Agenda HR — 20 October 2017

Compania de cercetări de piață Gartner estimează că anul viitor mașinile și utilajele vor depăși numeric oamenii în cadrul companiilor cu creștere rapidă.

de Horia Stănese

Pe măsură de conceptul Industry 4.0 devine realitate, există voci care se întreabă dacă oamenii mai au loc în fabrici și uzine. Industria oferă deja un răspuns: este nevoie de roboți și de oameni. Odată cu introducerea de noi tehnologii, cum ar fi roboții colaborativi, mulți lideri din industrie explorează modul în care oamenii și roboții pot lucra mai bine împreună pentru a spori inovația și productivitatea, în loc să mențină o viziune extrem de îngustă, conform căreia automatizarea trebuie să înlocuiască oamenii. Ideea este că omul și mașina sunt mai performanți împreună decât separați.

Cel mai recent raport al Federației Internaționale pentru Robotică estimează pentru 2017 o creștere de 18%, în ceea ce privește instalarea de echipamente robotice industriale, respectiv de circa 15%, pentru intervalul 2018-2020. O creștere economică globală ce a depășit previziunile, accelerarea ciclurilor economice, diversificarea crescândă a cererii, precum și emergența și așteptata extindere a utilizării conceptelor din categoria „Industry 4.0” constituie premisele acestei estimări. Autorii raportului consideră ”colaborarea om-robot” drept tendința dominantă a următorilor ani, iar beneficiile acestei soluții se alătura celor deja apreciate de către piață – simplificarea proceselor, ușurința în instalare și utilizare, greutatea redusă, mobilitatea și prețul accesibil.

 În mod remarcabil, coboții joacă acum rolul de creatori de locuri de muncă. De exemplu, industria alimentară se așteaptă ca roboții să creeze 70.000-90.000 de locuri de muncă la nivel mondial între 2017 și 2020. Coboții, comparativ cu alți roboți industriali, pot crește oportunitățile de angajare în cadrul întreprinderilor, deoarece acestea pot crește productivitatea și îmbunătăți performanțele. În loc să înlocuiască omologii lor umani, aceste dispozitive funcționează alături de oameni în ceea ce privește fabricarea și prelucrarea sarcinilor.

În România, unul din patru manageri afirmă că durează 6 luni ca să găsească angajatul potrivit

Acestea fiind zise, să ne uităm și la cifrele din România. Potrivit unui studiu iVox, 48,7% din respondenți sunt de părere că este destul de dificil să recruteze personal pentru afacerea lor, durata medie a unei angajări fiind cuprinsă între 1-3 luni (27,3%) sau 3-6 luni (18,3 luni). 15% din respondenți au afirmat că durează peste un an să găsească un lucrător potrivit pentru jobul disponibil, 7% au afirmat că nu mai găsesc angajați pentru posturile disponibile. Potrivit studiului, instruirea unui muncitor necalificat durează până la 3 luni (în 30% dintre cazuri), respectiv 6 luni (în 28% din cazuri).

În România, suntem departe de concedieri în masă. De fapt, nivelul angajărilor a doborât orice record și nu trebuie să ne temem de viitor din acest punct de vedere. Robotizarea a demonstrat, în Europa Centrală și de Est, precum și în țările occidentale, că stimulează dezvoltarea: păstrează locurile de muncă, permite creșterea salariilor și aduce venituri mai mari companiilor. Și atunci, de ce nu angajăm mai mulți roboți?

Despre autor:

Horia Stanese bun

Horia Stănese, Business Development Manager la Universal Robots

Comentarii

Share

About Author

laura_cariere

(0) Readers Comments

Leave a Reply