de ROXANA MAXIM
Centralizarea procesului de recrutare si construirea unei echipe de lideri de integrare sunt doua dintre masurile asumate de HR-ul retailer-ului Mega Image, pentru a sustine expansiunea agresiva a lantului. Ileana Alexandru, directorul de resurse umane al companiei, stie ca recrutarea este zona in care disfunctionalitatile se vad imediat, consecintele fiind palpabile, masurabile in cifre exacte si vizibile in vanzarile magazinului.
Lantul Mega Image a cunoscut o extindere agresiva, am putea spune. Cum a reusit compania sa tina pasul din punct de vedere al nevoii de personal?
Din punct de vedere al personalului operational, care deserveste magazinele, nu pot spune ca am intampinat dificultati notabile, chiar daca necesarul de personal, generat de expansiunea rapida, a fost mare. Spre deosebire de anul 2008, de exemplu, cand recrutarea in retail era mai mult decat o provocare si consuma cea mai mare parte a energiei si resurselor departamentelor de HR, pot spune ca ulterior singura bariera a fost capacitatea organizatiei de a „absorbi” si filtra disponibilul de candidati de pe piata. Si aici ma refer la dimensiunile echipei de recrutare, eficienta procesului administrativ, capacitatea sistemelor si programelor folosite etc.
In compania noastra, pentru a asigura necesarul de personal, considerabil marit de ritmul expansiunii, am centralizat procesul de recrutare. Astfel, cu exceptia magazinelor din provincie, acesta se desfasoara exclusiv prin echipa de recrutori interni. Masura a fost luata si in linie cu strategia companiei de a simplifica activitatea magazinelor astfel incat echipele operationale sa se poata implica prioritar in activitatile generatoare de vanzari.
Concentrand activitatea de recrutare numai la nivelul specialistilor pregatiti sa faca acest lucru, am asigurat un nivel de compatibilitate mai ridicat intre candidati si profilul dorit, astfel ca erorile de recrutare au scazut considerabil.
In plus, am optimizat transportul documentelor intre magazine si locul de inregistrare si arhivare, respectiv sediul central. De asemenea, am marit echipa de recrutori si am redeschis biroul de recrutare, situat intr-o zona accesibila a orasului. Am asigurat si training pentru managerii angajatori si le-am pus la dispozitie ghiduri de interviu pentru pozitiile deschise, ridicand astfel rata de succes a procesului de selectie prin cresterea abilitatilor tuturor factorilor implicati in recrutare. Nu in ultimul rand, pentru optimizarea activitatii administrative de gestionare a datelor specifice, am achizitionat si implementat o aplicatie IT.
O alta masura a constat in selectia atenta a furnizorilor de servicii aferente recrutarii, cum ar fi serviciile de medicina muncii, stiut fiind faptul ca intregul proces administrativ ce intervine dupa finalizarea selectiei nu este intru totul favorabil angajatorilor ce isi doresc scurtarea perioadei dintre momentul deciziei de angajare si cel in care angajatii isi pot incepe efectiv activitatea…
Articol publicat in revista HR Manager, nr.23, septembrie 2012. Pentru a putea citi articolul in intregime, va asteptam sa va abonati la revista HR Manager