Acasa Planeta HR Organisational Development Cum construim organizații centrate pe OAMENI

Cum construim organizații centrate pe OAMENI

17 min citire
0
0
829

de Constantin Pescaru

O organizație centrată pe oameni se construiește pornind de la oameni și adăugând mereu module de organizație în jurul oamenilor pe care îi avem, consideră Daniel Adumitrachioaiei, HR Director, TeraPlast Grup..

daniel-adumitrachioaieiO organizație centrată pe oameni se construiește pornind de la oameni și adăugând mereu module de organizație în jurul oamenilor pe care îi avem, consideră Daniel Adumitrachioaiei, HR Director, TeraPlast Grup. Absolvent de Drept și Psihologie, cu o experiență de peste 20 de ani în HR, în companii românești și multinaționale, precum și în consultanță de HR și management, Daniel Adumitrachioaiei este preocupat de digitalizarea HR-ului și de crearea unei culturi organizaționale pentru oamenii din Grupul TeraPlast, producător de materiale de construcții, care are aproximativ 900 de angajați. L-am invitat să ne răspundă la câteva întrebări legate de cultura organizațională, valori, tehnologie și viitorul HR-ului.

AVEȚI O EXPERIENȚĂ VASTĂ ÎN LUCRUL CU OAMENII. AȘADAR, CUM PUTEM CONSTRUI O CULTURĂ ORGANIZAȚIONALĂ CARE SĂ FIE PENTRU ȘI DESPRE OAMENI?

O organizație centrată pe oameni se construiește pornind de la oameni și adăugând mereu module de organizație în jurul oamenilor pe care îi avem. Astfel, de la CEO la portar, toți angajații companiei, fără excepție, sunt rotițele care fac să funcționeze un mecanism complex și foarte sensibil.

Tratarea cu respect și considerație, grija și sprijinul acordat acestora reprezintă liantul care face rotițele să funcționeze perfect. Iar o companie ai cărei angajați știu, pot și mai ales vor să lucreze la cele mai înalte standarde de performanță este o companie de succes.

Grija față de angajați este o preocupare-cheie în organizațiile centrate pe oameni și se manifestă continuu. Feedbackul primit de jos în sus, implementarea schimbărilor în același mod și explicarea cu atenție fiecărui angajat a obiectivelor și felului specific de atingere a acestora sunt principalele atuuri ale unei entități centrate pe oameni.

În lumea complexă în care trăim, a fi creator de valoare este un principiu director, pentru că îți garantează supraviețuirea. Să fii creator de valoare nu înseamnă doar să identifici și să satisfaci în mod corect nevoile clienților (fie ei interni sau externi), ci și să interconectezi indivizii, afacerile și comunitatea – tocmai pentru a crea acea cultură în care abilitățile fiecăruia sunt încurajate, dezvoltate și, în final, puse în valoare. Să nu uităm de mediul de lucru, care este o parte importantă ce ne diferențiază de ceilalți angajatori. Deși suntem o organizație de producție industrială, avem o preocupare continuă de a îmbunătăți mediul de lucru al tuturor, încercăm să adaptăm inclusiv un program flexibil, în locurile unde există această posibilitate.

CARE SUNT PRINCIPALII PILONI PE CARE ESTE CONSTRUITĂ ORGANIZAȚIA DV.?

Valorile noastre sunt Tradiție, Responsabilitate și Performanță. Pornind de la aceste valori și de la grija față de oameni, am ajuns să devenim lideri pe piețele pe care activăm și să creăm o organizație dinamică și performantă. Anul acesta sărbătorim 125 de ani de existență, dar încă ne reinventăm, adaptându-ne contextului din piață, pentru a fi competitivi și depășind orice obstacol.

Brandul TeraPlast a devenit sinonim cu succesul și un model de afaceri eficient, dezvoltând parteneriate stabile și construind echipe unite și eficiente. Ambiția noastră este să atingem performanța la fiecare nivel și în tot ceea ce facem. Suntem lideri pentru liderii din domeniile noastre de activitate și investim constant în achiziția de echipamente, utilaje și oameni.

Cultivăm și atragem talentele în organizația noastră și spiritul de echipă/ familie face ca stabilitatea să fie un factor-cheie în viața angajaților noștri. Suntem mândri că personalul nostru este extrem de bine pregătit și încurajăm îmbunătățirea continuă. Recrutăm oameni adaptabili și care-și doresc să se perfecționeze pentru a aduce un suflu nou, care, împreună cu tradiția noastră, să ne ajute să evoluăm.

Protejarea mediului este o preocupare importantă, cu investiții substanțiale în energie regenerabilă prin panouri fotovoltaice și reducerea amprentei de carbon.

În același timp suntem implicați în multe activități de responsabilitate socială, ajutând oameni, comunități, sportul și mediul. Încurajăm orice îmbunătățire a proceselor de producție și a proceselor companiei. Avem înregistrate multe brevete de producție care arată munca depusă pentru dezvoltarea noastră în domeniul tehnic.

CE ROL ARE TEHNOLOGIA ÎN POTENȚAREA UMANULUI DIN RESURSE UMANE?

Într-un mediu competitiv, unde oamenii instruiți și asimilarea ultimelor progrese pot face diferența, se acordă multă atenție modurilor în care tehnologia poate simplifica anumite procese și eficientizează munca. Tehnologia ne transformă viața. Este cea care ne ajută să comunicăm, să învățăm, să ne programăm activitatea profesională. Prin urmare, și TeraPlast accelerează digitalizarea în toate domeniile, inclusiv în resursele umane.

Ne dorim să optimizăm, prin utilizarea tehnologiei, procesele standardizate și repetitive de HR, pentru a acorda mai mult timp și atenție activităților de creație, inovație și dezvoltare, și, bineînțeles, discuțiilor unula-unu sau brainstormingului de echipă, și în general relațiilor interumane care cresc semnificativ coeziunea și sentimentul de apartenență la grup. Astfel, de la implementarea unui sistem de comunicare digitală care să ajungă la tot personalul, indiferent de locație sau departament, până la e-learning, cuantificarea digitală a performanței sau sistemul de self-care, toți sunt pași înspre un HR paperless, un HR mai performant și mai aproape de oameni.

Comunicarea facilă și accesul la orice metodă de învățare aproape instantaneu fac ca umanul să câștige în fața automatismelor. Deși suntem pe calea digitalizării, compensăm prin comunicarea directă, „om cu om“, cultivând toate competențele de lideri în toți oamenii noștri. Digitalizarea ne ajută să ne atingem potențialul prin îmbunătățirea continuă a cunoștințelor și abilităților noastre, oferindu-ne în același timp posibilitatea de a împărtăși cele dobândite, atât online, cât și direct. Mentoratul și coachingul sunt alte instrumente care pot fi folosite și online, dar care și potențează umanul din noi. Dacă e să tragem linie, putem spune că tehnologia este un instrument care ne poate oferi timp suplimentar pentru interacțiunile umane.

CUM VEDEȚI ROLUL HR-ULUI PE VIITOR? CE COMPETENȚE E MUSAI SĂ-ȘI DEZVOLTE OAMENII DE HR PENTRU A RĂMÂNE RELEVANȚI PE VIITOR?

HR-ul își caută de ceva timp o nouă denumire care să exprime atât orientarea spre oameni, cât și implicarea tot mai adâncă în business. Prin urmare, oamenii din HR trebuie să își dezvolte cu adevărat abilitățile de comunicare și de leadership. În plus, direcția către un HR digital este clară și de netăgăduit. Așadar, competențele digitale devin uzuale, precum și cele de creare conținut digital. Nu trebuie să uităm de abilitățile de luare a deciziilor, gândire rapidă și complexă.

Totodată, competențele de business vor trebui să fie în focus din acest moment înainte. Înțelegerea nevoilor afacerii și mai ales anticiparea lor sunt obligatorii în arsenalul unui bun om de resurse umane – suntem până la urmă interfață între organizație și oamenii ei. Acest rol de pivot ne provoacă permanent să adunăm și să înțelegem atât nevoile oamenilor, cât și pe cele ale organizației și să oferim inputurile care ne fac să fim o organizație centrată pe oameni și care cultivă talentele. Nu putem funcționa fără oameni și nu putem fi performanți fără oameni performanți. HR-ul își crește importanța și valoarea pentru organizație aducând personalul potrivit, ajutându-l să crească pentru a deveni și a-și atinge potențialul maxim.

CARE E CEA MAI IMPORTANTĂ LECȚIE DESPRE CULTURA ORGANIZAȚIONALĂ PE CARE V-A DEZVĂLUIT-O PANDEMIA?

Momentele de criză sau cele de urgență ne fac, ca oameni, mai atenți în a ne înțelege nevoile și în a le prioritiza mai corect. Pe măsură ce o organizație acumulează soluții la problemele cu care se confruntă, membrii acesteia își dezvoltă tipare de percepție și gândire care, împreună, oferă sens și structură activității organizației. Pandemia a fost o experiență care ne-a marcat atât ca oameni, cât și ca organizație. Am învățat multe (și cred că încă mai sunt lucruri de învățat), dar consider că lecția cea mai importantă a fost că „împreună suntem puternici și putem trece peste orice obstacol, păstrându-ne coeziunea și performanța“. Fiind o organizație colaborativă și având la bază spiritul de echipă și grija pentru oameni, putem spune că am deținut atuurile pentru a trece mai ușor prin criză, fapt ce a fost vizibil și în rezultatele obținute.

Photo by Mapbox on Unsplash


 

HRMnr68

 

Acest material a fost preluat din

numărul 68 al Revistei HR Manager.

Click aici pentru preview-ul numărului 68.

Pentru abonare, click aici.

 

 

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Marilena
Incarcati mai multe in Organisational Development

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Benoît CHERRÉ: Autenticitatea ca ideal etic în situații provocatoare

În universul provocărilor etice, managerii de resurse umane (HR) se află adesea la interse…