Acasa Agenda HR Recenzie | Ce te-a adus aici nu te va duce mai departe

Recenzie | Ce te-a adus aici nu te va duce mai departe

12 min citire
0
0
704

Când mi-a fost prezentat titlul acestei cărţi am râs copios. Ideea de a îţi adapta comportamentul, obiceiurile şi abordarea faţă de business şi echipă – atunci când avansezi pe o nouă poziţie de management – mi s-a părut întotdeauna de bun-simţ. Fiecare manager care doreşte să fie şi lider va conştientiza acel ,,ceva” diferit şi va avea grijă să nu cadă în capcana greşelilor anterioare.

de Ștefana Nardan Lăbușcă, HR Manager Printec România, Moldova și Turcia

stefana nardan labuscawhat got you here

Un ghid de business pe această temă mi s-a părut, în aroganţa mea, total deplasat. Însă, ţinând cont că aveam de-a face cu un bestseller, orgoliul meu de atotştiutoare s-a mai domolit şi am acceptat provocarea.

În graba de a-mi testa părerea, fără a lua, însă, prea în serios subiectul, am fost sedusă de simplitatea cărţii, de stilul cald de exprimare şi de multiplele exemple din experienţa autorului. Faptul că unele comportamente atât de simple şi logice sunt utilizate de manageri (uneori inconştient şi cu un efect periculos) a funcţionat ca o străfulgerare pentru mine. În unele exemple m-am regăsit şi am recunoscut multe erori pe care mangerii, în graba lor de a schimba funcţiile şi responsabilităţile, le comit cu o incredibilă uşurinţă şi naivitate.

Te afli aici

Prima parte a cărţii demarează cu creionarea conceptului de ,,succes”. Succesul poate reprezenta nu numai o rampă de lansare, ci şi ,,un moment” primejdios, care ,,blochează” o persoană. Modalităţile de a avea succes în carieră, ca urmare a unor credinţe precum: ,,am avut succes”, ,,pot avea succes”, ,,voi avea din nou succes” şi ,,voi reuşi” sunt nişte tipare de gândire care pot perturba conştientizarea unor obiceiuri nesănătoase şi pot inhiba dorinţa de schimbare. Atitudini care în trecut au fost de succes pot fi dăunătoare în momentul trecerii pe o altă poziţie superioară. Cu siguranţă, fiecare persoană va percepe schimbarea în mod personal şi o va adopta în funcţie de nevoile sale interne, rezumate la patru elemente: bani, putere, statut şi popularitate.

Douăzeci de obiceiuri care te vor ţine pe loc

Cea de-a doua parte a cărţii prezintă douăzeci de obiceiuri nesănătoase care pot influenţa succesul pe termen lung. Acestea sunt zugrăvite prin intermediul unor exemple din viaţa profesională a managerilor de top, autorul oferind şi metode de corectare a acestora:

  1. Obiceiul de a câştiga la fiecare discuţie: provocarea unei discuţii competiţionale în care doreşti să ai dreptate cu orice preţ.
  2. Obiceiul de a adăuga un plus de valoare: încercarea – cu orice preţ – de a adăuga ,,un plus” unui produs, unui serviciu sau chiar unei opinii, când nu este necesar şi nici nu este cerut.
  3. Obiceiul de a judeca: încercarea de a oferi o opinie echipei, opinie care poate provoca fricţiune şi frustrare.
  4. Obiceiul de a face observaţii dăunătoare: oferirea de comentarii gratuite, care pot fi devastatoare pentru echipă.
  5. Obiceiul de a începe cu ,,Nu”, ,,Dar” şi ,,Oricum”: acestea sunt cuvinte utilizate în comunicarea de zi cu zi şi schimbă întregul înţeles al unei propoziţii, anulând partea ei pozitivă.
  6. Obiceiul de a îţi demonstra inteligenţa: reacţii exagerate la primirea unei laude, care vor confirma statutul cunoscut persoanei, în loc de adresarea unui simplu ,,mulţumesc”.
  7. Obiceiul de a vorbi când eşti supărat: echipa te va judeca prin prisma personalităţii vulcanice.
  8. Obiceiul de a fi negativ: monitorizarea frecvenţei cu care eşti interpelat reprezintă o măsurare a modului în care te percepe echipa.
  9. Obiceiul de a nu împărtăşi informaţii importante: scopul este de a suprinde audienţa şi de a câştiga influenţă prin prisma lucrurilor necunoscute.
  10. Obiceiul de a nu oferi recunoaştere: exercitarea puterii prin crearea inechităţii în cadrul echipei.
  11. Obiceiul de a cere recunoaştere nemeritată: negarea recunoaşterii meritului altei persoane şi atribuirea creditului către propria persoană.
  12. Obiceiul de a găsi scuze.
  13. Obiceiul de a explica comportamente proprii prin prisma trecutului personal: dorinţa de a îi învinovăţi pe alţii pentru alegerile făcute.
  14. Obiceiul de a avea favoriţi: acest comportament este influenţat – de cele mai multe ori – de preferinţele personale şi nu de performanţă.
  15. Obiceiul de a nu îţi cere scuze: scuzele detensionează atmosfera şi îmbunătăţesc relaţiile.
  16. Obiceiul de a nu asculta: oferirea de mesaje de tipul ,,nu îmi pasă”, ,,nu înţeleg” sau ,,greşeşti”.
  17. Obiceiul de a nu exprima gratitudine.
  18. Obiceiul de pedepsire a mesagerului.
  19. Obiceiul de a da vina pe altcineva.
  20. Obiceiul excesiv de a fi ,,tu însuţi”: acesta e, de fapt, o exprimare a egoismului exacerbat.

Cum poţi îmbunătăţi? Care este secretul?

Cea de-a treia parte a manualului de business ne relatează ,,secretul”. Primele patru promisiuni pe care un manager trebuie să şi le facă lui însuşi sunt: desprinderea de trecut, adevărul şi întotdeauna adevărul, acordarea de suport şi îmbunătăţirea tuturor lucrurilor, chiar şi a celor minore.

Care ar fi, însă, metodele pentru a putea demara schimbarea?

Feedback: cere feedback si tratează cu respect fiecare persoană care îl oferă. De asemenea, nu uita să mulţumeşti pentru asta. De obicei, din poziţia de manager este greu să accepţi un feedback, să-l analizezi şi să înveţi ceva. E şi mai dificil modul în care solicităm acest feedback, astfel încât să fie unul real. Ne putem analiza în lipsa unui feedback astfel: prin alcătuirea unei liste cu enunţuri despre propria persoană, prin observarea celorlalţi şi a felului în care reacţionează faţă de tine.

A cere scuze: simplu, fără prea multe pregătiri şi fără cuvinte în plus.

A asculta: un proces de gândire bine definit, care trebuie să stea înaintea oferirii oricărui tip de răspuns.

A mulţumi.

Schimbarea şi cum vor reacţiona cei din jur la schimbarea ta

Ultima parte a cărţii se concentrează pe modul în care trebuie coordonată schimbarea. Pentru ca aceasta să fie eficientă şi vizibilă, echipa va trebui să fie parte a schimbării pe care o doreşti. Membrii echipei vor fi primii care o vor susţine şi care vor semnaliza modul în care se va produce.

Marshall Goldsmith reuşeşte să ofere un ghid pentru persoanele care simt că le lipseşte acel ,,ceva” pentru următorul pas în carieră. Autorul identifică comportamentele de succes din trecut, comportamente care trebuie schimbate dacă vrem să avem acces la un alt nivel. Succesul următor se bazează, de fapt, pe o strategie foarte simplă şi eficientă: conştientizarea.

Comentarii

  • Ce putem face pentru a ne motiva la job

    Daca cineva v-ar spune ca motivarea angajatului este in primul rand responsabilitatea anga…
  • Marshall Goldsmith vine la Bucuresti

    Dr. Marshall Goldsmith, desemnat de publicatia Harvard Business Review drept ganditorul nr…
Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Revista HR Manager
Incarcati mai multe in Agenda HR

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Provocările aduse de AI în digitalizare și restricțiile inerente ale dreptului muncii

Într-o lume într-o continuă schimbare în ceea ce privește digitalizarea și utilizarea inte…