V-aţi putea imagina cum ar arăta jobul vostru fără internet, calculatoare şi telefoane mobile? Răspunsul la această întrebare va fi, invariabil, ,,nu”. Dezvoltarea tehnologiilor digitale a avut un impact radical asupra modului în care funcţionează companiile şi, implicit, asupra recrutării în era digitală. În plus, odată cu intrarea noii generaţii pe piaţa forţei de muncă, schimbările au devenit şi mai accentuate.
de Estera Anghelescu
Locuri de muncă din ce în ce mai informale
În mediul corporatist, ,,Casual Friday” este o practică destul de populară. Ţinuta informală la birou câştigă din ce în ce mai mult teren, iar explicaţiile sunt foarte diferite: de la impactul noilor tehnologii, care au dus la scăderea interacţiunilor personale din companii (şedinţe, întâlniri) şi ajungând până la faptul că tinerele generaţii adoptă mai greu stilul formal. Există şi cazuri de companii care au mers şi mai departe cu încercările de a crea un mediu cât mai relaxat la birou: în companiile IT din Silicon Valley, de exemplu, existenţa unor zone de „feel-good” este deja o adevărată regulă, iar unele companii au mers chiar mai departe, creând adevărate ,,oraşe” pentru angajaţii lor (cine n-ar vrea să lucreze în binecunoscutul Googleplex al gigantului american Google?) şi chiar acceptă ca angajaţii să îşi aducă animalele de companie la birou.
Flexibilitatea, uneori mai importantă ca salariul
Am citit recent mai multe studii din care reiese că programul flexibil şi posibilitatea de a lucra „remote” au devenit criterii foarte importante pentru potenţialii angajaţi. Alte studii arată că angajaţii ar fi dispuşi chiar să accepte şi salarii mai mici, în cazul în care li se oferă posibilitatea de a avea mai mult timp liber sau un program flexibil. Din acest motiv, tot mai multe companii integrează în politicile lor de HR diverse programe pentru flexibilizarea timpului petrecut la lucru şi cred că acest trend va continua.
Digitalul câştigă teren
În prima jumătate a anilor ’90, e-mailul în companii era o tehnologie aflată la început de drum. Documentele clasice şi sedinţele – care necesitau prezenţa fizică – erau de bază, însă lucrurile au evoluat şi digitalul a câştigat tot mai mult teren şi în HR, în modul de organizare şi funcţionare a organizaţiilor. Cum va evolua departamentul de HR, la ce vom asista în viitorul apropiat? Vom vedea din ce în ce mai multe sesiuni de training în faţa calculatorului, şedinţe prin teleconferinţă (care le vor înlocui, treptat, pe cele din spaţiile dedicate), sisteme de evaluare a performanţelor conectate la cele de contabilitate, în timp real. În plus, noile tehnologii ne pot oferi şi nouă, oamenilor de HR, perspective noi asupra modului în care putem contribui la creşterea eficienţei companiilor noastre.
Nu putem nega că HR-ul a evoluat foarte mult în ultimii ani. Dacă la început a fost privit ca o funcţie pur administrativă (administrarea şi plata salariilor), acum joacă un rol din ce în ce mai important pentru companii. Noile tehnologii au deschis o serie de noi oportunităţi – inclusiv pentru oamenii de HR – şi, dacă vom şti să profităm de ele, vom putea avea un impact pozitiv asupra companiilor, asupra imaginii şi reputaţiei, leadership-ului şi chiar şi asupra performanţelor economice.
Despre autor
Estera Anghelescu e Recruiting & Employer Branding Director în cadrul Kaufland România. Ea şi-a început cariera în Kaufland ca Financial Controller, iar în 2007 a acceptat provocarea de a lucra în echipa de Resurse Umane (care administrează un portofoliu de peste 16.000 de salariaţi) şi de a pune bazele departamentului Learning, Organisational Development & Employer Branding, pe care l-a şi condus până în anul 2016, când a acceptat actuala poziţie în cadrul organizaţiei. De-a lungul acestor ani, ea a coordonat procese ample de schimbare organizaţională, cu accent pe dezvoltarea de competenţe în cadrul echipei.