Acasa Planeta HR Strategic HR Avantajele muncii în sistem hibrid și rolul tehnologiei ca deschizător de granițe

Avantajele muncii în sistem hibrid și rolul tehnologiei ca deschizător de granițe

13 min citire
0
0
1,330

Înainte de pandemie, lucrul de acasă era o practică puțin întâlnită – în România, cel puțin. Acum a devenit o realitate a zilelor noastre și o obișnuință pentru mulți dintre noi. Un rol important pentru această transformare l-a jucat tehnologia, care a fost un adevărat „deschizător de granițe”.

„Nu doar că am putut folosi diverse instrumente și aplicații pentru a muta acasă activitatea de la birou, dar această schimbare a permis atât angajaților, cât și companiilor să-și «întindă aripile» spre candidați sau joburi chiar în afara țării, fără să fie nevoie să-și schimbe locația actuală“, explică Adrian Floarea, CEO certSIGN. Acesta consideră că munca de acasă/de oriunde are numeroase avantaje, printre cele mai importante fiind economia de timp și schimbarea unei mentalități împământenite legate de modul în care companiile pot face business. De asemenea, resursa umană este mai bine pregătită, iar acest lucru nu poate duce decât la o creștere a productivității. „Am învățat cu toții că se poate face business de oriunde, că există soluții tehnologice care să asigure flexibilitatea și mobilitatea angajaților, astfel încât procesele-cheie ale unei companii să nu stagneze sau să fie întârziate“, spune Adrian Floarea.

Indubitabil, tehnologia a făcut din munca de acasă o opțiune viabilă, iar certSIGN a venit în sprijinul mediului de business cu o soluție de transpunere în digital a fluxurilor companiilor. Este vorba de semnătura electronică la distanță cu valoare legală, pe care o poți utiliza de oriunde, oricând și de pe orice tip de dispozitiv pentru a semna documente critice pentru companie precum contracte comerciale, comenzi, dar și contracte de muncă. Și toate aceste lucruri se pot face într-un flux cu mai mulți semnatari. „E ca și cum ai avea toți factorii de decizie într-un birou, la aceeași masă, pentru a semna un contract, doar că în cazul semnăturii electronice fiecare semnatar e în altă parte“, spune Adrian Floarea.

Când interacțiunile au loc online, cel mai important lucru este ca acestea să se desfășoare în siguranță – de la procesul de recrutare, care implică semnarea documentelor de angajare, până la semnarea cererii de concediu sau a altor documente. Iar aici își dovedește utilitatea semnătura electronică cu valoare legală. Cu ajutorul ei poți renunța într-adevăr la hârtii și reduce timpul de finalizare a proceselor de semnare și aprobare. „Siguranța este un element-cheie în orice proces online, iar informațiile companiei trebuie protejate, mai ales în contextul lucrului de acasă sau hibrid. Aceasta este, în opinia mea, o provocare. Acum, cu atât mai mult a crescut riscul atacurilor cibernetice, deoarece dispozitivele de lucru nu mai sunt conectate la rețeaua internă a companiei, ci la rețeaua wi-fi de la locația fiecărui angajat. Din fericire, avem competențe și în acest domeniu, furnizând servicii de securitate cibernetică pentru multe companii din România, dar și din afara țării și investim constant în această direcție, pentru a minimiza riscul unul atac cibernetic asupra datelor companiei sau ale angajaților“, punctează Adrian Floarea.

MUNCĂ ÎN ECHIPĂ ȘI INCLUZIUNE

Colaborarea poate avea loc în orice formă, iar inovația se naște în orice context, consideră CEO-ul certSIGN, care adaugă că suntem chiar mai eficienți în modul de lucru hibrid în ceea ce privește capacitatea de colaborare și de rezolvare a situațiilor.

Dar cum este cultura organizațională în cadrul companiei conduse de Adrian Floarea? Spiritul de colaborare, schimburile de idei creative, atmosfera deschisă au existat dintotdeauna la certSIGN. Iar în perioada în care lucrul la distanță a devenit normal, au continuat să cultive aceste caracteristici și au creat noi contexte în care toți colegii să se simtă implicați. Așadar, au făcut sondaje interne legate de nevoi și au luat măsuri pentru a răspunde celor care au fost menționate frecvent, au organizat și întâlniri informale online, nu doar ședințe operaționale, au încurajat procesul de învățare continuă pentru ca lucrul la distanță să nu însemne o pauză a dezvoltării profesionale și au sprijinit latura colaborativă prin organizarea de echipe de lucru interdepartamentale, în care perspectivele și planurile converg și creează un sentimentde apartenență la întreg.

„În toate aceste activități îi am alături pe colegii din echipa de management, care au înțeles importanța de a-și asculta oamenii, de a le oferi feedback cât mai clar și cât mai consistent pentru a depăși bariera de comunicare ridicată câteodată de online, dar și nevoia colegilor de a menține un echilibru între viața profesională și cea personală. Am încercat să creăm un stil de lucru inclusiv, nu intruziv, oferindu-le colegilor oportunități să se adapteze noului context, să învețe și să se dezvolte“, subliniază Adrian Floarea.

IMPACTUL NOILOR MODALITĂȚI DE LUCRU ASUPRA MEDIULUI DE BUSINESS

Lucrul de acasă și cel în sistem hibrid au avut unele efecte sistemice asupra modului în care se făcea business, de la reorganizarea spațiilor de lucru, la modul de recrutare a angajaților. „Așa cum spuneam mai sus, acum putem recruta colegi fără să ne mai lovim de criteriul proximității. Acest work from anywhere permite atât angajatorilor, cât și celor ce doresc un loc nou de muncă să elimine «impedimentul» locației din/în care lucrează. Pentru angajați, competitivitatea a crescut, nu mai concurează doar cu cei din zona lor, ci cu experți din toate colțurile lumii. Ceea ce reprezintă, din punctul meu de vedere, un avantaj pentru ambele părți: angajații se perfecționează, iar angajatorii se pot bucura de oameni bine pregătiți – iar acest lucru ar trebui să ducă la o creștere și o evoluție economică“, mai spune CEO-ul certSIGN.

CE NE REZERVĂ VIITORUL?

Adrian Floarea crede că schimbările care au avut loc în ultimii doi ani au reușit să schimbe și mentalități, dar și moduri de lucru, iar activitatea profesională se va desfășura de acasă sau în mod hibrid și de acum înainte. „Pentru companii, indiferent de dimensiune și de tipul de business, transformarea digitală nu va mai fi o chestiune de adaptare determinată de condiții externe, ci una de competitivitate și poziționare pe piață. Indiferent de ce «vinzi», clienții te vor analiza și căuta, în primul rând, în mediul online și vor căuta tocmai acele avantaje competitive care să le ușureze și lor activitatea. Soluțiile pe care noi le oferim, pentru a muta activitatea din mediul fizic în cel online, se perfecționează și se dezvoltă pe măsură ce apar noi nevoi, iar lucrul îmbucurător este că nu doar companiile private fac schimbări în acest sens, ci și instituțiile statului. Au apărut în ultimii 2 ani mai multe modificări legislative care încurajează/îndeamnă la mutarea în mediul digital a activităților ce implică semnarea de documente, utilizând semnătura electronică calificată, identificarea video, arhivarea electronică etc.“, conchide Adrian Floarea.

***

Acest material a fost preluat din cea mai recentă ediție a Revistei HR Manager, 71.

Pentru a accesa un preview, click aici.

Pentru abonare, click aici.

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Marilena
Incarcati mai multe in Strategic HR

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Benoît CHERRÉ: Autenticitatea ca ideal etic în situații provocatoare

În universul provocărilor etice, managerii de resurse umane (HR) se află adesea la interse…