Acasa Staffing Bonusurile variabile acordate managementului in 2012

Bonusurile variabile acordate managementului in 2012

6 min citire
0
0
677

de NICOLETA DUMITRU

Reglementarile legislative care au intrat in vigoare in cursul acestui an contribuie semnificativ la crearea unui cadru cat mai clar cu privire la evaluarea performantelor si la plata variabila pentru anul ce urmeaza.

Anul 2011 a adus modificari in ceea ce priveste politicile de remunerare aplicate de companiile din sectorul bancar printr-o noua directiva emisa de Uniunea Europeana referitoare la cerintele de capital pentru institutiile financiare (CRD III). Aceasta prevedere, ce include si norme aplicabile politicilor de remunerare ale institutiilor financiare, a fost transpusa in Romania prin Legea nr 231/2010 si Regulamentul BNR nr 25/2010 publicate in decembrie 2010.

Conform acestei directive, institutiile financiare au obligatia de a aplica anumite reguli in privinta remunerarii categoriilor de angajati care expun compania unor riscuri, stabilirea profilurilor de risc si implementarea acestor restrictii in cadrul politicilor de remunerare pana la 1 iulie 2011.

Noile cerinte au fost aplicabile si bonusurilor de performanta platite incepand cu 1 ianuarie 2011 (deci inclusiv pentru performanta din 2010) categoriilor respective de angajati si au vizat: echilibrarea componentelor fixe si variabile in cadrul pachetului salarial, astfel incat sa se permita aplicarea unei politici flexibile privind componentele remuneratiei variabile; stabilirea unei balante echitabile intre instrumente cash / non cash in cadrul componentei variabile a pachetului salarial; amanarea pe o perioada de cel putin 3-5 ani a minimum 40% din componenta variabila a pachetului salarial.

Utilizarea echilibrata a instrumentelor monetare si non-monetare in cadrul platii variabile si nevoia de amanare a platii bonusurilor pe un orizont de timp mai mare de un an au reprezentat adevarate provocari pentru specialistii de Resurse Umane care activeaza in sectorul bancar si care au responsabilitatea de a alinia sistemele si politicile de recompensare existente la noile reglementari si la strategia de dezvoltare pe termen lung a companiei. Cu toate acestea, ele au o contributie semnificativa la stabilirea unui echilibru corespunzator intre elementele pachetului salarial, care, in final, creeaza premizele evitarii performantelor nesustenabile.

Noul Cod al Muncii
Varianta modificata a Codului Muncii, care a intrat in vigoare la 1 mai 2011, reglementeaza existenta criteriilor de evaluare a performantei angajatilor din cadrul companiei; mai mult decat atat, acesta stipuleaza necesitatea includerii criteriilor de evaluare a performantei angajatilor in documentele organizationale (regulament de ordine interioara) si in fisele de post.

Aceasta reglementare contribuie, in primul rand, la crearea unui cadru clar pentru derularea procesului de evaluare a performantei, in functie de rezultatele caruia este stabilit nivelul platilor variabile. De asemenea, necesitatea comunicarii catre angajati a criteriilor in functie de care le este evaluata performanta creeaza premizele transparentei, in ceea ce priveste politica de recompensare si, mai ales, contribuie la intelegerea acestora de catre angajati.

Bonusurile variabile in 2011
In pofida unui context economic care a favorizat din ce in ce mai putin indeplinirea obiectivelor, companiile au continuat sa utilizeze procese specifice de management al performantei. Astfel, conform studiului salarial si de beneficii PayWell 2011, 84% din companiile participante au implementat si utilizeaza astfel de sisteme, procentul fiind similar in ultimii cinci ani. Sistemele de plata pentru performanta sunt adresate, de obicei, managementului (trei sferturi dintre participanti), dar si personalului de vanzari si celui operational (in medie, 60% dintre companiile participante, in fiecare caz).

In mod obisnuit, companiile iau in considerare trei criterii in procesul de evaluare a performantei, implicit in determinarea nivelului platii variabile: performanta companiei, performanta echipei/ a departamentului si performanta individuala, ponderea fiecaruia fiind diferita in functie de categoria de angajati..

Articol publicat in revista HR Manager, nr. 18, noiembrie 2011. Pentru a putea citi articolul in intregime, va asteptam sa va abonati la revista HR Manager

Nicoleta Dumitru, Consultant Senior, Servicii de Consultanta in Resurse Umane, PwC Romania

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Roxana Maxim
Incarcati mai multe in Staffing

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Câteva noi tendințe în L&D – The Learning Tipping-Point

De Mihai Zânt Activez de peste zece ani în domeniul formării adulților și am avut nenumăra…