Acasa Management BootCamp pentru performanţă prin împărtăşire de experienţe

BootCamp pentru performanţă prin împărtăşire de experienţe

19 min citire
0
0
611

 

Motivarea şi dezvoltarea persoanelor cu potenţial strategic în business reprezintă una dintre condiţiile succesului pe o piaţă din ce în ce mai competitivă. Având această preocupare comună, de a asigura un pool de manageri pregătiţi profesional şi social, cu bune abilităţi de leadership, cu exerciţiul de a învăţa şi împărtăşi cu ceilalţi experienţe noi, cu o deschidere şi către alte domenii din piaţă, noi, echipele de HR din Orange şi BRD GSG, ne-am reunit pentru a realiza un proiect dedicat dezvoltării competenţelor de leadership şi antrenării capacităţii de învăţare experienţială.

de Ionela Moldovan, Andreea Pandalache, Andreea Purda-Nicoară, Anda Suta

În anul în care Orange România a adăugat o nouă linie de business odată cu lansarea Orange TV, o parte din angajaţi au experimentat interacţiuni cu funizori şi parteneri dintr-o altă industrie, găsind valoros schimbul de experienţă şi de cultură organizaţională, atât la nivel operaţional cât şi la nivel de practici manageriale. Cum între BRD şi Orange exista deja o relaţie de lungă durată, atât din punct de vedere furnizor-client, cât şi de parteneriat în implementarea unor soluţii de banking, colaborarea într-un proiect amplu de dezvoltare profesională, care reunea o preocupare comună, a venit natural şi fără mari eforturi de relaţionare. Aşa s-a născut povestea „Developing People Together BRD şi Orange”, al cărui nucleu a fost un program de formare şi dezvoltare continuă şi durabilă pentru 102 angajaţi cu potenţial strategic (cu precădere Manageri) din cadrul ambelor companii, în 2014, şi pentru peste 180 de angajaţi din ambele companii, în 2015 (proiectul fiind unul ongoing).

O distribuţie completă

Când vine vorba de proiecte de HR una dintre cele mai frecvente întrebări este „cum aţi vândut proiectul către top-management?”. În cazul nostru, iniţiativa a aparţinut directorilor de HR (Ioana Marcu, Orange, şi Adela Jansen, BRD) cu susţinerea celor doi CEO (Jean-François Fallacher, Orange, şi Philippe Charles Lhotte, BRD), ceea ce ne-a asigurat adeziunea top managementului şi implicarea activă încă din primul moment. Şi ştiţi şi voi, contează foarte mult ca liderii să fie „driveri” într-un astfel de demers. Când am organizat evenimentul de inaugurare a proiectului, fiecare CEO a susţinut „în plen” importanţa schimbului de experienţă, lucrurile pe care angajaţii le pot învăţa unii de la alţii, cât şi importanţa acumulării de cunoştinţe în industrii diferite. De altfel, acest eveniment, denumit de noi „5 o’clock Tea”, a fost un bun prilej de a-i aduce împreună pe toţi stakeholderii proiectului. Iar startul pozitiv s-a resimţit în implementare! De aceea, noi, echipa de proiect (Ionela Moldovan şi Andreea Pandalache de la Orange, împreună cu Anda Şuta şi Andreea Purda-Nicoară, de la BRD) nu vom renunţa la acest concept şi vom continua să organizăm „5 o’clock Tea” şi în 2015, o dată la 3 luni: diverşi manageri din ambele companii vor împărtăşi din experienţa lor, alături de speakeri inspiraţionali din domeniul business-ului sau artei, alături de furnizori care ne sprijină activ în atingerea obiectivelor programului.

  File din poveste

Dincolo de entuzismul echipelor implicate şi de miza principală a demersului, am avut şi obiective specifice:

■ Accelerarea creşterii şi dezvoltarea abilităţilor de leadership pentru persoanele cu potenţial;

■ Dezvoltarea gândirii „out of the box”, a abilităţilor de comunicare şi inter-relaţionare cu persoane din industrii şi companii diferite, într-un cadru stimulant şi dinamic;

■ Susţinerea performanţei şi dezvoltarea competenţelor de leadership;

■ Dezvoltarea autonomiei, a angajamentului, a comunicării în public, a viziunii strategice, a împărtăşirii de cunoştinţe şi dezvoltare continuă.

După ce toate premisele au fost conturate şi aliniate obiectivelor de business, am trecut la implementare: trei programe standard cu participare comună – „Storytelling – Leadership prin arta povestirii”, „Coaching pentru conversaţii orientate către soluţii”, “Inovaţia ca strategie”; şi organizarea unui BootCamp Workshop pentru o parte dintre angajaţii implicaţi în proiect, respectiv cei care se află într-o etapă mai avansată a planului de dezvoltare şi succesiune.

 Storytelling – Leadership prin arta povestirii (realizat alături de Erudio) un program concentrat pe conceptele de leadership, comunicare, empatie, arta povestirii şi a comunicării, abilităţi superioare de vorbit în public;

Coaching pentru conversaţii orientate către soluţii (realizat alături de Solution Focus ): program axat pe însuşirea unei tehnici simple şi eficiente de coaching ce presupune – 1) discuţii motivante şi de impact cu subordonaţii şi colaboratorii şi 2) dezvoltarea abilităţii de ascultare activă, răbdare şi disponibilitate pentru discuţii deschise şi de calitate;

Inovaţia ca strategie (realizat alături de Ascendis): program ce şi-a propus să ofere participanţilor elemente cheie, tehnici şi bune practici ce generează descoperiri şi iniţiative noi pentru dezvoltarea business-ului sau a modului de realizare a activităţii;

BootCamp Workshop (realizat alături de Equatorial): după cunoştinţele noastre, unul dintre puţinele workshopuri din România care aduce împreună oameni din organizaţii diferite într-o experienţă de învăţare de 2 zile, gamificată, bazată pe învăţare colaborativă, combinând metodele optime în învăţarea la adulţi – action learning, informal learning, just in case şi just in time learning. Toate aceste componente au fost montate pe infrastructura unui joc, creat special pentru acest proiect. Principala preocupare a fost ca experienţa de învăţare să fie unică şi memorabilă, dat fiind segmentul vizat de ambele companii – „angajaţii cu potenţial managerial strategic” – oameni cu multă experienţă profesională şi expunere la numeroase programe de dezvoltare atât în ţară cât şi în străinătate, şi al căror timp este extrem de preţios.


 

Calendarul „Developing people together BRD şi Orange”

Programul se desfăşoară pe parcursul a 12 luni, mai 2014 – 2015, şi presupune 4 etape:

  1. Alinierea nevoilor şi obiectivelor de formare şi dezvoltare;
  2. Testarea furnizorilor şi crearea unui program personalizat BootCamp Orange şi BRD;

III. Lansarea programului printr-un Eveniment dedicat;

  1. Realizarea unui pilot cu sesiuni comune Orange şi BRD:
  • Sesiuni comune pentru programele de Inovaţie, Storrytelling şi Coaching, desfăşurate la centrul de formare Orange din Bucureşti;
  • BootCamp de 2 zile, desfăşurat la centrul de formare BRD Predeal.

 

Toate cele de mai sus au fost livrate cu ajutorul unui mix eficient de instrumente de HR:

■ Sesiuni de training în sală;

■ Sesiuni individuale de coaching şi follow-up;

■ Simulări experienţiale (vorbire în public, coaching în panel);

■ Învăţare informală (club de dezbateri, panel de discuţii facilitate, improvizaţie);

■ Învăţare prin rol-model: speaker inspiraţional cu rol de model în învăţare şi evoluţie.

Semn de carte – BootCamp Workshop

„Developing people together BRD şi Orange” s-a diferenţiat de alte poveşti de dezvoltare personală şi profesională prin abordarea inedită a experienţei de învăţare: am început cu detalierea principalelor provocări pe care participanţii le întâmpinau în munca de zi cu zi, iar ulterior toate aceste provocări s-au „regăsit” în cadrul programului BootCamp sub formă de studii de caz, quizz-uri, dezbateri etc. Din dorinţa de a introduce o experienţă autentică, inovaţia BootCamp-ului s-a concretizat în aplicarea unor metode de învăţare care să se adreseze adulţilor şi care să se plieze atât pe zona raţională cât şi pe cea emoţională: Action learning: învăţarea are loc în cadrul unei simulări de afaceri construită pe baza unor provocări descrise de către participant. Înainte de a concepe programul de învăţare şi scenariile de lucru, un eşantion din posibilii participanţi au fost intervievati pentru a capta problemele cu care aceştia se întâlnesc zi de zi, pentru care au căutat soluţii şi pentru care îşi doresc o altfel de rezolvare.

Collaborative learning: învăţarea este catalizată şi accelerată prin prisma punctelor forte ale fiecărui participant, toate aceste calităţi fiind potenţate complementar. Sistemul de punctare a fost gândit astfel încât să stimuleze şi să premieze compartamente colaborative.

Informal learning: transferul de valori, atitudini şi comportamente este gestionat la nivel emoţional, participanţii fiind invitaţi să fie membrii activi şi actori principali în poveşti care transmit atât cultura din care fac parte, cât şi credinţele lor personale. Învăţarea devine astfel o experienţă emoţională cu o amprentă puternică asupra activităţii de zi cu zi. Printre metodele de învăţare, enumerăm: vizionarea de filme inspiraţionale, participarea la dezbateri, activităţi de autocunoaştere, puzzle-uri, jocuri.

Gaming: joc complex, care introduce elementul de competiţie, dezvoltat pe două planuri: echipă şi individ.


 

De la început ne-am dorit (şi am şi obţinut în final):

  • O abordare holistică, bazată pe teorii din neuroştiinţe, cu adresarea competenţelor ce ţin atât de emisfera dreaptă (creativitate, empatie, abilităţi de relaţionare) cât şi de emisfera stângă (concepte, luarea de decizii, organizare);
  • Aducerea împreună a unor companii din domenii diferite de activitate, dar cu obiective comune;
  • Realizarea prin intermediul HR-ului a unui parteneriat strategic între două companii, lideri în industriile lor;
  • Livrarea know-how-ului la un nivel calitativ avansat, pe temele: Inovaţie, Storrytelling, Coaching;
  • Includerea în program a unui eveniment deosebit: un BootCamp pentru Manageri care să pună accentul pe networking şi împărtăşirea de bune practici;
  • Crearea experienţei de învăţare prin joc şi dezvoltarea unor comportamente dezirabile: lucrul şi luarea de decizii împreună, căutare de soluţii, timp şi relaţii de calitate, voie-bună;
  • Eficientizarea costurilor de formare şi a resurselor (săli de curs, resurse HR interne etc.).

 

Fără „THE END”

Proiectul nostru continuă şi astăzi. Vom implica un număr tot mai mare de angajaţi şi vom construi împreună o comunitate on-line Orange – BRD. Având în vedere că BRD şi Orange au culturi organizaţionale asemănătoare, obiective de business şi de resurse umane cu standarde similare, suntem convinşi că vom continua să fim un binom unitar, bazat pe înţelegere, sprijin reciproc, viziune comună şi aliniere.

 

Ionela Moldovan  (Training & Development Manager, Orange),

Andreea Pandalache (Organizational Development Consultant, Orange),

Andreea Purda-Nicoară  (HR Project Coordinator, BRD),

Anda Şuta (Coach Intern, BRD)

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa atena.enea
Incarcati mai multe in Management

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Munca de acasă, un nou trend de flexibilizare a relaţiilor de muncă

Nevoia angajatorului modern de a apela la opţiuni cât mai flexibile de utilizare a resurse…