Despre ce aduce bun tehnologia în viețile oamenilor din HR ne povestește Ana Teodorescu, Manager Resurse Umane Certsign, în numărul 61 al Revistei HR Manager.
CUM VEDEȚI ȘI CUM EXPLICAȚI DISPUTA DINTRE TEHNOLOGIE ȘI UMANITATE? EXISTĂ CU ADEVĂRAT? CUM SE REFLECTĂ LA NIVELUL HR-ULUI?
Cred că, mai degrabă, întrebarea se pune în modul următor: cum se raportează umanitatea la tehnologia pe care ea a creat-o? Primul scop în care umanitatea a dezvoltat și utilizat tehnologia a fost pentru ușurarea traiului și crearea de confort. Am început din epoca de piatră cu șlefuirea de ustensile și arme și am ajuns în prezent să construim orașe, să le legăm prin infrastructuri complexe, să avem confortul unei locuințe smart, să imortalizăm clipe în fotografii și filme, să împlinim visul dintotdeauna al omenirii de a zbura și a cuceri spațiul cosmic etc. Tehnologia în sine nu este bună sau rea. Aceste atribute sunt pur umane, iar noi, oamenii, suntem cei care alegem să o folosim într-un scop bun sau rău. Tehnologia poate fi folosită în mod constructiv, însă există și persoane care aleg să o utilizeze în scopuri ilegale, specializate în hacking.
CE ADUCE, PÂNĂ LA URMĂ, BUN TEHNOLOGIA ÎN VIEȚILE OAMENILOR DIN HR? CU CE ÎI AJUTĂ?
Nu văd HR fără tehnologie. Fie că vorbim de recrutare, de administrarea personalului, de salarizare sau dezvoltare organizațională, nu îmi imaginez cum le-am face astăzi fără minimul dat de telefon, e-mail, Word sau Excel. Tehnologia asigură existența, în primul rând, a proceselor și, mai apoi, fluidizarea lor. Ne-am obișnuit și ne dorim să lucrăm cu baze de date, aplicații sau sisteme ERP etc. și nici nu am putea face altfel. Tot sistemul de resurse umane modern – pornind din interiorul departamentului HR (baze de date angajați, pontaje, sisteme de evaluare, planuri de carieră, e-learning etc.), până la relația cu mediul extern, inclusiv cu autoritățile statului (REVISAL, declarații etc.), este gestionat cu ajutorul tehnologiei. Însă pentru a ne bucura de toate beneficiile acesteia trebuie să facem demersuri pentru digitalizarea completă a proceselor.
Mai exact, deși avem la dispoziţie instrumentele tehnologice, este paradoxal cum în continuare, în cazul multor businessuri, fluxurile documentelor se încheie tot cu printarea și folosirea hârtiei. Contradicţia este și mai mare dacă luăm în calcul faptul că există soluţii tehnologice, precum semnătura și arhivarea electronică, care permit acest lucru.
CUM POATE FI INTEGRATĂ FOLOSIREA NOILOR TEHNOLOGII ASTFEL ÎNCÂT SĂ NU DEVINĂ O SPERIETOARE PENTRU OAMENI?
Dacă ne adresăm unui personal instruit, obișnuit să lucreze cu tehnologia, atunci introducerea de noi tehnologii va fi chiar apreciată de majoritatea persoanelor, pentru că îi vor înțelege necesitatea și îi vor aprecia utilitatea în procesele muncii lor. Dacă ne adresăm unui personal mai puțin sau deloc instruit în această zonă, vor fi necesare traininguri, programe de reconversie profesională și o abordare graduală în familiarizarea cu tehnologia. Aceasta nu trebuie privită ca o amenințare la adresa performanței sau stabilităţii locului de muncă, ci ca un instrument complementar, util în desfășurarea activităţii. De altfel, se pune din ce în ce mai mult accentul pe caracterul „userfriendly” al tehnologiei, astfel încât aceasta să poată fi cu ușurinţă folosită și integrată.
CUM AȚI REGÂNDIT POLITICILE DE RESURSE UMANE ÎN CONTEXTUL DIGITALIZĂRII MASIVE?
certSIGN a schimbat paradigma în resurse umane acum 3 ani, când a introdus semnătura electronică cu valoare legală în procesele de HR. Am fost prima companie din România care a semnat electronic contractul de muncă și actele aferente dosarului de personal. Fiind furnizor autorizat de semnătură electronică, ne-a fost ușor să integrăm acest produs și serviciu totodată în fluxurile interne de semnare a documentelor de HR, și nu numai. Ne-am propus să fim o companie paperless, iar acum învățăm și alte companii să beneficieze de avantajele semnării electronice. Mai ales că de aici decurg mai multe avantaje, precum rapiditatea proceselor, scăderea costurilor cu hârtia, a costurilor cu curieratul, dar și calitatea – foarte importantă în zilele noastre – de a fi prietenoși cu mediul înconjurător.
CUM CONVIEȚUIȚI CU ROBOȚII CA ANGAJATOR?
Fiind o companie de IT, suntem foarte deschiși la tot ce însemnă tehnologie. Mi-ar plăcea să utilizăm în viitorul apropiat o aplicație care să preia din rolul recrutorului și să facă o primă selecție a candidaților pentru interviu, precum și programarea acestora.