Acasa Agenda HR 9 elemente pentru a fi un manager eficient

9 elemente pentru a fi un manager eficient

14 min citire
0
0
235

De Dr. Psih. Doru Dima

Unii manageri îi inspiră şi îi motivează pe angajaţii lor, dar eşuează categoric în creşterea nivelului lor de engagement. Se pare că industr ia divert ism entului a cr eat reţeta perfectă a personajului „manager slab”. Deci de ce nu reuşesc să înţeleagă managerii adevăraţi cum să fie mai eficienţi?

Potrivit unui studiu recent, angajaţii aleg să părăsească un loc de muncă dintr-o companie în primul rând din cauza relaţiei cu managerul sau cu colegii. Oamenii demisionează din cauza altor oameni, nu a locului de muncă propriu-zis.

Din experienţa mea, singura constantă a tuturor managerilor foarte buni cu care am lucrat este că NICIODATĂ nu încetează să se dezvolte şi să înveţe. Unii dintre colegii mei s-au întors la Facultatea de Psihologie pentru a continua studiile de masterat, unii au urmat cursuri online, iar anumiţi directori de marketing citesc cărţi de psihologie pentru a-i înţelege mai bine pe oamenii lor. Unul dintre prietenii mei meditează şi practică în mod constant conştientizarea deplină
(mindfulness) pentru a fi mai eficient în munca sa. Este adevărat, este irlandez. Sunt multe lucruri diferite pe care managerii le pot face pentru a creşte din punct de vedere profesional,
dar este important să ne uităm la sarcinile obligatorii pe care managerii eficienţi le îndeplinesc constant.

Managementul este o muncă de echipă. Un manager eficient îşi asumă responsabilitatea de a se fi asigurat că fiecare persoană din departamentul lui se descurcă bine şi că echipa va obţine rezultatele dorite. Pentru a fi un manager de succes, ai nevoie de un bagaj de cunoştinţe complet şi de un set de abilităţi bine dezvoltat. Cele mai întâlnite nouă trăsături şi activităţi manageriale includ comunicarea, leadership-ul, adaptabilitatea, relaţiile cu alţi oameni, dezvoltarea lor şi
dezvoltarea personală, delegarea, echilibrul alimentar şi tonusul.

1. Comunicaţi
Un manager cu abilităţi de comunicare dezvoltate poate să vorbească la fel de bine cum poate să asculte. Sau invers, ştie mai ales când şi cum să asculte înainte să vorbească. Managerii care comunică eficient sunt capabili să proceseze informaţiile şi să le transmită clar înapoi către echipa lor. Managerii eficienţi pot să înţeleagă, să descifreze şi să le explice angajaţilor
viziunea companiei, pentru a creşte productivitatea. În schimb, managerii ineficienţi vor pierde esenţialul din ce li se spune, nu vor conştientiza impactul asupra echipei sau nu vor reuşi să
discute mesajul cu angajaţii.

2. Conduceţi
Leadership-ul este un atribut crucial pe care mulţi manageri nu îl au, în ciuda faptului că este absolut necesar poziţiei ocupate. Promovarea angajaţilor care obţin cele mai bune rezultate este un lucru comun în companii, dar, deseori, cel care vinde cel mai mult nu va fi şi cel mai bun
manager. Adevăraţii lideri inspiră încredere, oferă o direcţie şi sunt capabili să împartă responsabilităţile cu membrii echipei. Crează cadrul pentru un grad ridicat de engagement.

3. Adaptaţi-vă
Abilitatea de a se adapta este, de asemenea, un factor important care contribuie la eficienţa managerilor. Dacă un manager este capabil să se adapteze rapid unor circumstanţe neaşteptate, va fi capabil să se orienteze şi pentru a conduce echipa sa. Adaptabilitatea înseamnă şi că un manager poate să gândească creativ şi să găsească soluţii noi problemelor diverse.

4. Construiţi-vă relaţii
Managerii eficienţi ar trebui să se străduiască să-şi dezvolte relaţii personale de muncă cu echipa lor. Este mult mai probabil ca angajaţii să depăşească aşteptările atunci când au încredere în managerul lor. Atunci când un manager stabileşte o relaţie cu angajaţii, le oferă încredere şi îi face să se simtă apreciaţi. Angajaţii care se simt apreciaţi sunt mai doritori să lucreze din greu şi să depună mai multe efort atunci când este nevoie.

5. Dezvoltaţi-i pe ceilalţi
Cei mai buni manageri ştiu atunci când angajaţii lor au nevoie de dezvoltare şi găsesc modalităţi prin care să se asigure că aceste oportunităţi de dezvoltare sunt disponibile şi de succes. Dezvoltarea celorlalţi include cultivarea talentului individual şi motivarea lor pentru a-şi îndrepta acest talent spre productivitate.

6. Dezvoltaţi-vă pe voi înşivă
În sfârşit, un manager eficient este atent la dezvoltarea personală. Pentru a reuşi să-i conducă şi să-i dezvolte pe ceilalţi cu succes, managerii trebuie să lucreze la propria lor dezvoltare. Un manager care doreşte în permanenţă să-şi îmbunătăţească abilităţile, să înveţe constant şi să-şi folosească talentul natural la potenţialul maxim, va fi capabil să motiveze angajaţii pentru a avea un comportament asemănător.

7. Delegaţi
Dacă vrei să fi un bun manager trebuie să ştii cum şi când să delegi. Folosirea unor concepte simple de delegare cum ar fi “Delegarea în şase paşi” ne ajută să creştem atât productivitatea cât şi eficienţa. Delegarea este o abilitate anume pe care nu o întâlnim foarte des la managerii români. Majoritatea acestora preferă să facă ei decât să-şi înveţe subordonaţii cum şi ce să facă.

8. Faceţi sport
Un manager eficient este un om cu un tonus ridicat. Capacitatea de a muncii susţinut, de a găsi soluţii noi, spiritul competitiv, mintea limpede, dorinţa de performanţă au legătură strânsă cu sportul. Faceţi sport, încurajaţi-vă subordonaţii să facă sport. Jucaţi tenis de câmp sau de masă, înotaţi, schiaţi, alergaţi, mergeţi cu bicicleta, plimbaţi-vă, faceţi sport susţinut cel puţin 45 de minute pe zi. Nu aveţi timp. Nici o problemă, faceţi-vă. Dictonul “minte sănătoasă în corp sănătos“ se aplică cu mare succes în organizaţii.

9. Mâncaţi fructe şi legume
Aţi mâncat azi minim 5 legume şi/sau fructe diferite? De diferite culori? Dacă da atunci aveţi şansa ca energia voastră să fie ridicată. Incercaţi să începeţi ziua cu fructe iar pe parcursul zilei să completaţi necesarul de vitamine şi energie până la minim 5 fructe şi legume.

Managementul eficient este compus din mai multe componente-cheie, şi nu este uşor de realizat. Organizaţiile trebuie să recunoască trăsăturile asociate cu managementul de succes, iar apoi să-i promoveze pe angajaţi, bazându-se pe aceste trăsături. Angajaţii care aduc cel mai mult profit nu vor fi neapărat cei mai buni manageri, dar cei care dovedesc aceste nouă atribute vor fi cu siguranţă eficienţi şi vor avea succes în roluri care ţin de management. Învăţaţi continuu, mâncaţi cu cap şi faceţi sport. Astfel succesul este foarte aproape de voi.


Doru-DimaDr. Psih. Doru Dima, Fondator Dima Consulting Grup şi Profiles International România

Doru Dima este Doctor în Psihologie Organizaţională, antreprenor şi manager de succes, cu o experienţă de peste 18 ani în domeniul Resurselor Umane. El a publicat numeroase lucrări ştiinţifice şi de business, fiind şi fondator al mai multor companii printre care Dima Consulting Group şi Profiles International România, ambele poziţionate printre principalii jucători ai pieţei de consultanţă.

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Marilena
Incarcati mai multe in Agenda HR

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

LEADERSHIP contemporan într-o societate pseudo-modernă

„Un lider bun are nevoie de adepți buni, iar liderii mari fac mai mulți lideri” – Tom Pete…