de ALEXANDRU LUPU
Conditiile si procedura referitoare la angajarea locala a unui cetatean strain se regasesc in cuprinsul Ordonantei de Urgenta nr. 56/2007 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei.
Acest act normativ se completeaza cu prevederile Ordonantei de Urgenta nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania. Doua acte normative adoptate pentru armonizarea legislatiei interne cu legislatia Uniunii Europene ce constituie cadrul de reglementare pentru intrarea, munca, sederea si iesirea strainilor pe sau de pe teritoriul Romaniei, drepturile si obligatiile acestora, precum si masurile specifice de control al imigratiei, in conformitate cu obligatiile asumate de Romania prin documentele internationale la care este parte. Doua acte normative pe care deseori le intalnim pe birourile managerilor de resurse umane cand vine vorba de angajarea in Romania a unui cetatean strain, doua acte normative care in aparenta, ar trebui sa lamureasca angajatorul local cu privire la toate aspectele de natura teoretica si practica a acestei proceduri particulare. Practica ne dovedeste ca nu este insa intotdeauna asa.
In esenta, procedura de angajare locala presupune parcurgerea unor etape bine definite, cu documentatia aferenta atat din partea sponsorului entitate romana, cat si din partea viitorului angajat cetatean strain. Mai intai, sponsorul entitate romana depune in fata reprezentatilor Oficiului Roman pentru Imigrari dosarul necesar obtinerii autorizatiei de munca, urmand ca viitorul angajat local cetatean strain sa poata aplica pentru permisul de sedere temporara, odata prezent pe teritoriul Romaniei.
Alcatuirea dosarului
Retinem in egala masura in cadrul acestei proceduri si obligativitatea obtinerii unei vize de lunga sedere pentru angajare in munca. Aceasta viza se acorda, cu anumite exceptii, numai in baza autorizatiei de munca, anterior intrarii in Romania a cetateanului strain in vederea obtinerii permisului de sedere temporara. Obligativitatea obtinerii unei astfel de vize este determinata de cetatenia strainului. Lista cuprinzand statele terte ai caror resortisanti sunt obligati sa detina viza de intrare in Romania este stabilita prin Regulamentul Consiliului (CE) nr. 539/2001 din 15 martie 2001.
Dupa cum aminteam mai sus, obligatia obtinerii autorizatiei de munca ii revine angajatorului entitate romana care va depune in acest sens la Oficiul Roman pentru Imigrari sau, dupa caz, la serviciul teriorial pentru straini, un dosar cuprinzand atat documente corporative cat si documente personale ale viitorului angajat.
Dintre acestea amintim certificatul de atestare fiscala emis entitatii romane privind achitarea obligatiilor catre bugetul de stat, scrisoare de bonitate a angajatorului eliberata de banca la care are deschis contul, certificatul de cazier judiciar al cetateanului strain, atestatul de recunoastere a studiilor necesare ocuparii functiei pentru care se solicita eliberarea autorizatiei de munca, eliberat de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului, precum si adeverinta eliberata de agentia pentru ocuparea fortei de munca cu privire la forta de munca disponibila pentru locul de munca vacant comunicat de entitatea romana. Termenul de solutionare a dosarului de autorizare in munca este de 30 de zile calendaristice…
Articol publicat integral in revista HR Manager, nr.20, martie 2012. Pentru a putea citi articolul in intregime, va asteptam sa va abonati la revista HR Manage
Alexandru Lupu, Asociat NNDKP