Acasa Performance Ce dau si ce primesc

Ce dau si ce primesc

12 min citire
0
0
517

de ANTONETA GALES

Conversatie cu un manager pe marginea articolului meu de acum doua saptamani:

„- Sa stii ca mi-am evaluat si eu raspunsurile la cele 12 afirmatii Gallup.

Asa, si ?

Nu am obtinut un scor prea mare. Sunt foarte multe lucruri care nu sunt chiar asa cum ar trebui sa fie ca eu sa ma pot considera multumit.

Te inteleg. Pot sa imi imaginez ca iti este dificil. Articolul meu avea insa doua liste de afirmatii. Ai incercat-o si pe cea de a doua? Tu ai verificat ce primesti si nu esti multumit. Dar ai verificat ce si cat dai? Cat de multumiti sunt colegii cu care lucrezi tu? Ai incercat sa te pui in pielea lor? Daca ar fi sa formulezi cele 12 afirmatii din punct de vedere al angajatorului, ce punctaj crezi ca ai obtine?

Sa va prezint lista, din nou:

  1. Comunic ceea ce astept de la el/ea;
  2. Ofer toate materialele si echipamentele care sa ii permita sa isi desfasoare munca in ordine/cum trebuie;
  3. Ii ofer posibilitatea de a face zilnic lucrurile la care se pricepe cel mai bine;
  4. Laud sau transmit apreciere cel putin saptamanal;
  5. Ii transmit ca este important pentru mine ca persoana;
  6. Ii incurajez dezvoltarea;
  7. Tin cont de parerile lui/ei;
  8. Ii transmit ca munca pe care o face si rolul pe care il are este important/a pentru indeplinirea misiunii;
  9. Ii pastrez doar pe aceia care sunt devotati sa faca o treaba de calitate;
  10. Incurajez prietenia;
  11. Discut la fiecare sase luni despre progresul pe care il face;
  12. Ofer posibilitatea de a invata si de a avansa.

Abia dupa un foarte lung moment de tacere ne-am putut continua discutia. Motivul? Este mult mai usor sa evaluezi ceea ce primesti de la ceilalti, decat sa analizezi si sa te confrunti cu ceea ce faci tu personal.

 

„Ignore” e cel mai rau

Analiza tranzactionala clarifica termenul de „stroke” (stimul) printr-un experiment celebru cu trei grupe de sobolani, care ne ajuta sa intelegem foarte bine atat nevoia de feedback cat si efectele pe care le are acesta. Se iau trei grupe de sobolani carora li se ofera conditii identice de habitat (cazare in single) si aceeasi hrana. Difera doar modul de interactiune atunci cand   primesc mancare. Grupa A are parte de cuvinte frumoase si mangaiere de la ingrijitori, grupa B nu aude decat strigate si are parte si de cate o scatoalca, iar grupa C nu vede pe nimeni, toata mancarea fiindu-i pusa la dispozitie prin sisteme automate.

Dupa o anumita perioada de timp se verifica starea sobolanilor. Care dintre cele trei grupe arata si se simte mai bine? Raspunsul este simplu: grupa A! Blana mai lucioasa, greutate constanta, vioiciune. Pe locul doi? Cei care au fost batuti si la care s-a tipat, grupa B, sau cei care nu au avut parte de niciun fel de interactiune, grupa C? Chiar daca ne este greu sa recunoastem, ignorarea este cea mai mare pedeapsa, iar sobolanii din grupa C aveau starea cea mai proasta.

Ceea ce este adevarat pentru sobolani este adevarat si pentru oameni: este imperios necesar sa primim stimuli de la anturajul nostru. Sigur ca este de preferat sa primim stimuli pozitivi, dar daca aceasta perspectiva se dovedeste a fi prea dificila, sau chiar imposibila, suntem  stimulati si de reactii negative. Orice, dar nu ignorare. Eric Berne introduce notiunea de „stroke” in introducerea lucrarii sale „Jocuri si oameni”: „ne este permis sa folosim cuvantul stroke pentru a desemna orice act care implica recunoasterea prezentei celuilalt”.

O mutare de accent

Si acum sa ne intoarcem la acel manager nemultumit de cantitatea de feedback pe care o primeste de la superiorii lui. Este el indreptatit sa nu fie multumit? Bineinteles! Ce poate face? O prima varianta este aceea de a solicita el insusi feedback, din momentul in care realizeaza ca acest lucru ii lipseste.

Eu am incercat candva, in urma cu foarte mult timp in urma, iar raspunsul pe care l-am primit m-a convins sa imi schimb abordarea. Mi s-a spus ca voi fi anuntata daca gresesc cu ceva. Dar eu nu asta ceream! Drept pentru care am schimbat complet perspectiva, orientandu-ma exclusiv pe actiunile pe care le pot influenta eu personal si pe care le pot eu insami pune in practica. Am mutat centrul de greutate de la ceea ce primesc, la ceea ce pot eu sa ofer.

Managerului cu care vorbeam i-am oferit aceeasi posibilitate: schimbarea atentiei de la ceea ce asteapta si nu poate influenta la ceea ce poate face el insusi sa se intample. Sunt niste ani buni de cand mi-am concentrat intreaga activitate pe afirmatiile Gallup din perspectiva a ceea ce pot eu sa ofer, si de atunci lucrurile s-au schimbat mult… atat cu mine, dar si cu colegii mei din departament.

Cine pe cine influenteaza

Momentul la care s-a produs acea turnura a fost cand urma sa lipsesc o perioada mai lunga de la birou si aveam nevoie sa ma asigur ca absenta mea nu va fi simtita prea tare. Pregatirea mi-a luat ceva mai bine de sase luni, sase luni in care am discutat saptamanal cu colegii din departament, cu totii laolalta, pentru a dezbate toate situatiile aparute si a le explica modul meu de gandire.

Stateam cate o ora sau doua in fiecare saptamana si treceam in revista toate provocarile cu care ne confruntam si nu faceam altceva decat sa ne concentram pe solutiile pe care le vedeam eu si modul in care ajungeam la ele. Am lipsit trei luni si am avut doar cateva interventii atunci cand au aparut situatii noi, extrem de dificile sau pe care nu le dezbatuseram niciodata. Am echipa cea mai buna la care poate visa cineva si stiu ca impreuna putem face orice.

Propunerea mea pentru fiecare dintre voi care aveti colegi care depind de voi: concentrati-va pe ceea ce voi insiva puteti influenta. Acordati feedback si sprijin oamenilor care va ajuta sa va desfasurati activitatea, dezvoltati oamenii cu care lucrati pana la acel nivel in care rezultatele voastre si ale echipei voastre vor fi atat de importante incat cineva chiar va observa asta.

Efectele pe care le veti obtine in performanta voastra in cazul in care veti aplica cele 12 afirmatii din punct de vedere al angajatorului vor fi atat de puternice incat recompensele nu vor intarzia sa apara. Concentrati-va mai mult pe ceea ce daruiti, decat pe ceea ce primiti, pe ceea ce puteti face sa se intample, decat pe ceea ce fac altii sa se intample pentru voi, pe ceea ce puteti influenta, decat pe ceea ce va influenteaza. Dati feedback, vorbiti cu oamenii, cresteti oamenii, va veti simti altfel!

 

 

 

Antoneta Gales

Director de Resurse Umane, Selgros Cash&Carry Romania

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Roxana Maxim
Incarcati mai multe in Performance

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Câteva noi tendințe în L&D – The Learning Tipping-Point

De Mihai Zânt Activez de peste zece ani în domeniul formării adulților și am avut nenumăra…