Acasa Planeta HR Organisational Development Clauzele unui contract emotional intre angajat si angajator

Clauzele unui contract emotional intre angajat si angajator

10 min citire
0
0
691

de MARINA ULINIUC

In ultimii ani domeniul de resurse umane s-a dezvoltat atat de mult incat am ajuns de la plasare de personal, legislatie si administrare, la training, engagement, retentie si strategii de mentinere a unui nivel de motivare ridicat. In piata de IT, de exemplu, unde angajatii au oportunitatea de a alege foarte usor un angajator nou, care promite mai mult decat beneficiile traditionale, companiile trebuie sa inoveze in ceea ce priveste metoda prin care isi atrag si mentin talentele.

O defintie simpla ar spune ca Employee Engagement reprezinta nivelul de implicare, entuziasmul si satisfactia demonstrate de angajat fata de locul de munca. E practic relatia pe care angajatul o are cu organizatia in care lucreaza, modul in care se raporteaza la aceasta, la reprezentantii managementului si relatia pe care o are cu colegii. Toate acestea se transpun in final intr-o atitudine pozitiva, angajament si de ce nu, initiativa.

Cum arata insa un angajat engaged ? Cu siguranta sunt observati adesea prin birou oameni care isi cauta constant oportunitati de dezvoltare in cadrul companiei, oameni care au o atitudine pozitiva si care se identifica cu valorile organizatiei sau oameni de incredere care trec mai departe de ceea ce inseamna 8 ore de munca conform fisei de post. E placut sa avem de-a face cu colegi care ii trateaza pe ceilalti cu respect si care isi indeplinesc task-urile avand imaginea de ansamblu si uneori trecand peste interesul personal. Putem gasi oare cate un coleg care sa reprezinte cel mai bine cate o caracteristica? Acestia sunt oamenii care duc lucrurile mai departe si care au o relatie speciala cu compania si tot ce presupune ea. Acestia sunt oamenii care au semnat acel contract emotional cu compania lor.

Insa din momentul in care o persoana paseste pragul firmei si pana cand devine engaged este cale lunga. Cei care sunt la inceput, the honeymooners, sunt mai usor de atins. Provocarea apare in momentul in care nivelul de experienta creste odata cu asteptarile.  Aici ar trebui sa apara semnele de intrebare care daca genereaza raspunsuri-strategii sunt salvatoare:

 

 

 

 

 

 

 

 

De-a lungul timpului am observat ca printre caracteristicile cele mai apreciate de colegi se numara echipa din care fac parte, faptul ca organizatiei ii pasa de echilibrul viata personala-cariera, faptul ca sunt intrebati si ascultati, ca au un plan de dezvoltare concret in care se investeste vizibil si faptul ca pot aduce sugestii si de ce nu, pot fi amabasadorii propriilor idei. De aici pornesc si initiativele menite sa creasca nivelul de engagement: activitati care implica familia, sesiuni de feedback deschis, competitii sportive interne sau externe, implicare in activitati precum „Let’s do it Romania!”, concepte de „Special Fridays”, decorarea biroului intr-un mod modern si prietenos, petreceri de Craciun, Halloween si multe altele. Un sistem de rewards & recognition pe echipe sau individual este din nou o metoda eficienta de engagement pentru ca in genere oamenii au nevoie de apreciere si atentie.

Din punct de vedere al dezvoltarii profesionale, un angajat apreciaza faptul ca este integrat in organizatie, ca are parte de o sesiune de inductie si i se explica structura si rolurile din companie. In organizatia in care lucrez eu, de exemplu, s-a implementat un program de buddy – un angajat mai experimentat care se ocupa de integrarea sociala a unuia nou. Cele mai bune feedback-uri in primele luni de angajare vin din directia asta.

Dintre cele mai cunoscute politici de engagement sunt apreciate si cele prin care angajatul isi poate alege singur drumul in cariera, spre exemplu. Sa ai posibilitatea sa alegi TU care din pozitii sa o ocupi, sa iei TU fraiele in mana si sa decizi TU care sesiune de training ti se potriveste mai bine; toate acestea duc la un sentiment de stapanire a propriei vieti, a propriei cariere, fapt care nu poate decat sa incurajeze angajatul sa devina mai matur si mai responsabil.

Un exemplu de engagement pe care eu personal incerc sa il aplic cu fiecare ocazie este implicarea colegilor in organizarea evenimentelor. Daca sunt doar un simplu participant la un eveniment ma bucur de program si de socializare, insa lucrurile stau cu totul diferit daca sunt implicat in organizare. Un lucru usor de observat este faptul ca oamenii iau de-a gata ceea ce li se ofera. Faptul ca exista o petrecere de Craciun anuala sau ca am un birou comfortabil nu va contribui mult la engagement, desi e asa tentant sa credem asta. Tocmai de aceea, in momentul in care colegii fac impreuna brainstorming pentru decorarea biroului sau se ocupa personal de detaliile petrecerii, activitatile devin „ale lor” si se vor bucura mai mult de ele.

Eu tin aproape un citat care apartine celor de la Gallup si care reprezinta, din punctul meu de vedere o mare parte din definitia termenului de engagement: oamenii se alatura organizatiilor dar parasesc managerii. Faptul ca o companie este in top 3 si ofera cele mai bune servicii atat pentru clienti, cat si pentru angajati paleste in fata unei relatii defectuoase intre angajat si manager; ceea ce inseamna ca daca planul de comunicare nu este unul eficient, daca feedback-ul nu este oferit corect sau daca angajatului nu i se da voce, acesta va renunta, ba chiar impacat cu decizia luata. Investirea in dezvoltarea liderilor devine asadar vitala.

Cu siguranta nu exista o reteta perfecta in a retine cei mai buni colegi. Insa sansele de a ridica nivelul de engagement si automat performanta cresc odata cu atentia acordata aspectelor ce tin de atitudinea fata de angajatii proprii.

Employee Engagement este mai mult decat strategie de retentie si vizeaza oamenii, drept pentru care cel mai bun lucru de facut acum este sa luati o cafea si sa mergeti printre colegi.

Marina Uliniuc
Talent Management Coordinator
Endava Iasi

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Roxana Maxim
Incarcati mai multe in Organisational Development

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Câteva noi tendințe în L&D – The Learning Tipping-Point

De Mihai Zânt Activez de peste zece ani în domeniul formării adulților și am avut nenumăra…