Performance — 19 August 2013

de NICOLETA CALIN

„Maretia nu depinde de conjunctura… maretia e o chestiune de alegere”

Plecand de la aceste cuvinte ale lui Jim Collins („From Good to Great: Why Some Companies Make The Leap…& Others Don’t”), ma gandeam ca in zilele noastre, avand in vedere contextul economic incert, ne dorim tot mai mult de la angajatii nostri. Dorim ca ei sa se gandeasca la costuri, dorim sa fie mai eficienti, sa se implice mai mult, sa vina cu propuneri care iau in calcul toate aspectele situatiei, sa se concentreze mai mult si sa fie mai creativi.

Dar daca aceasta abordare  depinde exclusiv de context, atunci mi-e teama ca pericolul abia acum se va face simtit. Organizatiile extraordinare cer lucruri extraordinare de la oameni extraordinari, mereu, nu doar in vremuri extraordinare. Pentru ca aceste organizatii investesc in dezvoltarea oamenilor si a proceselor, seteaza si urmaresc obiective, evalueaza, analizeaza si propun masuri in mod constat. Suficient? Este oare de ajuns ce face organizatia? Este de ajuns un sistem de evaluare pentru a creste performanta angajatilor? …

Dincolo de ce face organizatia ca entitate, ca organism unitar, managementul extraordinar este cheia care elibereaza performanta extraordinara. Liderii maturi stiu ca, pentru a obtine rezultatele dorite de la angajatii lor, trebuie sa-i implice, sa creeze acea legatura de incredere si deschidere cu ei, sa le „vorbeasca” prin puterea exemplului …sa-i inspire.

 

Cine ne inspira?
Cel care se regaseste in viziunea si valorile companiei si care are capacitatea de a transmite pasiunea lui si catre ceilalti. El este liderul inspirational, cel care stie ca uneori trebuie sa-si ajute angajatii sa vada „the big picture” intrucat comunicarea viziunii de ansamblu cu regularitate va contribui la consolidarea motivului pentru care angajatii raman in companie.

Liderul inspirational isi asculta oamenii si isi aloca timp pentru a vorbi despre viitorul lor. Un dialog sincer despre planurile de cariera ale angajatului il ajuta pe acesta din urma sa dobandeasca abilitatile necesare pentru imbunatatirea performantei si totodata il ambitioneaza.

Dar nici inspiratia sau, mai bine zis, intentia de a inspira nu are forta fara integritate. Da, viziunea si pasiunea sunt importante, dar angajatii trebuie sa aiba incredere in liderul lor si sa-si doreasca, autentic si voluntar, sa il urmeze. Persoana liderului este la fel de importanta ca si directia pe care o da.

Un lider inspirational le ofera oamenilor ceea ce-si doresc, in limita puterii sale. Intelege ca, atat banii, cat si lauda, recunoasterea, recompensarea sau simplul „multumesc” sunt factori motivatori care pot face diferenta intre o performanta buna si una extraordinara. El conduce prin puterea exemplului, arata ca-i pasa, isi asuma responsabilitatea, accepta diversitatea in oameni si idei, facilitand un mediu de lucru deschis si de incredere.


Evaluari, evaluari, evaluari…
Corporatiile au parcurs un drum lung pana la implementarea unui sistem de evaluari anuale. Si unul si mai lung pana la evaluarile intermediare. Ceea ce isi doreste si incurajeaza un specialist HR este existenta unui dialog continuu, ca mijloc de imbunatatire a performantei, dialog care nu vizeaza doar indicatorii de performanta si competentele, ci care-si propune sa descopere cum au fost facute lucrurile, care este impactul in organizatie si cum putem obtine rezultate mai bune, impreuna. Asfel, angajatii vor intelege mai bine de ce performanta lor conteaza.

Liderul inspirational este cel care aseaza bazele unui sistem de evaluare orientat spre performanta prin inspirare si nu doar prin masurare.


Performanta fara evaluare. Utopie?

Probabil ca, dupa cele spuse mai sus, ati ramas cu impresia ca inspiratia este de ajuns. Intr-adevar am pus accent pe acest factor si cred cu tarie ca in absenta lui nu putem vorbi de performanta autentica, dar in lipsa unui sistem de masurare a performantei, neexistand un cadru formalizat care sa ofere transparenta si claritate, oamenii nu se vor simti in siguranta, iar managerii nu vor avea niciodata instrumentele necesare pentru a urmari evolutia profesionala a echipelor pe care le conduc.

Si aici apare zona nisipurilor miscatoare. Provocarea fiecarui manager rezida in gasirea celui mai bun mix de ingrediente, de la „a inspira” la „a evalua” performanta. Cu siguranta nu este usor! Cred insa ca fiecare dintre voi, cei care doriti sa faceti diferenta, sunteti interesati ca inspirarea si masurarea sa mearga mana-n mana.

Si poate ca Harold S. Geneen avea dreptate cand afirma ca „este o lege imuabila in afaceri in care cuvintele sunt cuvinte, explicatiile sunt explicatii, promisiunile sunt promisiuni, dar numai performanța este realitate”.

 

 

 

 

 

 

Nicoleta Calin
Manager Managementul Performantei
Mega-Image Romania

Comentarii

Share

About Author

Roxana Maxim

(1) Reader Comment

  1. Fain articolul. Din perspectiva mea, liderul inspira si managerul evalueaza. Iar in mediul de afaceri si nu numai, avem nevoie de ambele competente pentru performanta.

Leave a Reply