon, Avon România este cunoscută pentru creativitate și inovație continuă. În decembrie 2016, compania pentru care lucrez a fost desemnată drept una dintre cele mai inovatoare companii din România. Acest premiu, acordat de o binecunoscută revistă de business, a venit pe fondul faptului că foarte multe idei vin de la noi, din România, şi sunt implementate apoi la nivel regional – în Europa Centrală – sau la nivel global. Până la urmă, motivul pentru care compania este Top Employer ține tocmai de faptul că avem o cultură organizaţională care permite oportunități de dezvoltare și o cultură a inovației orientată către soluții curajoase.
Cu alte cuvinte, suntem inovatori și vizionari, dar ne păstrăm latura pragmatică, suntem curajoși, dar ne gândim și la riscuri, suntem mereu interesați de dezvoltarea proceselor de îmbunătățire continuă și dezvoltarea de produse și servicii noi pentru a aduce din ce în ce mai multe beneficii reprezentanților și clienților noștri.
Ce contează este că ideile noastre sunt auzite și ni se dă spațiu să transformăm compania.
Tocmai de aceea, echipa noastră de HR are un rol strategic atunci când vine vorba de a influența și de a crea un context potrivit pentru ca organizația să facă loc inovațiilor și să construiască un canal deschis de comunicare între angajați și Top Management pentru dezvoltarea de concepte inovatoare. Așadar, HR-ul este arhitectul programului de inovație și inspirație, însă – odată implementat framework- ul – HR-ul preia rolul de consultant. De asemenea, pentru ca practicile și acțiunile de inovație să se materializeze este nevoie de implicarea managementului și echipelor de proiect.
Pentru noi inovația este mai mult decât un canal de colaborare și de îmbunătățire a business-ului, este o parte din filosofia brandului. Prin urmare, strategia de training și dezvoltare a oamenilor din companie este construită în jurul conceptului de inovație, de învățare continuă și de autonomie în propria dezvoltare. Aceasta îmbină acțiuni complementare de dezvoltare (shadowing, coaching, mentoring, training) cu acțiuni de dezvoltare experiențiale (Leadership on Stage, Avon Hackathon Marathon, Săptămâna Inovației).
Încă din iunie 2014 am lansat o inițiativă de a construi o comunitate puternică de top talents în companie, prin intermediul unei platforme digitale numite Avon Learning Campus, unde toți angajații de top s-au putut conecta și au putut împărtăși idei. Prin integrarea acestei platforme de social media cu componentă de gamification am adus în același spațiu de comunicare oameni talentați și motivați de posibilitatea de a inova și de a veni cu inițiative care să fie și implementate. Astfel am reușit să le arătăm că sunt ascultați, că li se dă credit atunci când au o opinie valoroasă, când se provoacă unii pe alții. Cred că au reușit să își asume riscuri pentru că au văzut din ce în ce mai multe perspective. Tot ce contează e doar ghidarea și o pistă liberă. Ca să experimenteze.
Ne mândrim cu faptul că Avon Learning Campus a devenit rapid un instrument important de inovație și a fost ales ca studiu de caz pentru implementarea unei platforme digitale de inovație și colectare de idei în toată regiunea Europei Centrale, un spațiu care cuprinde 19 țări Avon. Astfel, Avon Learning Campus România a devenit platforma InNOVA (innovate. avon.com), deschisă celor 2.500 de utilizatori din Europa Centrală. În cinci luni de la lansare s-au strâns deja 248 de idei pentru proiecte majore, care necesită finanțare și echipe de proiect, dar și 308 idei de îmbunătățire continuă. Top Managementul InNOVA din Europa Centrală a aprobat pentru implementare 80 de proiecte inițiate pe plaftormă.
Schimbarea de cultură organizațională în România a fost susținută de mai multe proiecte prin care am simțit că putem face diferența pentru angajații noștri cu potențial, care așteaptă, pe lângă recunoaștere, și libertate de acțiune. În companie avem oameni care își asumă riscuri atunci când văd oportunități și care au nevoie de ghidare din partea managerului, dar și de loc pentru a experimenta. Pe aceștia i-am ajutat cu organizarea unor workshopuri pe tema LEAN start-up, la care au participat și antreprenori români care i-au inspirat cu exemple despre cum poți fi un inovator în fiecare zi.
Am organizat și un eveniment asemănător TEDx, numit Leadership on Stage. La acest eveniment de o zi (în cadrul căruia celebrăm eșecurile și tot ceea ce au adus acestea pozitiv în carierele noastre) au participat 14 speakeri interni, inclusiv Directorul General Avon România și Moldova. Ei au spus mai departe poveștile lor, cu sinceritate și autenticitate, în fața unui public format din 100 de angajați.
Un alt eveniment important de inovație este Avon Hackathon Marathon, care a avut ca scop identificarea unui proiect out-of-the -box, prin care să ne asigurăm că susținem direcții strategice ale companiei. Formatul este inspirat de acela al unui Hackathon clasic (care e definit ca un start-up marathon menit să creeze rapid un prototip de aplicație digitală disruptivă). Este un prim eveniment de acest gen în peisajul Avon la nivel global, cu participanți care fac parte din talentele de top ale companiei, dar și studenți recrutați special pentru acest proiect sau directori de vânzări din țară. Scopul pe care ni l-am setat a fost acela de a oferi o colaborare deschisă, reușind astfel să ajungem la rezultate care vor ajuta în mod concret proiectele de inovare ale companiei. Un alt obiectiv a fost acela de a a încuraja abordarea schimbării culturii organizaționale și a inovației.
Pe teme diferite de business, angajații au opt ore să dezvolte prototipuri inovatoare de idei – numite „hacks”. Competiția se formează, astfel, în jurul unor echipe care vin cu oportunități pentru inovare. Finala Hackathon-ului are loc la o lună distanță, timp în care echipele pregătesc un demo-prototip și prezentarea cu Return On Investment a proiectelor lor, ținând cont de bugetul alocat pentru proiectul câștigător, de 100.000 $ pentru întregul proiect. Prezentările au loc în fața juriului format din echipa de Top Management, iar la sfârșitul zilei se decide proiectul câștigător, care va fi condus de membrii echipei, cu susținerea unor sponsori din echipa de Top Management.
Cred cu tărie că inovația și creativitatea noastră ne-au adus unde suntem și tot ele ne vor duce și mai departe. Ne dorim să rămânem în continuare dinamici, cu un apetit imens pentru inovație și să livrăm rezultate reale în urma inițiativelor noastre.
IULIA CHAPUIS
Iulia Chapuis e HR Manager România și Moldova în cadrul Avon Cosmetics.
Ea s-a alăturat companiei în urmă cu trei ani, ca HR Business Partner Supply Chain, în cadrul Centrului Operațional. A lucrat anterior în industria de automobile (Johnson Controls, actualul Adient), dar și în HR Operations BPO, având o experiență de nouă ani în HR. În Avon, Iulia a coordonat schimbarea de cultură organizațională prin implementarea unui proces al inovației și a preluat succesiv mai multe arii de responsabilitate, precum Learning & Development, evenimentele de inovație (Avon Hackathon), precum și cele de Engagement, atât pentru Supply Chain, cât și pentru departamentele de Commercial Business. În continuare, Iulia va dezvolta strategia de Resurse Umane pentru Avon România și Moldova, fiind convinsă că pentru a se menține lider de piață în domeniul cosmeticelor și Top Employer, Avon va trebui să susțină acțiunile constante de a dezvolta și a păstra angajații valoroși în companie.
Acest material a fost preluat din ultimul număr al Revistei HR Manager (nr. 55).