Organisational Development — 05 December 2019

Diana Năstase, HR Director FLEX vorbește în ultimul număr al Revistei HR Manager despre disputa dintre tehnologie și om în domeniul HR-ului.

CUM VEDEȚI ȘI CUM EXPLICAȚI DISPUTA DINTRE TEHNOLOGIE ȘI UMANITATE? EXISTĂ CU ADEVĂRAT? CUM SE REFLECTĂ LA NIVELUL HR-ULUI?

Nu o percep ca pe o dispută, ci mai degrabă ca pe o „relație de parteneriat“, un mix între high-tech și „high-touch“. Cred că este foarte important să ne păstrăm umanitatea în echipele noastre, în companii, în viețile noastre. Ar trebui să înțelegem cu toții că tehnologia nu este dușmanul nostru, ci un aliat care ne poate ajuta în optimizarea proceselor, să fim mai eficienți, mai productivi. Recent am participat la un proiect în care, în calitate de lider din generaţia X, am fost intervievată de către o studentă practicantă despre forța de muncă viitoare – generaţia Z. Ne-am amuzat când amândouă am realizat că ea folosea un singur dispozitiv să ia notiţe, să adreseze întrebările și să mă înregistreze, în timp ce eu aveam în fața mea un laptop, un telefon și o agendă de scris.

Cred că tehnologia trebuie să devină parte integrantă din HR – toate activitățile tranzacționale ar trebui să fie automatizate, și nu numai acestea, chiar și scrierea unei fișe de post sau a unui CV să se poată face în mai puțin de un minut, sau recrutorii să poată primi rapid informații cu privire la candidații potriviți și disponibili, sau chiar să primim în timp real indicatori care sprijină decizii strategice de business.

CE ADUCE PÂNĂ LA URMĂ BUN TEHNOLOGIA ÎN VIEȚILE OAMENILOR DIN HR? CU CE ÎI AJUTĂ?

Ne ajută în reducerea timpului pe care îl petrecem în activități administrative, permițându-ne să alocăm mai mult pentru activități cu valoare strategică pentru business. Îmi amintesc de anii în care în birourile de HR existau tone de hârtii și, în consecință, depuneam un efort uriaș să fim la curent cu actualizările legislative, în vreme ce astăzi avem sisteme inteligente care ne înlesnesc aceste activități tranzacționale, oferă angajaților noștri self-service, în cazurile în care se pretează, precum și platforme accesibile de training și învățare online.

CUM POATE FI INTEGRATĂ FOLOSIREA NOILOR TEHNOLOGII ASTFEL ÎNCÂT SĂ NU DEVINĂ O SPERIETOARE PENTRU OAMENI?

Cu siguranță, nu ar trebui să sperie pe nimeni. Hai să ne uităm în spate, la trecut, deoarece este important pentru a înțelege viitorul. La început s-a spus despre trenuri că nu vor funcționa, deoarece corpul uman nu poate să suporte incredibila viteză de 50 km/oră. Telefonul nu a fost acceptat imediat cu entuziasm: se credea că doar atingând acel dispozitiv se produceau șocuri electrice. Astăzi ne temem că oamenii își vor pierde locurile de muncă din cauza automatizării sau că va produce adicție copiilor noștri, sau le va crește anxietatea. Eu, una, sunt optimistă cu privire la viitor și cred că ne va îmbunătăți considerabil viețile.

Diana-NastaseAdevărul e că de la prima revoluție industrială, tehnologia la locul de muncă a produs și entuziasm, dar și temeri și incertitudine. Ce vedem însă din istorie este că noi, oamenii, am fost mereu capabili să ne adaptăm rolurile pentru a avea cât mai multe beneficii din tehnologia existentă. Am îmbunătățit lucrurile.

Astăzi avem o serie de tehnologii care ne promit o îmbunătățire a vieții și cred că trebuie să le acceptăm, cred că trebuie să le învățăm și să ne adaptăm modul de lucru. De asemenea, cred că educația și consultarea angajaților atunci când se implementează noi tehnologii este importantă. Este uman să ne temem sau să nu acceptăm ușor ceva nou, dar atunci când îi înțelegem beneficiile, toată incertitudinea dispare. Tehnologia mereu a ajutat omenirea să facă lucrurile mai rapid, mai ieftin sau mai sistematic. Beneficiile pentru business sunt evidente și există beneficii importante și pentru angajați.

De exemplu, e posibil ca joburi mai periculoase sau repetitive și plictisitoare să fie efectuate de către o mașină, făcând loc unor oportunități mai sigure și mai interesante pentru oameni. De asemenea, știu că este puțin contraintuitiv să spun, dar cu cât businessul devine mai automatizat și mai sofisticat, cu atât mai mult trebuie să angajăm un anumit tip de oameni care să facă față unui volum complex de business. Și, de obicei, acestea sunt joburi high skilled și mai bine plătite.

CE PROGRAME DE HR, LA NIVEL DE CULTURĂ ORGANIZAȚIONALĂ, AȚI DEZVOLTAT SAU AVEȚI ÎN PLAN A DEZVOLTA, PENTRU A PUNE ACCENT PE CONVIEȚUIREA OM-MAȘINĂ?

Sunt norocoasă să fac parte dintr-o companie foarte inovatoare – spunem că noi contribuim la o lume mai conectată, la o lume mai avansată prin tehnologie. Flex este compania cea mai automatizată la care am lucrat până acum și avem competențe interne foarte bune în această zonă. În HR avem diverse platforme care facilitează învățarea online, încercăm mereu să ne optimizăm munca și oferim mult selfservice angajaților noștri. Însă cred că este esențial să ne păstrăm inima și sufletul. Mai mult, sprijinim diverse evenimente în comunitate și încercăm să aducem tehnologia mai aproape de studenți și de publicul larg, în general.

Anul acesta, absolvenții Universității de Vest au fost fotografiați de un roboțel Flex, proiectat și construit de către compania noastră. Organizăm anual o conferință „Design in the age of intelligence“ la Biblioteca Universității Politehnica, la care chiar anul trecut l-am avut ca invitat special pe Robotul Titan, care a avut un efect animator pentru studenți și vizitatori.

De asemenea, în companie ne încurajăm oamenii să se gândească la metode inedite prin care să își îmbunătățească munca, prin automatizare și AI. Au fost numeroase studii care au arătat că oamenii, de unii singuri, sau mașinile, de unele singure, nu sunt așa de valoroși sau valoroase, ca atunci când lucrăm cu toții laolaltă. La Flex vorbim de co-bots, roboți industriali care-i asistă pe angajații noștri, fie că ridică materiale la o stație de lucru, fie că vorbim de un software avansat și „analytics“, care ne ajută să găsim rapid un răspuns.

Pur și simplu, vedem tehnologia ca pe o modalitate de a spori abilitățile angajaților noștri pentru a performa la un nivel mai înalt față de atunci când efectuează munca de unii singuri.

CE ROL ARE ETICA ÎN FOLOSIREA NOILOR TEHNOLOGII? CE POT FACE COMPANIILE PENTRU A SE ASIGURA CĂ ANGAJAȚII LOR VOR AVEA O CONDUITĂ ETICĂ ÎN ACEST PROCES DE UTILIZARE ȘI MANIPULARE A AI?

Pe lângă etică și integritate, cred că trebuie să vorbim de responsabilitate. Companiile trebuie să le încorporeze pe toate într-un set de valori și principii. Trebuie să dezvolte procese interne care să îi responsabilizeze pe oameni. Acestea ar trebui să guverneze practicile corporațiilor și să evidențieze într-un mod transparent angajamentul față de o abordare etică a AI și a tuturor practicilor legate de AI. Știu că se dezbate mult astăzi ce caracteristici negative se vor programa în AI.

Sistemele de Inteligență Artificială vor reflecta etica programatorilor și a societății din care fac parte? Cu siguranță, dezvoltarea AI trebuie să fie analizată de mulți practicieni, inclusiv sociologi, filosofi, tocmai datorită dilemelor de etică pe care le ridică. De exemplu, dacă te afli într-o mașină autonomă, controlată prin inteligență artificială și cineva sare în fața mașinii – în anumite situații va exista o decizie de luat. Se evită lovirea pietonului, riscându-se alte vieți (pasageri sau alți oameni din trafic).

Decizia nu se află în mâinile noastre – și cineva va trebui să îi spună autovehiculului autonom cum să reacționeze în acea circumstanță. Suntem la începutul unui drum în care înțelegem și dezbatem o lume în care crește capabilitatea AI, iar noi avem un rol esențial în ea.

CARE SUNT ȘI CARE AR TREBUI SĂ FIE DREPTURILE OAMENILOR/ANGAJAȚILOR ÎN ACTUALUL CONTEXT TEHNOLOGIC? GERG LEONHARD VORBEȘTE DESPRE DREPTUL DE A FI INEFICIENT, DE A NE DECONECTA ȘI DE A NE PĂSTRA ANONIMITATEA. CE PĂRERE AVEȚI DESPRE ACESTEA?

Cred că trebuie să ne păstrăm umanitatea, trebuie să acceptăm că noi, oamenii, putem face greșeli. Ceea ce este însă important e să învățăm din ele și să devenim mereu mai buni. Până la urmă, tehnologia este făcută de oameni. Noi suntem părinții ei. Cred în potențialul uman nelimitat. Vă aduceți aminte ce s-a întâmplat cu Nadia, care a primit nota 10 la gimnastică, însă calculatorul nu a înregistrat această notă deoarece nu era programat pentru perfecțiune? Îmi place ce spune T. Edison: „Când ai epuizat toate posibilitățile, nu uita acest lucru. Nu ai făcut-o“. Sigur că tehnologia sau AI nu pot înlocui oamenii – deoarece oamenii au nevoie de conexiunea umană. O vânzare nu se poate întâmpla fără contactul uman și, dacă nu există o notă personală, de multe ori eșuează.

Când mergem la fast-food, uneori ne comandăm meniul în fața unei mașini, dar cine nu savurează o discuție la un restaurant cu un cunoscător al vinurilor care se servesc acolo?…

Un alt aspect important pe care ni-l aduce în atenție întrebarea este cel legat de protecția datelor și folosirea etică a informațiilor personale. Cred că am făcut pași importanți aici. GDPR-ul este legislația cea mai aspră cu privire la informațiile personale, iar companiile care doresc să facă business cu companiile din Europa trebuie să adere la aceste standarde.

ODATĂ CU DEZVOLTAREA TEHNOLOGICĂ, A APĂRUT ȘI O CRIZĂ A TALENTELOR? CUM CONTRACARAȚI ACEST LUCRU?

Criza talentelor rămâne o provocare, și nu doar din cauza dezvoltării tehnologice. Cred că este foarte important să promovăm o cultură de învățare continuă care dezvoltă talente și sprijină oamenii să își atingă potențialul, o cultură care îi inspiră să devină cea mai bună versiune a lor. Companiile trebuie să adopte diversitatea, să lucreze cu mai multe naționalități, să sprijine femeile în pozițiile de leadership și grupele de vârstă diferite. Curând avem generația Z alături de noi la muncă. Ei s-au născut în era tehnologică, practic cu un smartphone în mână. Cred că avem o serie de oportunități și trebuie să privim cu optimism în viitor.

CARE ESTE STILUL DE LEADERSHIP ADOPTAT ÎN ERA TEHNOLOGICĂ?

Foarte uman, aș zice, deși adaptabil. Îmi place să spun că îmi folosesc mintea și inima, și conduc, și comunic cu ambele. Și promovez acest lucru și altor lideri. Întotdeauna vreau să am o viziune – un ideal în față, care este împărtășit oamenilor din jur, iar apoi încerc să îi inspir să ne urmăm acel vis împreună.

Comentarii

Share

About Author

Marilena

(0) Readers Comments

Leave a Reply