Agenda HR — 21 March 2019

Studiile recente ne spun că 69% dintre candidați vor refuza o ofertă de muncă într-o companie cu reputație proastă. Astfel, cu toții am început să punem mai mult accent pe brandul de angajator și pe consolidarea acestuia. Doar că brandul de angajator nu e un proiect „one-time” al unei singure echipe, ci un organism viu, așa cum este și organizația. Creșterea și consolidarea lui presupun un efort intern continuu, iar încurajarea unui mediu de lucru plăcut și crearea unor oportunități de creștere pentru oameni sunt vitale în tot acest demers.

În Carrefour România, dezvoltăm inițiative și programe destinate colegilor noștri încă de acum 17 ani, iar începând cu 2017 ne-am propus să spunem tuturor ce înseamnă lumea noastră. Vrem să povestim continuu despre modul în care lucrăm, despre ceea ce facem împreună cu echipele noastre și să redăm atmosfera din organizație. Altfel spus, vrem să arătăm că suntem mai mult decât o companie de retail, că oferim o experiență continuă de învățare și creștere, într-un context din ce în ce mai dinamic al pieței muncii.

Perspectivă națională, abordare locală

Pas cu pas am început să ne construim o strategie de employer branding și să ne redefinim strategia de recrutare, având aproape 300 de magazine şi mai mult de 17.000 angajaţi în toată ţara (doar anul acesta, prin deschiderea de noi magazine, am creat aproximativ 1.000 de noi locuri de muncă, ceea ce ne face să fim unii dintre cei mai dinamici angajatori). Astfel, fiind prezenți în peste 80 de orașe și localități cu cel puțin un punct de lucru, putem spune că reușim să surprindem dinamica și provocările pieței muncii la nivel național, iar proiectele noastre sunt construite împreună cu colegii din magazine pentru a răspunde unor nevoi adaptate local. Așadar, unul dintre obiectivele pe care le urmărim de mai bine de 4 ani este să identificăm specificul local al pieței muncii și să răspundem cu proiecte de sourcing, dar și cu un pachet de beneficii potrivite fiecărei regiuni. Mai mult decât atât, comunicarea cu colegii noștri din regiune este esențială pentru că putem oferi sprijin și putem identifica în timp util cele mai eficiente surse de recrutare.

Una dintre particularitățile strategiei noastre de recrutare este orientarea către mediul rural. Încă din 2016 am pornit la drum cu o parte dintre locațiile Carrefour, iar în 2018 numărul acestora s-a triplat. Spre exemplu, raza de căutare a potențialilor candidați poate ajunge până la 100 km. Lucru pentru care ne-am adaptat oferta astfel încât să putem răspunde așteptărilor viitorilor noștri colegi: transportul asigurat în totalitate de un prestator extern sau decontarea integrală a acestuia.

De la an la an încercăm să facem lucrurile puțin diferit și să adaptăm de fiecare dată sursele de recrutare la specificul local. Un exemplu relevant este și campania de recrutare în masă derulată la Satu Mare anul acesta, unde toate materialele de comunicare au fost realizate atât în limba română, cât și în limba maghiară. De asemenea, gândim strategii integrate sau multi-format care să răspundă nevoilor de recrutare ale diferitelor puncte de lucru (magazine, depozite sau sediul central) din fiecare oraș sau localitate.

Reglarea ritmului de recrutare

Pe fondul deficitului de forță de muncă resimțit de toate industriile, provocarea noastră în recrutare vine și din procesul accelerat de expansiune pe care îl avem de câțiva ani încoace și care va continua și în 2019. Uitându-ne la anul 2018 și la tot ce a însemnat recrutare în masă pentru deschiderea de noi hipermarketuri, putem spune că ne-am adaptat strategia de recrutare existentă având în primul rând campanii de comunicare locale pe o perioadă mai lungă, un calendar devansat pentru a păstra timp de reacție în cazul în care rata de atragere nu era cea așteptată, dar și o strategie de intervievare diferită, mărind numărul de sesiuni individuale de la una la trei serii pe zi cu o echipă de peste 25 de intervievatori interni. Toate aceste măsuri ne-au ajutat să angajăm peste 320 de noi colegi după o săptămână de selecție.

Instrumente și practici de suport

Un aspect pe care îl considerăm important și îl promovăm totodată în campaniile de recrutare este flexibilitatea unui program de lucru adaptat echipelor, dar și contextului personal al colegilor noștri – cele 40 de ore de lucru săptămânale pot fi efectuate în diferite alte formule. Programul de lucru poate fi un factor determinant atunci când un candidat își caută job. O altă bună practică pentru a atrage noi candidați este recomandarea internă, iar de mai bine de 3 ani recompensăm recomandările venite din partea colegilor noștri dacă cel pe care îl recomandă devine membru al familiei Carrefour. În 2019, ne dorim să extindem recompensarea recomandărilor și în rândul clienților. În felul acesta, își vor regăsi prietenii în magazinul lor preferat și vor pleca acasă cu un buget de cumpărături mai mare.

Așadar, sursele de recrutare pe care punem foarte mare accent sunt atât interne, cât și externe. Promovarea in store este esențială, și asta pentru că mulți dintre colegii noștri ne-au fost mai întâi clienți. La fel de importante sunt mediul online și social-media, care aduc din ce în ce mai multe rezultate. Nu omitem însă platformele de recrutare deja cunoscute și, mai nou, platformele care și-au îmbogățit portofoliul de servicii oferite printr-o secțiune dedicată joburilor (OLX sau Undelucrăm.ro sunt două astfel de exemple). Continuăm în același timp și cu comunicarea OOH, mai ales pentru campaniile extinse de recrutare în masă.

Revenind la social-media, anul trecut am lansat primul chat-bot pentru Facebook Mesenger din România, un instrument util atât pentru client, cât și pentru candidat – acesta din urmă fiind îndrumat pas cu pas până la jobul vacant potrivit. Poate cel mai inovativ aspect este faptul că oricine poate aplica direct pe Facebook Messenger, oferind, sub forma unei conversații, toate informațiile necesare pentru următoarea etapă (fără formulare, fără alte documente încărcate separat). Totul fiind conectat în timp real cu joburile vacante publicate pe Carrefour.ro, secțiunea de Cariere. Iar un alt proiect care poate fi văzut ca sursă de recrutare, dar și pretext de promovare a brandului de angajator, este job-mobilul Carrefour – un birou mobil de recrutare, o caravană care ne aduce mai aproape de potențialii candidați, la propriu. Cu ajutorul job-mobilului am reușit să organizăm câteva campanii locale prin care am atras candidați atât pentru hipermarketuri, cât și pentru supermarketuri. Interesant este faptul că interviurile pot fi susținute la fața locului chiar de către managerii recrutori sau specialiștii noștri HR.

Atunci când căutăm un viitor coleg, cu siguranță suntem interesați de oameni autentici, curioși și dornici să învețe lucruri noi. Iar dacă identificăm potențial, putem cultiva în timp alte competențe necesare unui anumit rol. Rareori apelăm la testarea scrisă – atunci când avem un profil destul de tehnic ori nișat sau în recrutările în masă, unde încercăm să găsim candidați orientați către client și cu atenție distributivă printr-un test simplu (facem această testare pentru a eficientiza timpul petrecut în proces).

Activarea candidaților mai puțin vizibili

Oricine își poate găsi un loc în Lumea Carrefour, iar diversitatea este un pilon strategic în acțiunile noastre. Constant dezvoltăm inițiative și proiecte dedicate femeilor, tinerilor, seniorilor sau persoanelor cu dizabilități. Pentru noi, sunt categorii importante atunci când vorbim de procesele HR, deci implicit și de recrutare, iar an de an derulăm sau ne implicăm în proiecte precum:

  • implicarea voluntară a colegelor noastre într-un program de mentorat pentru elevele de liceu din medii defavorizate;
  • campanii de conștientizare a violenței domestice și posibilitatea victimelor de a-și găsi un job în familia Carrefour (un loc de muncă poate fi uneori ieșirea dintr-o relație abuzivă);
  • stagii de practică în magazinele Carrefour pentru elevii de liceu (peste 1.770 de elevi din 30 de colegii economice și de industrie alimentară fac practica școlară în magazinele noastre la nivel național) și susținerea învățământului dual;
  • derularea unui program de internship pentru studenți sau tineri absolvenți într-unul dintre departamentele din sediul nostru central (sau depozit pentru zona de logistică);
  • realizarea unor campanii dedicate și încheierea unor parteneriate locale cu diverse fundații sau asociații pentru angajarea persoanelor cu dizabilități (în echipele noastre, peste 200 de persoane cu dizabilități și-au găsit locul).

    În 2019, ne propunem să continuăm ceea ce am început încă de acum câțiva ani: atât în intern, cât și în extern, să punem accentul pe oameni. Până la urmă, nu campaniile de comunicare și promovare îți consolidează brandul de angajator atât de esențial în procesul de recrutare, ci propriii tăi angajați. Credibilitatea este de partea lor și pot influența oricând un posibil candidat. Din acest motiv, noi am ales să-i lăsăm pe ei să ne spună povestea și să ne-o ducă mai departe. În esență, lumea noastră chiar e despre oameni și despre experiențele lor.

Articol de Mirela Mihai

Coordonator recrutare Carrefour România

Cu peste 15 ani de experiență în Resurse Umane, Mirela Mihai coordonează din 2010 procesul de recrutare Carrefour România atât pentru proiectele de expansiune, cât și pentru rolurile din sediul central. Motivată să rămână în echipa Carrefour de la deschiderea primului magazin în România, Mirela a ocupat mai multe roluri în organizație, în zona operațională și în echipele de deschidere a două hipermarketuri din București, precum și în zona de suport, reușind să implementeze „Carrefour te ascultă!”, un internal-survey derulat pe parcursul mai multor ani.

Comentarii

Share

About Author

Marilena

(0) Readers Comments

Leave a Reply