Industria 4.0 sau „A patra revoluție industrială” a adus atât numeroase provocări în mediul de business, cât și schimbarea indicatorilor succesului în noua realitate digitală. Automatizarea, reglementarea în creștere, cererea tot mai mare de personal supracalificat sau globalizarea sunt doar câteva din caracteristicile unei realități în care, așa cum spunea François de la Rochefoucauld, singurul lucru constant este schimbarea.
de Mădălina Racovițan, Partner KPMG
Pentru a echipa liderii și angajații cu mentalitatea și abilitățile necesare pentru noua eră a muncii și pentru a preîntâmpina provocările legate de revoluția digitală, precum automatizarea, cererea de personal supracalificat, în august 2016, KPMG a demarat un proiect ce a devenit fundamental programului de transformare culturală a companiei.
Five Lands Journey to Success in the New Era of the Work este construit în jurul unei călătorii pe care fiecare lider și angajat trebuie să o parcurgă pentru a fi pregătit pentru secolul XXI. De asemenea, programul a urmărit creșterea nivelului de conștientizare cu privire la tendințele care influențează industria serviciilor profesionale, echiparea angajaților cu abilitățile necesare noii ere a muncii și construirea unei culturi organizaționale de succes potrivite secolului XXI.
De altfel, alături de Șerban Toader, Senior Parter KPMG, am și câștigat premiul HR Club pentru cea mai bună colaborare CEO-HR în acest an, pentru companii cu peste 500 de angajați, pentru acest program.
Date fiind nevoile de business și obiectivele de afaceri ale KPMG, Five Lands Journey a reprezentat un proiect strategic pentru organizație, implementarea lui fiind realizată prin implicarea directă a liderilor. În același timp, proiectul a fost susținut de la cel mai înalt nivel al organizației, Senior Partner-ul KPMG fiind și inițiatorul proiectului.
Obiectivele inițiale
Programul Five Lands Journey to Success in the New Era of the Work a fost dezvoltat de Ayalla Reuven Lelong, expert în viitorul muncii, și a cuprins elemente de evaluare, workshop-uri, feedback și intervenții de dezvoltare. Pe lângă pregătirea angajaților pentru provocările revoluției industriale, un alt obiectiv a fost creșterea nivelului de engagement și, implicit, retenția angajaților. Aceste obiective ale proiectului au fost direct aliniate cu obiectivele de afaceri ale companiei, contribuind la menținerea KPMG în România pe primul loc în rândul firmelor de profil, și oferindu-le clienților servicii de înaltă calitate, prin intermediul unor profesioniști talentați, capabili să adauge un plus de valoare muncii livrate.
Cele cinci zone de dezvoltare
Așa cum menționează și numele, programul are la bază modelul Five Lands, care sintetizează cele mai importante competențe și abilități necesare în secolul XXI. Călătoria începe în Mindset Land, bazat pe conceptul Growth Mindset, dezvoltat de Carol Dweck, care vorbește despre cât de important este să credem că putem să ne dezvoltăm talentele și să ieșim din zona de confort în secolul XXI – în care totul se schimbă în jurul nostru rapid. Programul continuă cu Artgineer Land, tărâmul celor care sunt „atât artiști, cât și ingineri” și își folosesc atât abilitățile analitice, logica, cât și creativitatea și abilitățile sociale. Mai departe, programul trece prin tărâmul inteligenței emoționale sau EQ Land, unde sunt explorate elemente precum înțelegerea și gestionarea propriilor emoții, adaptabilitatea, abilități sociale și determinarea, și continuă cu Sustainability Land, unde sunt descoperite elementele importante pentru succes pe termen lung, precum Well-being, capitalul social, optimismul etc. Programul se încheie cu 1-21 land, declarația de valoare, ce ne diferențiază și ce putem îmbunătăți la noi înșine pentru a continua să avem succes și în secolul XXI, în care regulile jocului s-au schimbat.
Programul a cuprins un chestionar de auto-evaluare a nivelului de readiness pentru noua eră a muncii, un workshop inovativ ce explorează modul în care măsurăm succesul în secolul XXI, crearea unui profil personal și la nivel de grup pentru identificarea punctelor forte, feedback 1:1 și construirea declarației de valoare și workshop-uri specifice pentru îmbunătățirea ariilor identificate.
Efectele programului
De asemenea, pornind de la acest program, au fost identificate șase arii-cheie pentru care au fost implementate inițiative de transformare la nivel organizațional, precum: echilibru viață personală – profesională (programul de lucru flexibil, posibilitatea de a lucra de acasă), well-being (workshopuri și beneficii din această arie), recunoaștere (inițiative de recunoaștere verbală și financiară, crearea unei culturi a feedback-ului continuu), dezvoltare personală și profesională (workshop-uri de robotică, Academie internă pentru dezvoltarea unor competențe profesionale), comunicare deschisă, transparență și încredere, eficacitate și productivitate.
Astfel, un rezultat al proiectului a fost implementarea a peste 20 de inițiative cu scopul de a crește nivelul engagementului în rândul angajaților.
„Pentru noi, programul a pus bazele unei schimbări culturale. Mai mult decât atât, la aproape doi ani de la prima sesiune-pilot, am observat îmbunătățirea unei serii de indicatori cantitativi din sfera People Management, esențiali pentru asigurarea succesului KPMG – un business care oferă servicii profesionale și care depinde de calitatea și performanța forței sale de muncă.” – Șerban Toader, Senior Partner KPMG
Ne-am propus să continuăm acest proiect de transformare și pe parcursul anilor 2018 și 2019, pentru a ne asigura că rezultatele sunt de durată. Au fost deja implementate o serie de workshopuri de dezvoltare a abilităților, sesiuni de coaching, atât la nivel de management, cât și la nivel de angajați non-executivi, implementarea unei aplicații mobile de feedback continuu, asumarea continuității proiectului prin includerea în obiectivele anuale, cât și acreditarea echipei interne de HR pe metodologia „Five Lands Journey”. Interesant este că după implementarea în KPMG, am realizat că un astfel de program poate fi util și altor organizații, astfel încât acum ne-am acreditat și îl oferim, în parteneriat cu creatoarea metodologiei, și clienților noștri, care au nevoie și ei de o hartă care să îi ajute în această călătorie de pregătire a organizației, leaderilor și angajaților lor pentru provocările noii ere a muncii.