Organisational Development — 08 March 2013

Echilibrul munca-viata personala. Dar mai intai, cateva cuvinte de introducere. Da, astazi este Ziua Internationala a Femeii. Si da, acest articol era initial orientat spre modalitatile prin care companiile pot sustine dezvoltarea femeilor lider. Dar informatiile de mai jos se potrivesc oricarui angajat, indiferent de gen.

Articolul a fost publicat pe talentmgt.com si identifica trei pasi prin care angajatorii pot crea un mediu de lucru propice succesului pe plan profesional si personal.

„Putem oare sa « avem totul »in termeni de succes si viata personala? Majoritatea femeilor si barbatilor – 70% – spun « da ». Si totusi, 50% considera ca « nu poti avea totul in acelasi timp ». Cel putin asa ne arata studiul « Definirea succesului », realizat de Accenture la nivel global, pe un esantion de 4.100 de profesionisti. Studiul analizeaza deopotriva modul in care femeile definesc succesul si modul in care angajatorii pot rezolva problemele legate de cariera si job.

Dupa cum arata cei noua ani de cercetari intreprinse de Accenture, profesionistii isi schimba definitia asupra succesului de mai multe ori pe parcursul carierei. Cum obiectivele de cariera si prioritatile personale se manifesta in intervale de timp diferite, angajatorii trebuie sa gaseasca metode eficiente pentru a-si ajuta angajatii – femei si barbati deopotriva – sa atinga succesul indiferent de nivelul de cariera si viata personala la care se afla.

Iata trei pasi prin care puteti transforma mediul de lucru intr-un spatiu in care femeile lider si nu numai pot sa prospere:

1. Nu ignorati echilibrul munca – viata personala. Potrivit studiului mentionat, acest echilibru reprezinta cea mai populara definitie a succesului in cariera (atat pentru femei, cat si pentru barbati). Perspectiva de a avea o cariera de succes si o viata personala implinita este atat de importanta incat peste jumatate dintre respondenti (52%) au spus ca au refuzat oferte de job ce le-ar fi putut perturba echilibrul.

80% dintre respondeti au spus ca flexibilitatea programului de lucru este extrem si foarte important pentru mentinerea echilibrului. Faptul ca tot mai multi angajati pretuiesc acest aspect ar putea determina companiile – si managerii – sa abordeze situatia strategic. Identificand metodele corecte de integrare a nevoilor profesionale si personale, companiile ii vor ajuta pe angajati sa sustina echilibrul dorit, ceea ce va insemna o imbunatatire a nivelului de angajament si retentie.

2. Crearea unor trasee de cariera concrete. Anul acesta, 53% dintre femei si 50% dintre barbati au recunoscut ca sunt multumite/multumiti de job-urile lor, in crestere fata de procentele anului anterior, de 43% si 41%.

Cand respondentii au fost intrebati care ar fi motivul pentru care ar parasi un loc de munca, cele mai frecvente raspunsuri au fost: responsabilitati care nu corespund fisei de post (38%), salariul (38%) si munca neinteresanta (34%). In multe cazuri aceste nemultumiri au legatura cu frustrarile legate de mobilitatea in cariera. Managerii pot aborda o astfel de situatie analizand dezvoltarea angajatilor in ansamblu, concentrandu-se pe formele potrivite de training si dezvoltare astfel incat sa proiecteze un parcurs de cariera dezirabil si concret (accent pe “concret”- n.r.).

3. Adresati intrebari; initiati dialogul. In timp ce sondajele si cercetarile de profil ne ofera perspective asupra tendintelor ce urmeaza, managerii trebuie sa aiba o atitudine proactiva referitoare la viitorul angajaţilor lor,  adica sa-i intrebe  « ce isi doresc, ce nevoi au, ce asteptari au ». Pentru companiile mari asta poate insemna aplicarea unor chestionare la nivel global, in timp ce pentru companiile mici poate lua forma unor dialoguri 1 la 1 sau unor conversatii colective.

In timpul cercetarii, Accenture i-a intrebat pe participanti care sunt cuvintele prin care ar descrie un loc de munca bun, iar raspunsul nr. 1 a fost „rewarding” (care imi ofera  satisfactie –n.r). Acest cuvant a fost urmat de „honest” (cinstit-n.r.) si „flexible” (flexibil-n.r.). Daca veti avea o atitudine deschisa fata de feedback-ul oferit de subalterni atunci veti fi cu un pas mai aproape de crearea unui loc de munca descris in termenii de mai sus. De asemenea, prin documentarea feedback-ului si benchmarking companiile pot identifica imbunatatirile si tendintele de pe piata muncii.

Astfel de discutii ii pot ajuta totodata pe lideri sa creasca angajamentul subalternilor si sa identifice cauzele care duc la nemultumire si frustrare.”

 

Comentarii

Share

About Author

Roxana Maxim

(0) Readers Comments

Leave a Reply